VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2817364
mano schreef:We zijn allemaal begonnen met iets te doen aan de auto Dennis. Ik zie dat je vaak leden direct afzeikt als deze iets willen ondernemen, maar je zit hier wel op een forum. Om dingen te leren en bij problemen dit te vragen bij bijv ervaren leden.

Het zou je sieren om gewoon antwoord te geven op de gestelde vragen en als hint of tip erbij te geven hoe je remmen controleert.

Ik zeik helemaal niemand af?

Maar je kan online niet iemand leren sleutelen.
Er word vaak veel te makkelijk over gedacht, en als iemand vraagt wat is het verschil tussen een grote en kleine beurt, is het eerste wat in mij opkomt; deze beste man heeft er totaal geen verstand van. Vandaar het advies, ga naar een garage.

Als ik het vermoeden heb dat iemand niet technisch onderlegd is ga ik hem niet adviseren het zelf te doen, als er in het ergste geval ongelukken gebeuren wil ik dat niet op mijn geweten hebben.

Nogmaals, dit heeft niks met afzeiken te maken.
#2817367
Dennuus1 schreef:
mano schreef:We zijn allemaal begonnen met iets te doen aan de auto Dennis. Ik zie dat je vaak leden direct afzeikt als deze iets willen ondernemen, maar je zit hier wel op een forum. Om dingen te leren en bij problemen dit te vragen bij bijv ervaren leden.

Het zou je sieren om gewoon antwoord te geven op de gestelde vragen en als hint of tip erbij te geven hoe je remmen controleert.

Ik zeik helemaal niemand af?

Maar je kan online niet iemand leren sleutelen.
Er word vaak veel te makkelijk over gedacht, en als iemand vraagt wat is het verschil tussen een grote en kleine beurt, is het eerste wat in mij opkomt; deze beste man heeft er totaal geen verstand van. Vandaar het advies, ga naar een garage.

Als ik het vermoeden heb dat iemand niet technisch onderlegd is ga ik hem niet adviseren het zelf te doen, als er in het ergste geval ongelukken gebeuren wil ik dat niet op mijn geweten hebben.

Nogmaals, dit heeft niks met afzeiken te maken.
Je advies is wel goed alleen met per dingen ben ik het niet met je eens? Want er valt online echt wel wat de leren en ten 2e Ik heb echt wel technisch inzicht alleen dit wist ik niet de benamen en wat het verschillen zijn ja nou en kan toch en daarvoor vraag ik het hier, en met mensen die ervaring hebben kunnen het dan uitleggen dat is gewoon normaal hoor. En hoe heb je het dan geleerd of ben je hier misschien gelijk toen je geboren werdt wist je gelijk al wat dat was nee toch? Jij heb het toch ook moeten leren ofniet. Maar geen probleem verders even goede vrienden. want ik heb me antwoord al gekregen. Maar nog in eerder geval bedankt voor de moeite.
#2817437
Als monteur wil ik hier het volgende over kwijt.

Patrickmk3 zijn info is goed maar ik heb hier nog een toevoeging op.

In mijn optiek zijn de termen 'kleine' en 'grote' beurt ietwat achterhaald om voor elke auto aan te houden. Jaarlijkse service is altijd te adviseren, maar het hangt ook heel erg van de kilometers en rijstijl af.

Wat vaak verstaan word onder kleine beurt is olie, oliefilter en interieur filter. Dit doorgaans bij 15.000 tot 30.000 km of 1 x per jaar, afhankelijk van de auto.

Grote beurt is vaak een kleine beurt + lucht filter, bougies, remvloeistof en airco beurt indien toepasbaar. Doorgaans is dit elke 2e beurt. Dit hangt echter sterk af van het merk en type auto, en het gebruik.

Echter zijn er tegenwoordig veel onderhouds delen die veel langer mee gaan dan voorheen. Waar je vroegâh elke 2de beurt een 'grote' beurt zou uitvoeren, is het tegenwoordig niet ongewoon om pas bij de 3e of zelfs 4e beurt de bougies te vervangen. Daarom dat ik zelf liever niet meer met die termen werk, maar gewoon de auto bij elke service beoordeel aan de hand van de fabrieks adviezen, en hoe de auto gebruikt word.

Alle andere zaken beoordeel je aan de hand van slijtage. Remnen bijvoorbeeld hebben een voorgeschreven monimum dikte voor zowel blokken als schijven. Hoe snel je daar aan zit is afhankelijk van je rijstijl en de kwaliteit van de onderdelen.

Distributie (getande riem) elke 30.000 controleren is goed, maar ik zou zelf toch bij 150.000/5 jaar sowieso vervangen. En dan met waterpomp en span-/looprollen. Is een prijzige reparatie, ja, maar nog altijd goedkoper dan wanneer de riem knapt of de waterpomp faalt.

Wat wel raar is, is dat vaak bij benzine auto's voor het brandstof filter geen interval word gegeven. Het is een filter, dat vangt vuil op, zou dus ook een keer vol moeten zitten. Ik vervang ze bij mijn auto's doorgaans bij aanschaf (goed gebruikte auto's.)

Ovigens, bij ons is het zo dat bij elk stuk onderhoud de auto helemaal nagekeken word, bijna op apk niveau, maar dat verschilt ook per garage.

Ik ben vandaag en morgen vrij, maar op de zaak kan ik wel even kijken wat voor de ts auto de advies intervallen precies zijn. We kijken dan op kenteken wat VW adviseerd. Stuur maar even een pb met je kenteken.

Nog een puntje. Service resetten kan niet bij elje auto zonder diagnose apparatuur, en niet elke garage doet dit zonder zelf de service uitgevoerd te hebben. Hou dit in gedachte als je zelf je onderhoud wil doen.
#2818040
Catsie schreef:Als monteur wil ik hier het volgende over kwijt.

Patrickmk3 zijn info is goed maar ik heb hier nog een toevoeging op.

In mijn optiek zijn de termen 'kleine' en 'grote' beurt ietwat achterhaald om voor elke auto aan te houden. Jaarlijkse service is altijd te adviseren, maar het hangt ook heel erg van de kilometers en rijstijl af.

Wat vaak verstaan word onder kleine beurt is olie, oliefilter en interieur filter. Dit doorgaans bij 15.000 tot 30.000 km of 1 x per jaar, afhankelijk van de auto.

Grote beurt is vaak een kleine beurt + lucht filter, bougies, remvloeistof en airco beurt indien toepasbaar. Doorgaans is dit elke 2e beurt. Dit hangt echter sterk af van het merk en type auto, en het gebruik.

Echter zijn er tegenwoordig veel onderhouds delen die veel langer mee gaan dan voorheen. Waar je vroegâh elke 2de beurt een 'grote' beurt zou uitvoeren, is het tegenwoordig niet ongewoon om pas bij de 3e of zelfs 4e beurt de bougies te vervangen. Daarom dat ik zelf liever niet meer met die termen werk, maar gewoon de auto bij elke service beoordeel aan de hand van de fabrieks adviezen, en hoe de auto gebruikt word.

Alle andere zaken beoordeel je aan de hand van slijtage. Remnen bijvoorbeeld hebben een voorgeschreven monimum dikte voor zowel blokken als schijven. Hoe snel je daar aan zit is afhankelijk van je rijstijl en de kwaliteit van de onderdelen.

Distributie (getande riem) elke 30.000 controleren is goed, maar ik zou zelf toch bij 150.000/5 jaar sowieso vervangen. En dan met waterpomp en span-/looprollen. Is een prijzige reparatie, ja, maar nog altijd goedkoper dan wanneer de riem knapt of de waterpomp faalt.

Wat wel raar is, is dat vaak bij benzine auto's voor het brandstof filter geen interval word gegeven. Het is een filter, dat vangt vuil op, zou dus ook een keer vol moeten zitten. Ik vervang ze bij mijn auto's doorgaans bij aanschaf (goed gebruikte auto's.)

Ovigens, bij ons is het zo dat bij elk stuk onderhoud de auto helemaal nagekeken word, bijna op apk niveau, maar dat verschilt ook per garage.

Ik ben vandaag en morgen vrij, maar op de zaak kan ik wel even kijken wat voor de ts auto de advies intervallen precies zijn. We kijken dan op kenteken wat VW adviseerd. Stuur maar even een pb met je kenteken.

Nog een puntje. Service resetten kan niet bij elje auto zonder diagnose apparatuur, en niet elke garage doet dit zonder zelf de service uitgevoerd te hebben. Hou dit in gedachte als je zelf je onderhoud wil doen.
Beste catsie,

Mijn excuses voor een latere reactie, Ik kijk nu pas op de Forum ik krijg geen melding in de mail!

Bedankt voor uw uitgebreide uitleg hier heb ik ook veel aan en leer hier beter van. Ik weet in ieder geval wat hier allemaal precies gebeurd en wat er allemaal dingen vervangen worden bij de beurten. Ik zal even een prive bericht naar u sturen voor mijn kenteken. Nogmaals echt bedankt voor deze vele informatie. :tu:
#2818045
Refinha schreef:Je advies is wel goed alleen met per dingen ben ik het niet met je eens? Want er valt online echt wel wat de leren en ten 2e Ik heb echt wel technisch inzicht alleen dit wist ik niet de benamen en wat het verschillen zijn ja nou en kan toch en daarvoor vraag ik het hier, en met mensen die ervaring hebben kunnen het dan uitleggen dat is gewoon normaal hoor. En hoe heb je het dan geleerd of ben je hier misschien gelijk toen je geboren werdt wist je gelijk al wat dat was nee toch? Jij heb het toch ook moeten leren ofniet. Maar geen probleem verders even goede vrienden. want ik heb me antwoord al gekregen. Maar nog in eerder geval bedankt voor de moeite.
Automonteurs hebben een opleiding gevolgd. Dat varieert vaak tussen de twee en viert tot zes jaar (autotechnicus tot technisch specialist). Daarnaast hebben zij jaren ervaring in de werkplaats waarbij zij dagelijks wel iets nieuws tegenkomen.
Een ervaren monteur kijkt daarom toch net wat kritischer naar de auto dan iemand die tips van forums heeft gelezen. Niet iedereen weet alle onderdelen te benoemen, of nog een stapje verder te gaan: herkennen wanneer iets (bijna) versleten is.
Ik ben zelf ook van mening dat als je tips lees en handleidingen volgt, je echt wel een hoop zelf kunt doen. Olie verversen en andere simpele onderhoudswerkzaamheden lukken vaak wel. Maar het inspecteren van de onderzijde; denk aan verroeste remleidingen die achter de bodembeplating verstopt zitten, of een remklauw die niet goed gangbaar is doordat de stofhoes is gescheurd? Remvloeistof verversen? Of de banden en remmen controleren? Daar wordt nogal makkelijk over gedacht.
Regelmatig kreeg ik auto's binnen waarbij de zelf-sleutelaars de wielbouten waren ingesmeerd met kopervet (hierdoor zet je de bouten veel te vast, ook al gebruik je de momentsleutel) en een enkele keer had een klant de remblokken met het metalen gedeelte naar de remschijf gemonteerd. Die was toch maar naar de garage gereden om naar het piepende geluid te kijken.
Ik adviseer dan om een ervaren monteur de auto te laten controleren, en om kosten te besparen zelf alleen de makkelijke dingen zoals het interieurfilter etc. te vervangen.
#2818047
MVW schreef:
Refinha schreef:Je advies is wel goed alleen met per dingen ben ik het niet met je eens? Want er valt online echt wel wat de leren en ten 2e Ik heb echt wel technisch inzicht alleen dit wist ik niet de benamen en wat het verschillen zijn ja nou en kan toch en daarvoor vraag ik het hier, en met mensen die ervaring hebben kunnen het dan uitleggen dat is gewoon normaal hoor. En hoe heb je het dan geleerd of ben je hier misschien gelijk toen je geboren werdt wist je gelijk al wat dat was nee toch? Jij heb het toch ook moeten leren ofniet. Maar geen probleem verders even goede vrienden. want ik heb me antwoord al gekregen. Maar nog in eerder geval bedankt voor de moeite.
Automonteurs hebben een opleiding gevolgd. Dat varieert vaak tussen de twee en viert tot zes jaar (autotechnicus tot technisch specialist). Daarnaast hebben zij jaren ervaring in de werkplaats waarbij zij dagelijks wel iets nieuws tegenkomen.
Een ervaren monteur kijkt daarom toch net wat kritischer naar de auto dan iemand die tips van forums heeft gelezen. Niet iedereen weet alle onderdelen te benoemen, of nog een stapje verder te gaan: herkennen wanneer iets (bijna) versleten is.
Ik ben zelf ook van mening dat als je tips lees en handleidingen volgt, je echt wel een hoop zelf kunt doen. Olie verversen en andere simpele onderhoudswerkzaamheden lukken vaak wel. Maar het inspecteren van de onderzijde; denk aan verroeste remleidingen die achter de bodembeplating verstopt zitten, of een remklauw die niet goed gangbaar is doordat de stofhoes is gescheurd? Remvloeistof verversen? Of de banden en remmen controleren? Daar wordt nogal makkelijk over gedacht.
Regelmatig kreeg ik auto's binnen waarbij de zelf-sleutelaars de wielbouten waren ingesmeerd met kopervet (hierdoor zet je de bouten veel te vast, ook al gebruik je de momentsleutel) en een enkele keer had een klant de remblokken met het metalen gedeelte naar de remschijf gemonteerd. Die was toch maar naar de garage gereden om naar het piepende geluid te kijken.
Ik adviseer dan om een ervaren monteur de auto te laten controleren, en om kosten te besparen zelf alleen de makkelijke dingen zoals het interieurfilter etc. te vervangen.
Goedendag MVW,

Daar ben ik ook van bewust ik heb enige tij ook een opleiding gehad maar helaas niet af kunnen ronden! Maar binnenkort ga ik zelf weer een opleiding doen over autotechniek. Ik wou gewoon even de basis stappen weten en wat het verschil was tussen de beurten en wat er allemaal aan moet gebeuren. En inderdaad het niet niet makkelijk maar ik weet in ieder geval de basis hiervan en wat je makkelijk zelf kunt vervangen en wat de garage kunt vervangen! dus vandaar.
#2818053
@MVW dit meen je toch zelf niet? De meeste forums zijn geboren uit doe-het-zelvers cq hobbyisten die hun hobby/passies wilden delen. Zo ook dit forum.

En nu wil je beweren als je geen monteur ben, om het te houden bij een interieur filter te vervangen. De voorbeelden die je schetst zijn wel echt tot in extremis. Op deze manier hou je de mensen wel bang en dom om iets zelf te ondernemen. Zoals je het schetst is het echt veel te zwart/wit....

De mooiste projecten hier zijn echt niet allemaal van (auto) monteurs maar van leden die het merk waarderen en zodoende -VIA- hulp van dit forum verder gaan dan bijv alleen remblokken vervangen.

Jammer genoeg zijn er een paar die zich verheven voelen boven de rest en het nodig vinden om altijd maar commentaar en kritisch te zijn op het niveau qua kennis van andere leden die hier voor hulp komen.

En ja het is tegenwoordig lastiger om een diagnose te stellen, maar dat was het vroegah ook. Immers is alles een keer nieuw geweest en spannend.

Mvg Manuel
#2818070
Ik help ook vaak genoeg leden die met redelijke technische kennis iets voor elkaar willen krijgen. We proberen met z'n allen toch even het duwtje in de goede richting te geven. Prima toch, daar geniet ik van. Met technisch inzicht, handleidingen / how-to's en antwoorden op vragen via dit forum komt men vaak een heel eind.
Iemand die graag sleutelt en hier om advies komt vragen is in mijn ogen ook nog heel iets anders dan iemand die met wat knoeiwerk zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn. Dat laatste gaat nog wel eens fout, wat uiteindelijk alsnog resulteert in een werkplaatsbezoek. Je mag me daar zwart-wit in vinden, maar het is realiteit.

Als het op veiligheid aankomt ben ik daar gewoon voorzichtig mee. Mensen die zeggen prima zelf een onderhoudsbeurt kunnen uitvoeren, maar alleen de olie verversen en de rest van de auto niet (voldoende) inspecteren omdat ze dat niet kunnen, doen er beter aan om zo'n inspectie uit te besteden. Zeker als het al een wat oudere auto is, met een verhoogde kans op gebreken of slijtages waarmee men door blijft rijden.

Aah dus toch maar 1.. maar welke is de U1 dan ? En[…]

Brrr, dat is wel 1 van de slechtere dingen om te d[…]

Aansluiten Golf 2 dashboard

Wat wil je omvormen?

afgelopen weekend zijn de antenne op het dak en de[…]

Is mogelijk maar dan moeten er vanaf je radio drad[…]

Verkeerde of teveel lucht toevoer?

Het motor storingslampje brand (tot zo ver) niet. […]

Golf 3 cabrio stroom

11.8V is in ieder geval een vrijwel lege accu. (zi[…]

Wij zijn druk met het ombouwen van onze T5 naar ee[…]