- 22 feb 2019 05:56
#2816611
hier een en ander aan uitleg dan kun je verder testen.
foutcode: 16490 P0106 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00519)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Sensor druk inlaatspruitstuk (G71) of Sensor Barometerdruk (F96) onaannemelijk signaal
du Saugrohrdruck (G71) oder Luftdruck (F96) unplausibeles Signal
en Manifold Absolute Pressure (MAP) (G71) or Barometric Pressure (BARO) (F96) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Onjuiste stationair loop
Motor loopt ruw
Zwarte rook uit de uitlaat
Hoog brandstof verbruik
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96) defect
(F96) vervuild, defect
(G71) vervuild, defect
Lek in inlaat of uitlaat
Mogelijke oplossingen:
Kontroleer bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96)
Check op lek in inlaat of uitlaat
Check (meetwaardeblokken / vervang (G71)
check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
Check (meetwaardeblokken / vervang (F96)
check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
Vervang de ECU, maar check eerst de software versie; ECU vervangen is de allerlaatste oplossing
Extra info:
De MAP sensor reageert op veranderingen in de laaddruk. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie stroom. Binnenin de MAP sensor zit een weerstand die dat voltage doet veranderen naarmate de laaddruk verandert en dat veranderende voltage wordt naar de ECU terug gestuurd. Dat signaal is essentiëel voor de ECU om de brandstof toevoer te kunnen bepalen. Foutcode P0107 wordt gedetecteerd als de ECU een voltage ziet dat lager is dan 0.25 Volt
Op sommige kleinere auto's is een paar maal geconstateerd dat een slecht geconstrueerde ECU deze fout kan veroorzaken. Er zijn ook problemen bekend met 'Timing Chain Tensioners' die deze fout kunnen veroorzaken. Kijk eerst in de juiste TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) voor meer informatie
De ECU gebruikt de MAP sensor om de laaddruk te monitoren. Let op: bij sommige motoren is de BARO sensor geïntegreerd in de MAF sensor (Mass Air Flow), sommige motoren hebben een gecombineerde MAF / BARO sensor en ook een MAP sensor, waarbij die MAP sensor als backup aanwezig is voor het geval de MAF sensor defect is. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie signaal. Meestal voorziet de ECU de MAP sensor ook van een massa signaal. Als de laaddruk verandert dan brengt de MAP sensor de ECU hiervan op de hoogte. Stationair is het voltage ca. 1 - 1.5 Volt en bij 'plankgas' ca. 4.5 Volt. Als de gasklep, de wagensnelheid en/of de EGR flow verandert dan kijkt de ECU naar de laaddruk. Als de ECU geen verandering ziet in gasklep, wagensnelheid en EGR flow bij een snelle toename van de MAP waarde, dan wordt foutcode P0106 gedetecteerd
Sensor Barometrische Druk (F96)
Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
<<inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht>>
Golf 3 1.8
Golf 4 1.8 t 20v(sold)
Caddy III 1.9 tdi
Crafter 30-35 2.5 tdi
Crafter 30-25 2.0 tdi
crafter 30-25 2.5 tdi