m535i schreef:Dat klopt. Ik wil het ook met warme motor doen dat gaat prima als je een beetje voorzichtig ben.
Je wilt toch geen koud water met de tuinslang door een opgewarmde motor met geopende thermostaat spuiten hoop ik?
De temperatuurmeter daalt als je je kachel aanzet. Dat komt doordat je motor nog niet voldoende is opgewarmd. Dat blijkt wel uit het feit dat je thermostaat nog niet is open gegaan (de radiateurslang blijft koud). Probeer tijdens of na een rit nog eens je kachel aan te zetten, ik denk dat de temperatuurmeter dan wel op 90 graden blijft staan

Voorbeeld: toen ik nog servicedienst had en ik in de winter de VW T5 1.9 tdi tijdens een pechmelding stationair liet draaien met ingeschakelde verwarming, daalde de kvs-temperatuurmeter ook een beetje. Tijdens het rijden was dit niet het geval, ook al stond de kachel op max. warm.
Een dieselmotor heeft een hoog rendement en heeft meer moeite om op temperatuur te komen dan een benzinemotor.
Ik zit door het hele topic heen te bladeren, maar ik snap eigenlijk niet helemaal wat je aan het doen bent. Waarom wil je eigenlijk het koelsysteem zo goed doorspoelen? Wat zie je in het koelsysteem drijven wat er niet hoort te zijn? Als je het twee keer achter elkaar ververst met nieuwe koelvloeistof is het systeem ook weer schoon. Het koelsysteem vervuilt niet, indien een olie- / EGR-koeler, koppakking defect blijkt te zijn.
Verder begrijp ik uit je verhaal dat er in het koelsysteem een te hoge druk wordt opgebouwd en daardoor koelvloeistof verdwijnt. Een aantal mensen hebben hier al een tip over gegeven. Wellicht is het verstandig je koppakking of cilinderkop te (laten) controleren.
Ik heb al vaker meegemaakt dat de EGR-koeler intern lekte. De koelvloeistof kwam in de uitlaatgassen terecht die (door de EGR-werking) naar de motor werden teruggevoerd. Je merkt hier, op een dalend koelvloeistofniveau, eigenlijk niets van.