VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
Een goede dag,

Een tijd lang geen problemen ondervonden en ook niet zo actief op het forum voor andere zaken.
Daarom alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb alle onderwerpen bekeken. Slechts een kwam in de buurt.

Een vreemd geluid.

Een hoge zoem, niet luid, lijkt iets te zijn toegenomen in de maand dat ik het hoor. Maar dat kan ook tussen mn oren zitten, weetjewel als je je er telkens meer op gaat focussen en aan gaat ergeren ;)
- voorste helft vd auto
- kan er geen links of rechts aan geven
- vanaf 20km/u beter hoorbaar
- wordt ietsje luider narmate de snelheid oploopt, maar verwaarloosbaar/niet wat je bijv verwacht bij een wiellager
- wordt iets minder aanwezig bij gas loslaten (soms valt het dan net weg onder het normale geruis van het rijden)
- wordt weer iets luider naarmate het gas een tijdje los is (gaat om seconden) (er komt weer kracht op daar waar het probleem zit?)
- lijkt iets luider bij versnellen - maar is eigenlijk vrij constant (weer kracht naar de bron?)
- op cruise control is het ook minder aanwezig (mindere hoeveelheid kracht op de bron van het geluid)
- ook hoorbaar als je rolt en de motor uitstaat, koppeling in, handbak in z'n vrij (dus geen motorisch probleem?)
- Zowel op harde als onverharde wegen te horen, zelfde toon (dus ik denk niet de banden)
- lijkt meer aanwezig als de boel nog koud is
- niet luider bij sturen, hard of zacht
- niet luider of zachter bij remmen (dus ik denk niet de remmen, die lopen overigens netjes vrij overal)

Ik vervang dit weekend de schijven en blokjes voor maar heb daar geen hoge verwachtingen bij qua het verdwijnen van het misterieuze geluid. Heb helaas geen mogelijkheden alle 4 de wielen in de lucht te krijgen.
Ik heb er vooral last van, mijn partner lijkt het niet eens op te merken :ZZZ:
Hoop daarom dat ik er optijd bij kan zijn. Wat het vinden van de oorzaak wel lastiger maakt.

- zat te denken aan het differentieel (die draait altijd als je rolt correct?)
- misschien het lager waar de cardan as naar achter in ligt haverwege de auto? (drive shaft carrier bearing) - maar dan is 'kloppen' vaak logischer (tenzij in vroeg stadium?) cardan draait neem ik aan ook altijd, gezien de Haldex koppeling besluit of ie er wel of geen gebruik van maakt?
- verder was ik nog niet gekomen in mijn onderzoek.

- geluid zou ik niet omschrijven als; schuren, 'grinden', klotsen, batsen, kloppen, tikken, piepen, krassen, schudden, ruizen, druppelen, 'hummen',
Maar een piepzoem, of zoemende piep zou misschien wel kunnen. - zelfde toon constant, gaat niet 'op en neer'. Wel iets harder/zachter gekoppeld aan de snelheid of kracht overbrenging.

Iemand enig idee? Vervolgstappen?
(Voordat ik naar een garage ga ;) )

Nogmaals bedankt.
Dank voor jullie antwoorden.

Als de motor uitstaat en ik rol door, alles vrij. Dan is het geluid nogsteeds aanwezig. Neem aan dat de waterpomp dan stilstaat. Alle rollen lijken nog goed te zijn verder, en de compressor schakelt nog rustig in en uit.

Alles bij het linkervoorwiel lijkt goed in orde.. Geen aanlopende delen en geen seling op 't wiel, ook geen geluid van het lager.

Verder kwam ik niet vandaag omdat Brembo een verkeerd blokje met sensor in het doosje heeft gestopt... Een met een stekker zoals de P 85 113 heeft, maar ik heb de P 85 112 besteld *zucht*. En ik had 'm er natuurlijk al opgedrukt.
Ik ben 100% zeker dat ik de 112 moet hebben :?
Iemand dit al eens meegemaakt? Ik niet.

Maar dat is een beetje off topic. Als dat opgelost is gaan we de rechterkant ook eens controleren. En gelijk achter nog maar eens nakijken.
Iemand enig idee hoeveel speling de as naar achter van de 4motion mag hebben in het midden-lager, moet ik deze heen en weer kunnen drukken in het rubber?

Edit: hij hangt aardig laag in het rubber, toch een keer opzoek naar een plek waar ik even 4 wielen de lucht in kan hijsen.

Ondertussen wel twee montage punten van het stuk uitlaat met het flex gedeeltje gevonden welke allebei los waren, vast gemaakt (M12 en M10) , helaas bleek dit het geluid niet op te lossen.

Edit 2:
Het gaas wat om het stuk flexibele pijp heen zit is los geraakt, waarschijnlijk door overmatig trillen na het verliezen van de twee bouten van de 'downpipe' - kan dus dat er een nieuwe bocht moet komen. Maar zolang ie nog niet lek is.. Gelukkig is deze los van de kat. Mogelijk is dus dat het gaas wat los zit aan het trillen is, en is dat - het geluid -. Zal 't binnenkort eens vast zetten met wat ijzerdraad. Vreemde is wel dat als ik gas geef, rijdend of stilstaand, dit geen extra geluid/vibratie geeft. :roll:
Grote update;

Lijk me duidelijk. Het is de middensteun-lager van de 4motion aandrijfas naar achter.

https://youtu.be/WGRnNpJLj4o

Nou zoek ik de goedkoopste optie (natuurlijk :oops:)
- zelf de as vervangen, 2e hands een goede as kopen.
- de middensteun laten vervangen, kost aardig wat tijd
- de hele as laten vervangen, nieuw

Wat denken jullie wat het slimst is?

-----
Update 26-4
Vandaag de middensteun binnen gekregen. Die ga ik er gelijk maar opzetten dit weekend. Helaas geen SSP van Volkswagen incl een precieze handleiding maar Meyle heeft er een vrij duidelijke handleiding bijgedaan.

Dit is het plan; https://youtu.be/Hbr96lbjdB4
(onderdeelnummer 100 151 0100/S)

Update 2 26-4
Hij zit er op. 5 uurtjes werk.
Twee keer de lager gedrukt, het plaatje in de handleiding geeft een verkeerde weergave op de as. Maar precies datzelfde plaatje geeft de goede weergave voor de rijrichting. En ik had natuurlijk eerst de as aangehouden.
Kort testritje a 15km gaf geen gekke nieuwe geluiden, geen trillingen en het geluid uit de OP is verdwenen!
Nu kijk hoe dit zich in stand houdt op de lange termijn.

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht