VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2818806
Hallo mensen.

Na het vervangen van de thermostaat van onze vw vento doet de auto opeens raar.

De oude thermostaat bleef open dus tsja geschommel in temperatuur en natuurlijk lekker zuipen he.

Normaal gezien slaat een koelvin niet aan als je op de snelweg rijd.
Het koelwater in de radiateur is toch normaal koeler dan in het blok doordat deze wind krijgt en dan springt de koeler toch niet aan op bv de snelweg met 100km/h? Nu dus wel. Echt raar. Gewoon tijdens 100 en in de 5 he, dus niet veel toeren maken en zo want ik ben erg zuinig op mijn auto's
Ik dacht dat de thermostaat eerst eens constant open/dicht moet gaan en als je dan stilstaat dan loopt de temp in de radiateur op en soms moet de ventilator dan ff bijkoelen toch???

Na het vervangen van de thermostaat doet de auto dit wel opeens.
De motor komt netjes op temperatuur en blijft ook netjes in die 90graden
hangen.
Als de motor eenmaal 90 graden is dan gaat de fan heel vaak ook gewoon meedraaien. Dit mag toch niet??? Oke als je airco ofzo hebt snap ik het wel of een nieuwere auto maar bij deze auto's net als die oude astra's loopt normaal maar heeeeel zelden de fan mee.
Bijvoorbeeld in een file wilt hij normaal wel eens aanslaan maar dit euvel laat bij mij een alarmbelletje rinkelen.

Heb ik nu een thermostaat erin zitten die bv pas open gaat bij bv 98graden en de fan temp sensor laat de fan aanslaan bij bv 95 graden?

Of zou het een sensor probleempje zijn? Is er eentje kapot ofzo, of moet ik een koudere thermostaat erin zetten of hoe noem je dat. Die al open gaat bij bv 85 ofzo.

Ik weet het ff niet meer want heb de laatste tijd al veel geld erin gepompt en hij loopt als een tiet dus los ik het probleem liever op dan dat ik hem afdank.

Hij verliest geen koelvloeistof, het borrelt niet, geen witte drab in de dop of olie, en bij de garage was de druktest ook goed dus de koppakking is uitgesloten.

Het gaat om de volgende auto:
NJ-DL-01
VW Vento 1.6
Motorcode AEA
Bouwjaar 1996

Recent vv:
Distr riem (inc pomp en spanrol uiteraard)
4x bougie
4x bougiekabel
1x bobine inc kabel naar verdeler.
Rotor verdelerkap en rotor

Mm ben ik nog wat vergeten? 8)

De thermostaat die vv is: 1439.87/j open bij 87graden.
#2818807
het is niet de thermostaat die er voor zorgt dat de fan aanslaat,
maar de temperatuur sensor.
deze heb je niet vervangen toch of wel ?
en weet je zeker systeem is goed ontlucht ?
#2818810
Nee de thermoschakelaar op de radiateur schakelt de koelventilator in bij een hoge temperatuur. Mogelijk schakelt de thermoschakelaar bij een (te?) lage temperatuur al in. Je zou hem los kunnen controleren met een ohmmeter en een bak met warm water en thermometer. Of je vervangt hem voor de zekerheid.

De thermoschakelaar zit aan de zijkant in de radiateur geschroefd en heeft een stekker met twee draden. Het bimetaal in dit component verbuigt bij een bepaalde temperatuur. Daardoor zullen de twee draden met elkaar worden verbonden en zal de ventilator aan massa worden geschakeld.
#2818813
Goedenmorgen.

Nee die sensoren heb ik idd nog niet vervangen.
Ik ga dan zometeen ff gewoon die sensor vervangen.


Om ff terug te komen op het bericht van patrickmk3:
Ja het systeem is goed ontlucht en er zit ook genoeg vloeistof in ;-)
Ik weet ook dat de radiateur temp sensor ervoor zorgt dat de fan aanslaat maar normaal hoeft die sensor dat niet te doen als je water lekker koel blijft door de wind. Als de thermostaat dicht of bijna dicht staat koelt de radiateur af tijdens het rijden.

Zal ik de sensor in het thermostaathuis ook meteen mee vervangen of zorgt die alleen voor de wijzer in het dashbord?
Bijlagen:
Ohm vs temp sheet.
Ohm vs temp sheet.
Screenshot_20190524-225204.png (2.3 MiB) 1535 keer bekeken
#2818821
Op mijn radiateur net onder de inlaat zit de thermoschakelaar inderdaad. Sorry dat ik het een sensor noemde MVW.

Deze heb ik uit voorzorg vervangen, en die wat naast de thermostaat zit is nu ook vervangen.

Zo nu komt het. Hij deed exact hetzelvde en ben direct maar doorgereden naar de vw dealer.

De monteur kwam binnen een paar seconden weer naar me toe of ik even wou komen kijken.

Het blijkt dat de radiateur alleen maar warm wordt aan de kant waar de in en uitlaat van het koelwater zitten.
De radiateur moet volgens de monteur overal dezelvde temperatuur hebben.
Mijn radiateur kun je dus gewoon vastpakken met de hand als de motor op temperatuur is. Dat mocht niet volgens hem.

De monteur heeft me als advies gegeven om te flushen met mpm radiator flush, indien dit niet helpt moest de radiateur vervangen worden. Hij zegt dat de radiateur nu maar een heel klein beetje water doorlaat en daardoor te weinig water kan koelen dmv rijwind. Daardoor gooit hij de fan aan.

Oke ik meteen dat spul gehaald en erin gedaan.
Moest ff 250ml vloeistof eruit halen en dan dat goedje erin kieperen.
30minuten gaan rijden, koelvloeistof aflaten en afvullen met g12 dacht ik als ik me niet vergis. Iig roze vw vloeistof met smerende werking.

Dit heeft het probleem dus niet verholpen en nog steeds wordt maar een klein gedeelte van de radiateur warm.

Ik zal dan maar een nieuwe radiateur bestellen.
Die zal dinsdag pas binnen zijn en als ik die erop heb zitten laat ik jullie meteen wat weten.

De schakelaar en sensor waren gewoon in orde schijnbaar. Die liggen nu in mijn reserve onderdelen bakje.

Swinz:
De thermostaat gaat open bij 87graden. De fan springt pas aan bij 95 graden. Ik heb dit ook gevraagd vanmiddag om er zeker van te zijn en de monteur heeft er toen een boek bij gepakt en 10minuten liggen bladeren. Die thermostaat heeft schijnbaar de perfecte temperatuur van openen. Dus dat was in orde.
#2818825
mijn vorige post was niet geheel duidelijk merk ik nu.
wat mwv al zegt thermoschakelaar zorg voor de schakeling van de fan.
mijn vraag of je de temp sensor vervangen had was meer omdat je mischien de,
de verkeerde geplaats kon hebben en daarom dus de temp goed was maar de fan aansloeg.
omdat de 2 niet met elkaar overeen kwamen.
maar dat was dus niet het geval.
#2818849
Er is altijd temperatuursverschil in de radiateur: er stroomt warme koelvloeistof in, en stroomt er afgekoeld weer uit. Dat is dus niets geks. Wel moet de doorstroming in orde zijn. Als je de koelslang aan de onderzijde loshaalt, je laat de radiateur helemaal leeglopen en je vult hem opnieuw bij, dan moet de bijgevulde koelvloeistof er met een redelijke snelheid weer uitkomen. Als blijkt dat er een verstopping in je radiateur aanwezig is, kan je hem het beste vervangen. Vanaf een bedrag van €40,- heb je er al eentje.
#2818984
Ja en bij mij is het zo dat zowel de motor en radiateur op de zeg 95 graden komen. De fan blijft aanslaan.

Idd normaal 60/70grafen radiateur, en de motor 85 tot 95 graden.


Zo maar de radiateur is vervangen en vandaag ook maar weer een 84graden thermostaat erin gezet zojuist maar toch blijft de motor tot 90graden verhitten en dan slaat de fan binnen 5minuten aan.

Ik heb zojuist koelvloeistof bijgevult maar binnen enkele minuten al sloeg de fan aan. Duurt normaal toch heel lang hoor.

Ik snap het echt niet meer.

Nieuwe temp schakelaar (op radiateur)
Nieuwe temp sensor 4polig geel. (Dashbord en wat doet hij nog? Dacht bij 100 de fan nog sneller laten lopen.)
Nieuwe thermostaat 87gr (niks)
Nieuwe thermostaat 84gr (niks)
Nieuwe waterpomp zit er net op nog geen 1000km geleden.

Wat moet ik nu in godsnaam doen? De fan maakt overuren. Ook op de autobaan.

Ik weet het langzaamerhand ook niet meer.
Alles wat ermee te maken heeft is vervangen.

Nu er zoieso een 84graden thermostaat inzit neem ik aan dat op de autobaan toch echt 84graden op het dashbord moeten worden aangegeven maar nee hij stijgt tot net 1mm na 90 en dan de fan aan 1minuut ofzo uit aan uit.
Dat die metertjes wat afwijken oke maar dit mag niet hoor.

Wie weet nog iets dat ik proberen kan? Krijg zolangzamerhand het vermoeden dat de motor zelf ergens dichtzit of dat de waterpomp niet goed werkt. Maar ja juist dan als er geen doorstroom zou zijn wordt de radiateur niet zo snel warm.

Oja en dat met die slangen. Ja het hele systeem loopt leeg binnen 5/10seconden ofzo. Erg snel iig.
#2818986
Mm net ff de uitlaat nagegaan en de einddemper zat potdicht.
Vandaar natuurlijk ook bergop het terugvallen in km/h

Ik ga straks ff testen of het leeghalen van de einddemper heeft geholpen. Niet dat deze zoveel tegendruk gaf dat bv het spruitstuk te warm werdt en daardoor het koelwater wat net eronderdoor loopt te heet werdt.

Zou dat kunnen? Hoop het eigenlijk wel.
Heb geluk gehad dan dat niks kapot gesprongen is van de koppakking. Misschien hebben ze daarom de auto ook wel weggedaan want de vorige motor was uit elkaar geploft.

Het zou toch niet he.
#2818988
Probleem is gebleven. Sta nu stil op de autobaan en laat hem ff afkoelen en haal de thermostaat weer eruit.

Welke slang moet warm worden? Die waar de thermostaat achter zit of juist die andere?

Wat als ik die 2 slangen omwissel op het thermostaathuis? Die waar de thermostaat inzit blijft koel en de radiateur is ook koud.
De bovenste slang is superheet.
#2818997
Geen idee. Het probleem was al toen ik de auto kocht.
Temp was 70graden en schommelde dus ik dacht aan thermostaat vervangen.

(Nr1) De slang van thermostaat naar radiateur wordt idd wel warm na een tijdje. 10minuutjes ofzo, en na een ritje binnendoor of landweg is de radiateur ook vrij koel.
Die andere slang (Nr10) wordt veel sneller warm, heet zelfs iig.

Ik vondt nergens km stickers dus heb ik dist, pomp, en spanner gewoon vv voor het geval dat.

Daarna dacht ik dat de fan veel te snel aansprong dus hebben we de thermoschakelaar net onder het aansluitpunt van slang nr 10 op de radiateur, en de gele temperatuursensor vv die op het thermostaathuis zit. Links naast nr 7 (heeft zo'n geel ringetje en 4 polen. Voor dashbord meter en ...??? vervangen

Dit heeft geen effect gehad.

Dus thermostaat maar weer vv. Kon zijn dat het een rotte appel was of een te hete dus 84gr erin gezet ipv 87 maar nog steeds blijft die fan aanspringen.

Kan alleen iets met de voelers, verstopping, of pomp zijn.
Maar ja hoe controleer je of de pomp echt goed pompt he, of dat de kanalen verstopt zitten.

Flush heeft hij al gehad geen effect.
Bijlagen:
166121200-1.png
166121200-1.png (39.34 KiB) 1304 keer bekeken
#2819047
Zo....

Probleem is gevonden en daarvoor heb ik de motor al zover als uit elkaar gebouwd.

De hele kop gaat eraf en alle koelkanalen moeten vrijgemaakt worden. Dit waarschijnlijk omdat er vloeibare pakking is gebruikt of omdat er kalk in de koelkanalen zitten.

De motor is gewoon verstopt en flushen had geen zin.

Nu is mijn vraag: het blok waarin de zuigers zitten hebben ook koelkanalen. Hoe krijg ik die allemaal vrij? En in de kop?

Kan dat met een flessenborstel wat ik erdoorheen trek?

Wat ik nu ga vervangen:
Kleppendelselpakking
Koppakking
Kopbouten m11x110 (dop m12 veeltand)
G12 vloeistof
5w40 full synthetic

Moet ik nog wat vervangen?
Nog tips voor het schoonmaken van de kanalen? Heb ook een conpressor.
Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]