VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
door m535i
Komt goed. Moet even eerst zien uit te vinden waar de thermostaat zit, dan kan ik eraan beginnen. Kan nergens informatie op internet vinden.
door m535i
Zal straks even kijken bedankt in ieder geval. Heb je ook een tip om het oude koelwater en eventueel de gebruikte reinigingsmiddel zo goed mogelijk eruit te laten lopen?
door hawkeye
Aftappen onderaan bij radiator, daarna wel weer dichtdraaien, of de onderste slang losmaken, daarna goed doorspoelen, wel de dop van expansievat er af halen.
door DrEd
Idd, aftappen bij de radiator. Zou zelf de tuinslang koppelen aan het koelsysteem, en dan doorspoelen. Daarna vullen met water, auto op temperatuur laten komen, af laten koelen, en dan nog eens spoelen. Daarna systeem vullen met kvs.....
door DrEd
Eerst aftappen, dan schoon water en reiniger, op temperatuur brengen afkoelen en schoonspoelen. Zo zou ik het doen.
door m535i
Hallo Jos, bedankt voor je antwoord. Als deze niet vervuild, betekend het dan ook dat de kachelradiateur niet verstopt kan raken? Dit is toch wel een veel voorkomend probleem bij de Golf heb ik begrepen.

Ps. Als het de koppakking was, dan hadden er meer symptomen moeten zijn lijkt me? De afgelopen 2 dagen heeft die verder niet raar gedaan en geen kvs meer eruit gegooid. Dus het is de ene keer wel en de ander keer weer niet. Mijn monteur vermoed dat het door de elektrische waterpomp komt die af en toe dicht slaat.
door jos_br
Deze motoren hebben last van het z.g. "headliften", dit gebeurd wanneer je langer vollast, of in ieder geval flink doorrijd. Bij rustiger rijden blijft het koelmiddel er dus braaf inzitten. Ook de intercooler geeft problemen. Wanneer de (heeft er 2) elektrische waterpomp stuk is geeft die dat braaf aan en merk je dat verder niet door er koelmiddel uot te gooien. De "gewone" waterpomp is makkelijk te controleren door te kijken of er een circulatie is in het koelmiddeltankje. Kachelradiateur gaat niet dichtzitten bij deze auto.

Jos.
door m535i
Hmm. Nou wordt het erg lastig. Koelwater eruit gooien doet die dus ook bij normaal rijden. Circulatie in het expansievat is gecontroleerd en die is verder goed. Zoals ik eerder aangaf vermoed mijn monteur dat de waterpomp dus af en toe stopt. Om die reden wilt hij de waterpomp vervangen voor een exemplaar zonder stekker. Kachelradiateur is wel een zwak als je het internet doorleest.
door mano
Hoe zijn de koelwater slangen, vooral na de koude/1 ste start zoals al eerder gevraagd?

Ook Jos geeft -naar mijn mening- de oorzaak al weer: koppakking.
door m535i
Slangen weer vergeten te controleren. Kan het ook gecontroleerd worden wanneer die een uur of twee heeft gestaan?

Heb vanmiddag de koelsysteem gereinigd dmv een reiniger. Ben als volgt te werk gegaan:

Oude koelwater aftappen
Thermostaat uit huis gedemonteerd, en huis terug geplaatst
Schoon water bij gevuld met reiniger
25 min laten lopen en 5 minuten mee gereden
Daarna weer slang van de radiateur los gehaald en al het water met reiniger eruit laten lopen (voor zover het eruit is gelopen)
Deze stap 4x herhaald, maar nu blijft er schuim in het vat terug komen. Kan me voorstellen dat niet alles eruit is. Is er nog een ander mogelijkheid om het resterende reiniger te verwijderen? Heb een oude Bmw waar je onderaan de blok een bout los kan draaien en op die manier alles eruit kan laten lopen. Ben bang als ik dadelijk de boel afvul met kvs dat het blijft schuimen, of is dit volgens jullie niet het geval?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door m535i op 28 apr 2019 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ik denk er over om mijn VW Jetta Hybrid in te ruil[…]

... ik weet waar je het gelezen hebt... 2 posts na[…]

Radiator slaat niet aan

misschien is ook zijn thermostaat kapot (nlijft op[…]

hoi expedition, ik zou ipv e10 superplus of aral 1[…]

VW app of WE connect