VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Remco73
#2813530
Hallo allemaal,

Misschien een erg stomme vraag maar ben op z'n zachtst gezegd nogal een leek op autogebied.

Ik heb zojuist een andere radio ingebouwd in mijn vanmiddag aangeschafte Bora uit 2001.
De radio die er inzat stamde ook uit 2001 dus wilde graag een andere.

Na het inbouwen brandt het lampje van het motormanagement.
Kan het zijn dat ik iets heb geraakt of beschadigd met het inbouwen?
Het zat niet helemaal mee dus heb best wel moeten duwen en kl*ten om de radio er fatsoenlijk passend in te krijgen. ( 1 Din).

Ik ga vanmiddag ook naar de garage maar als ik hier alvast een antwoord heb kan ik daar ook rekening mee houden.

PS:
Het lampje brandde niet bij aanschaf en lichtte wel op bij het starten zoals gebruikelijk.
Het is dus pas gaan branden na het inbouwen.

Alvast bedankt,

Remco
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2813539
Hallo Remco,

Zowiso altijd even laten uitlezen als dit lampje brand, vermeld dan meteen even de code.

Het heeft in elk geval niks met de radio te maken.

Maar als ik even hard op denk kan het best zo zijn dat ze voor je de auto ging ophalen, ze even de ecu hebben gereset zodat het lampje niet brand, dat gebeurt helaas ook nogal vaak, het kan natuurlijk ook toeval zijn dat hij nu ineens is gaan branden. Weet je toch allemaal nooit.

Maar zoals gezegd, even uitlezen en dan de code vermelden.

Kan het ook voor je doen mocht je in de buurt wonen.

Gr
door Remco73
#2813547
Bedankt voor je antwoord.

Ik zal gelijk een update plaatsen...het lampje is uit.
Niets aan gedaan, vanzelf dus.
Het lampje is niet gereset, daar sta ik voor in want mijn garagist zou het nog vervelender vinden dan ikzelf.
Dat is voor mij altijd een geruststelling.

Ik hou het in de gaten maar op dit moment kan er weinig gedaan worden toch?
De storing moet branden bij uitlezen toch?
door Mari
#2813556
Niet perse, zodra een storing optreed wordt deze opgeslagen, gaat lampje daarna uit dan blijft melding bestaan en kan uitgelezen worden.
door Remco73
#2813567
Duidelijk, dan wacht ik even af of het lampje uitblijft en zo ja komt het uitlezen dan wel als ik in de buurt ben van de garage.

Dank voor jullie anwoorden!
Gebruikersavatar
door Antera
#2813608
Mari schreef:Niet perse, zodra een storing optreed wordt deze opgeslagen, gaat lampje daarna uit dan blijft melding bestaan en kan uitgelezen worden.
Dit is niet altijd sommige storingen worden wel weer gewist :E
door Remco73
#2814063
Kleine update...het lampje is meer uit dan aan.
Heel soms brandt het een ritje om vervolgens weer dagen uit te zijn.

Heb wel gisteren een achterlicht bolletje vervangen en las dat er door defecte verlichting ook storingen konden ontstaan...geen flauw idee of dit klopt of kan.

Bolletje is vervangen terwijl het licht uit stond en het contact ook.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2814081
Remco73 schreef:Kleine update...het lampje is meer uit dan aan.
Heel soms brandt het een ritje om vervolgens weer dagen uit te zijn.

Heb wel gisteren een achterlicht bolletje vervangen en las dat er door defecte verlichting ook storingen konden ontstaan...geen flauw idee of dit klopt of kan.

Bolletje is vervangen terwijl het licht uit stond en het contact ook.
hier komen wel code's van in te staan.
maar het is niet zo dat hier het motor management lampje van gaat branden.
door Remco73
#2814106
patrickmk3 schreef:
Remco73 schreef:Kleine update...het lampje is meer uit dan aan.
Heel soms brandt het een ritje om vervolgens weer dagen uit te zijn.

Heb wel gisteren een achterlicht bolletje vervangen en las dat er door defecte verlichting ook storingen konden ontstaan...geen flauw idee of dit klopt of kan.

Bolletje is vervangen terwijl het licht uit stond en het contact ook.
hier komen wel code's van in te staan.
maar het is niet zo dat hier het motor management lampje van gaat branden.

Thnx Patrick
door Remco73
#2816605
IMG_20190221_073434.jpg
IMG_20190221_073434.jpg (1.98 MiB) 1393 keer bekeken
IMG_20190220_215835.jpg
IMG_20190220_215835.jpg (1.96 MiB) 1393 keer bekeken
Toch nog een update.

Heb zelf een uitlees apparaatje gekocht, een Ancel AD310.
Het apparaat gaf de Engelstalige melding op de foto aan.
Storing gewist en het apparaat op Nederlands gezet.
Twee dagen later kreeg ik de Nederlandstalige melding.
Ik heb gezien dat ik niet de enige ben met melding P0106 maar is het dusdanig ernstig dat een en ander direct vervangen moet worden?
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2816611
hier een en ander aan uitleg dan kun je verder testen.

foutcode: 16490 P0106 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00519)

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Sensor druk inlaatspruitstuk (G71) of Sensor Barometerdruk (F96) onaannemelijk signaal
du Saugrohrdruck (G71) oder Luftdruck (F96) unplausibeles Signal
en Manifold Absolute Pressure (MAP) (G71) or Barometric Pressure (BARO) (F96) Implausible Signal

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt
Onjuiste stationair loop
Motor loopt ruw
Zwarte rook uit de uitlaat
Hoog brandstof verbruik

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96) defect
(F96) vervuild, defect
(G71) vervuild, defect
Lek in inlaat of uitlaat

Mogelijke oplossingen:

Kontroleer bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96)
Check op lek in inlaat of uitlaat
Check (meetwaardeblokken / vervang (G71)
check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
Check (meetwaardeblokken / vervang (F96)
check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
Vervang de ECU, maar check eerst de software versie; ECU vervangen is de allerlaatste oplossing

Extra info:

De MAP sensor reageert op veranderingen in de laaddruk. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie stroom. Binnenin de MAP sensor zit een weerstand die dat voltage doet veranderen naarmate de laaddruk verandert en dat veranderende voltage wordt naar de ECU terug gestuurd. Dat signaal is essentiëel voor de ECU om de brandstof toevoer te kunnen bepalen. Foutcode P0107 wordt gedetecteerd als de ECU een voltage ziet dat lager is dan 0.25 Volt
Op sommige kleinere auto's is een paar maal geconstateerd dat een slecht geconstrueerde ECU deze fout kan veroorzaken. Er zijn ook problemen bekend met 'Timing Chain Tensioners' die deze fout kunnen veroorzaken. Kijk eerst in de juiste TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) voor meer informatie
De ECU gebruikt de MAP sensor om de laaddruk te monitoren. Let op: bij sommige motoren is de BARO sensor geïntegreerd in de MAF sensor (Mass Air Flow), sommige motoren hebben een gecombineerde MAF / BARO sensor en ook een MAP sensor, waarbij die MAP sensor als backup aanwezig is voor het geval de MAF sensor defect is. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie signaal. Meestal voorziet de ECU de MAP sensor ook van een massa signaal. Als de laaddruk verandert dan brengt de MAP sensor de ECU hiervan op de hoogte. Stationair is het voltage ca. 1 - 1.5 Volt en bij 'plankgas' ca. 4.5 Volt. Als de gasklep, de wagensnelheid en/of de EGR flow verandert dan kijkt de ECU naar de laaddruk. Als de ECU geen verandering ziet in gasklep, wagensnelheid en EGR flow bij een snelle toename van de MAP waarde, dan wordt foutcode P0106 gedetecteerd
Sensor Barometrische Druk (F96)
Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
door Remco73
#2816732
Thnx Patrick!

----------

Vandaag een nieuwe MAP sensor laten plaatsen.
De oude was erg vies dus ik hoop maar dat dit het probleem verholpen heeft.

Vanmorgen toevallig brandde het lampje weer niet dus ik wacht het maar een paar dagen af.

Iedereen bedankt voor de hulp en antwoorden!
door Remco73
#2817064
Helaas na het plaatsen van een nieuwe MAP sensor ging gisteren na 14 dagen toch het EPC lampje en het motormanagement lampje weer branden.
De melding was wederom P0106 met dezelfde informatie als van de foto 2 berichten hierboven...

Ik dacht wel te kunnen merken dat de auto zuiniger reed afgelopen 2 weken.
#2817887
Zoals vorige maand al geschreven brandt zo nu en dan het EPC en het motormanagementslampje weer. Storing P0106 met de melding van de eerder geplaatste foto's.

Mij valt op dat:
- Als de auto koud is en ik meer gas geef dan normaal dat de lampjes dan het vaakst gaan branden.

- Als de auto stationair draait danst de toerenteller naald tussen de 600 en 700 toeren met af en toe een uitschieter naar boven en dan lijkt het alsof hij zichzelf probeert te corrigeren.
Heel soms slaat de auto dan ook uit maar meestal niet.

Patrick MK3 heeft een lijst met mogelijke oorzaken gegeven maar is er een volgorde van controleren?

De MAP-sensor is eind februari al vervangen.

Remco

Heb je het filmpje niet bekeken? Daarin wordt geto[…]

Groene lijn door km teller

Gespecialiseerde bedrijven kunnen het wellicht rep[…]

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]