- 24 mei 2019 22:00
#2818806
Hallo mensen.
Na het vervangen van de thermostaat van onze vw vento doet de auto opeens raar.
De oude thermostaat bleef open dus tsja geschommel in temperatuur en natuurlijk lekker zuipen he.
Normaal gezien slaat een koelvin niet aan als je op de snelweg rijd.
Het koelwater in de radiateur is toch normaal koeler dan in het blok doordat deze wind krijgt en dan springt de koeler toch niet aan op bv de snelweg met 100km/h? Nu dus wel. Echt raar. Gewoon tijdens 100 en in de 5 he, dus niet veel toeren maken en zo want ik ben erg zuinig op mijn auto's
Ik dacht dat de thermostaat eerst eens constant open/dicht moet gaan en als je dan stilstaat dan loopt de temp in de radiateur op en soms moet de ventilator dan ff bijkoelen toch???
Na het vervangen van de thermostaat doet de auto dit wel opeens.
De motor komt netjes op temperatuur en blijft ook netjes in die 90graden
hangen.
Als de motor eenmaal 90 graden is dan gaat de fan heel vaak ook gewoon meedraaien. Dit mag toch niet??? Oke als je airco ofzo hebt snap ik het wel of een nieuwere auto maar bij deze auto's net als die oude astra's loopt normaal maar heeeeel zelden de fan mee.
Bijvoorbeeld in een file wilt hij normaal wel eens aanslaan maar dit euvel laat bij mij een alarmbelletje rinkelen.
Heb ik nu een thermostaat erin zitten die bv pas open gaat bij bv 98graden en de fan temp sensor laat de fan aanslaan bij bv 95 graden?
Of zou het een sensor probleempje zijn? Is er eentje kapot ofzo, of moet ik een koudere thermostaat erin zetten of hoe noem je dat. Die al open gaat bij bv 85 ofzo.
Ik weet het ff niet meer want heb de laatste tijd al veel geld erin gepompt en hij loopt als een tiet dus los ik het probleem liever op dan dat ik hem afdank.
Hij verliest geen koelvloeistof, het borrelt niet, geen witte drab in de dop of olie, en bij de garage was de druktest ook goed dus de koppakking is uitgesloten.
Het gaat om de volgende auto:
NJ-DL-01
VW Vento 1.6
Motorcode AEA
Bouwjaar 1996
Recent vv:
Distr riem (inc pomp en spanrol uiteraard)
4x bougie
4x bougiekabel
1x bobine inc kabel naar verdeler.
Rotor verdelerkap en rotor
Mm ben ik nog wat vergeten?![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
De thermostaat die vv is: 1439.87/j open bij 87graden.
Na het vervangen van de thermostaat van onze vw vento doet de auto opeens raar.
De oude thermostaat bleef open dus tsja geschommel in temperatuur en natuurlijk lekker zuipen he.
Normaal gezien slaat een koelvin niet aan als je op de snelweg rijd.
Het koelwater in de radiateur is toch normaal koeler dan in het blok doordat deze wind krijgt en dan springt de koeler toch niet aan op bv de snelweg met 100km/h? Nu dus wel. Echt raar. Gewoon tijdens 100 en in de 5 he, dus niet veel toeren maken en zo want ik ben erg zuinig op mijn auto's
Ik dacht dat de thermostaat eerst eens constant open/dicht moet gaan en als je dan stilstaat dan loopt de temp in de radiateur op en soms moet de ventilator dan ff bijkoelen toch???
Na het vervangen van de thermostaat doet de auto dit wel opeens.
De motor komt netjes op temperatuur en blijft ook netjes in die 90graden
hangen.
Als de motor eenmaal 90 graden is dan gaat de fan heel vaak ook gewoon meedraaien. Dit mag toch niet??? Oke als je airco ofzo hebt snap ik het wel of een nieuwere auto maar bij deze auto's net als die oude astra's loopt normaal maar heeeeel zelden de fan mee.
Bijvoorbeeld in een file wilt hij normaal wel eens aanslaan maar dit euvel laat bij mij een alarmbelletje rinkelen.
Heb ik nu een thermostaat erin zitten die bv pas open gaat bij bv 98graden en de fan temp sensor laat de fan aanslaan bij bv 95 graden?
Of zou het een sensor probleempje zijn? Is er eentje kapot ofzo, of moet ik een koudere thermostaat erin zetten of hoe noem je dat. Die al open gaat bij bv 85 ofzo.
Ik weet het ff niet meer want heb de laatste tijd al veel geld erin gepompt en hij loopt als een tiet dus los ik het probleem liever op dan dat ik hem afdank.
Hij verliest geen koelvloeistof, het borrelt niet, geen witte drab in de dop of olie, en bij de garage was de druktest ook goed dus de koppakking is uitgesloten.
Het gaat om de volgende auto:
NJ-DL-01
VW Vento 1.6
Motorcode AEA
Bouwjaar 1996
Recent vv:
Distr riem (inc pomp en spanrol uiteraard)
4x bougie
4x bougiekabel
1x bobine inc kabel naar verdeler.
Rotor verdelerkap en rotor
Mm ben ik nog wat vergeten?
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
De thermostaat die vv is: 1439.87/j open bij 87graden.