- 06 mar 2019 21:16
#2816918
Een goede dag,
Een tijd lang geen problemen ondervonden en ook niet zo actief op het forum voor andere zaken.
Daarom alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb alle onderwerpen bekeken. Slechts een kwam in de buurt.
Een vreemd geluid.
Een hoge zoem, niet luid, lijkt iets te zijn toegenomen in de maand dat ik het hoor. Maar dat kan ook tussen mn oren zitten, weetjewel als je je er telkens meer op gaat focussen en aan gaat ergeren
- voorste helft vd auto
- kan er geen links of rechts aan geven
- vanaf 20km/u beter hoorbaar
- wordt ietsje luider narmate de snelheid oploopt, maar verwaarloosbaar/niet wat je bijv verwacht bij een wiellager
- wordt iets minder aanwezig bij gas loslaten (soms valt het dan net weg onder het normale geruis van het rijden)
- wordt weer iets luider naarmate het gas een tijdje los is (gaat om seconden) (er komt weer kracht op daar waar het probleem zit?)
- lijkt iets luider bij versnellen - maar is eigenlijk vrij constant (weer kracht naar de bron?)
- op cruise control is het ook minder aanwezig (mindere hoeveelheid kracht op de bron van het geluid)
- ook hoorbaar als je rolt en de motor uitstaat, koppeling in, handbak in z'n vrij (dus geen motorisch probleem?)
- Zowel op harde als onverharde wegen te horen, zelfde toon (dus ik denk niet de banden)
- lijkt meer aanwezig als de boel nog koud is
- niet luider bij sturen, hard of zacht
- niet luider of zachter bij remmen (dus ik denk niet de remmen, die lopen overigens netjes vrij overal)
Ik vervang dit weekend de schijven en blokjes voor maar heb daar geen hoge verwachtingen bij qua het verdwijnen van het misterieuze geluid. Heb helaas geen mogelijkheden alle 4 de wielen in de lucht te krijgen.
Ik heb er vooral last van, mijn partner lijkt het niet eens op te merken
Hoop daarom dat ik er optijd bij kan zijn. Wat het vinden van de oorzaak wel lastiger maakt.
- zat te denken aan het differentieel (die draait altijd als je rolt correct?)
- misschien het lager waar de cardan as naar achter in ligt haverwege de auto? (drive shaft carrier bearing) - maar dan is 'kloppen' vaak logischer (tenzij in vroeg stadium?) cardan draait neem ik aan ook altijd, gezien de Haldex koppeling besluit of ie er wel of geen gebruik van maakt?
- verder was ik nog niet gekomen in mijn onderzoek.
- geluid zou ik niet omschrijven als; schuren, 'grinden', klotsen, batsen, kloppen, tikken, piepen, krassen, schudden, ruizen, druppelen, 'hummen',
Maar een piepzoem, of zoemende piep zou misschien wel kunnen. - zelfde toon constant, gaat niet 'op en neer'. Wel iets harder/zachter gekoppeld aan de snelheid of kracht overbrenging.
Iemand enig idee? Vervolgstappen?
(Voordat ik naar een garage ga
)
Nogmaals bedankt.
Een tijd lang geen problemen ondervonden en ook niet zo actief op het forum voor andere zaken.
Daarom alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb alle onderwerpen bekeken. Slechts een kwam in de buurt.
Een vreemd geluid.
Een hoge zoem, niet luid, lijkt iets te zijn toegenomen in de maand dat ik het hoor. Maar dat kan ook tussen mn oren zitten, weetjewel als je je er telkens meer op gaat focussen en aan gaat ergeren

- voorste helft vd auto
- kan er geen links of rechts aan geven
- vanaf 20km/u beter hoorbaar
- wordt ietsje luider narmate de snelheid oploopt, maar verwaarloosbaar/niet wat je bijv verwacht bij een wiellager
- wordt iets minder aanwezig bij gas loslaten (soms valt het dan net weg onder het normale geruis van het rijden)
- wordt weer iets luider naarmate het gas een tijdje los is (gaat om seconden) (er komt weer kracht op daar waar het probleem zit?)
- lijkt iets luider bij versnellen - maar is eigenlijk vrij constant (weer kracht naar de bron?)
- op cruise control is het ook minder aanwezig (mindere hoeveelheid kracht op de bron van het geluid)
- ook hoorbaar als je rolt en de motor uitstaat, koppeling in, handbak in z'n vrij (dus geen motorisch probleem?)
- Zowel op harde als onverharde wegen te horen, zelfde toon (dus ik denk niet de banden)
- lijkt meer aanwezig als de boel nog koud is
- niet luider bij sturen, hard of zacht
- niet luider of zachter bij remmen (dus ik denk niet de remmen, die lopen overigens netjes vrij overal)
Ik vervang dit weekend de schijven en blokjes voor maar heb daar geen hoge verwachtingen bij qua het verdwijnen van het misterieuze geluid. Heb helaas geen mogelijkheden alle 4 de wielen in de lucht te krijgen.
Ik heb er vooral last van, mijn partner lijkt het niet eens op te merken

Hoop daarom dat ik er optijd bij kan zijn. Wat het vinden van de oorzaak wel lastiger maakt.
- zat te denken aan het differentieel (die draait altijd als je rolt correct?)
- misschien het lager waar de cardan as naar achter in ligt haverwege de auto? (drive shaft carrier bearing) - maar dan is 'kloppen' vaak logischer (tenzij in vroeg stadium?) cardan draait neem ik aan ook altijd, gezien de Haldex koppeling besluit of ie er wel of geen gebruik van maakt?
- verder was ik nog niet gekomen in mijn onderzoek.
- geluid zou ik niet omschrijven als; schuren, 'grinden', klotsen, batsen, kloppen, tikken, piepen, krassen, schudden, ruizen, druppelen, 'hummen',
Maar een piepzoem, of zoemende piep zou misschien wel kunnen. - zelfde toon constant, gaat niet 'op en neer'. Wel iets harder/zachter gekoppeld aan de snelheid of kracht overbrenging.
Iemand enig idee? Vervolgstappen?
(Voordat ik naar een garage ga

Nogmaals bedankt.
2012 - 2015
Golf MkII, 1300 '87
CNU, 5bak
2016 - 2018
Golf MkIV, 2.0 2000
2019 -
Tiguan MkI 1.4 2010/2011
4 motion
Golf MkII, 1300 '87
CNU, 5bak
2016 - 2018
Golf MkIV, 2.0 2000
2019 -
Tiguan MkI 1.4 2010/2011
4 motion