rickyzimm schreef:De radiateur zorgt ervoor dat er een soort reserve aan koelwater is.
Als die 30graden koud is hoort die fan niet aan te slaan. Pas na een minuut ofzo zou dat kunnen idd.
En ja een fan kun je zeerzeker controleren. Op de schakeldraad als de fan aangaat kun je een led bouwen en op de dashbord leggen. Oke niet iedereen kan dat maar het gaat wel.
Ik denk idd niet dat mensen het probleem begrijpen.
Zodra de thermostaat open gaat komt er zo'n heet water langs de thermoschakelaar in de radiateur dat de fan aangaat. Dat mag en kan niet.
Thermostaat 92. Thermoschakeling bij 95.
Als hier niemand kan helpen of mijn probleem begrijpt denk ik dat ik vastzit.
Ik ga ook maar een youtube video maken van het phenomeen. Dan zie je misschien beter wat ik bedoel.
Je hoeft mij de werking van een koelsysteem niet uit te leggen...
![Slaap :ZZZ:](./images/smilies/015.gif)
zeker niet als je het zelf niet helemaal onder de knie hebt.
Een radiateur is niet voor het reserve koelwater. Daar is het (expansie)reservoir voor. En een thermostaat begint in de meeste gevallen al bij 85 graden met openen. Bij +- 90 graden is deze volledig geopend.
Je hebt het over een LED aansluiten om te controleren of de ventilator aangaat? Maar dat heb je toch nog niet gedaan?
Ik zeg niet dat je een koelven niet kan controleren, alleen je hebt het erover dat hij op de snelweg inschakelt. Met alle rijwind etc. ga je dat niet horen. Als je vervolgens afremt en stopt bij een tankstation, heb je geen rijwind meer, en zal de ventilator wel inschakelen. Dat bedoelde ik
Heb je niet toevallig je airco aanstaan? Dan zal de ventilator ook gaan draaien
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zo niet, dan hoort bij een koude motor idd niet je ven aan te gaan. Het systeem is echter zo simpel, dat er niet veel aan de hand kan zijn. De thermoschakelaar schakelt de ventilator aan massa als de temperatuur (te) hoog wordt. Er komt dus absoluut geen ingewikkelde techniek met regelapparaten bij kijken.
1. Wordt de koelvloeistof in de radiateur wél + 90 graden als de ven aangaat? Dan is het in orde.
2. Schakelt de thermoschakelaar bij lage temperaturen door? Makkelijk te controleren: hang de thermoschakelaar aan een ijzerdraadje in een waterkoker gevuld met water, en meet de watertemperatuur met een thermometer. Meet met een simpele multimeter de weerstand van de twee aansluitingen. Deze is bij lage temperaturen oneindig hoog. Bij ongeveer 95 graden Celsius zal in één keer de weerstand van OL naar 0 ohm schakelen. Dat is het moment dat de thermoschakelaar inschakelt.
3. Wordt de weerstand bij 40 graden Celsius al 0 ohm, dan moet je (wellicht opnieuw) de thermoschakelaar vervangen.
4. De bedrading van de thermoschakelaar is ergens beschadigd en maakt ergens verbinding met de massa van het motorblok of de carrosserie. Je hebt dus kortsluiting (massa-sluiting). Verbinding met massa => ventilator schakelt in. Wellicht een punt om te laten controleren.
Meer kan het eigenlijk niet zijn...