VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2819048
Is dat normaal dat er 3 gaten dicht zitten op de koppakking en dat de kop deze gaten niet heeft. Ik zie aan de oude pakking dat er wel water uit heeft willen komen maar de nieuwe pakking is ook zonder die 3 kanalen.

Die 3 kanalen zitten wel in het onderblok, maar de kop heeft ze niet.

Zie fotos:
rps20190604_141901.jpg
rps20190604_141901.jpg (77.44 KiB) 1399 keer bekeken
rps20190604_141829.jpg
rps20190604_141829.jpg (156.39 KiB) 1399 keer bekeken

VW zegt dat het normaal is dat er 3 gaatjes dicht zitten.
Het onderblok is zo gemaakt dat er een kop van een 16v zonder problemen kan worden gemonteerd.
#2819087
Zo alles zit er weer op en we zijn 30km verder.

Fan sprong op de autobaan aan.
Ben ik gestopt en de radiateur is koud terwijl de fan aangaat.
Slangen zijn wel gewoon heet.

Vervangen zijn:
Koppaking,
thermostaathuis
buis naar de waterpomp
Fan

Denk toch dan dat de doorstroming niet goed is terwijl alles goed zou moeten zijn nu.

Heeft er nog iemand een vento?
Zouden er misschien toch slangen verkeerd aangesloten zijn waardoor de circulatie niet goed is?

Pfffff weet het nu echt niet meer.
Zal morgen ofzo ff fotos plaatsen van hoe de slangen bij mij zitten.
Misschien zou iemand dat willen vergelijken voor mij?
#2819088
radiateur is aan de bovenkant slang aansluiting ook koud ?
dacht gelezen te hebben dat een monteur had gezegd kans verstopt zat ?
of is deze reeds vervangen ?
#2819104
Is reed vervangen.

Waterpomp
Spanrol
Distributieriem
Thermoschakelaar
Thermostaat
Thermostaathuis
Temp sensor
Thermo schalelaar
Radiateur
Koppakking
Alle slangen zijn echt schoon. ( heb ik gecontroleerd bij het vervangen van de koppakking )

Computer gereset via kabel en de dagteller methode tot OEL maar tot nu toe niks geholpen.

Ik maak morgen fotos en dan eens kijken.
Misschien dat er ergens een slang anders zit bij andere bezitters.
Anders weet ik het echt niet meer.

Ben vandaag weer naar bayrn gereden en heb 530km gereden en heb een kwart tank over. Verbruik lijkt me oke.

Alleen dat die fan aangaat met 120km/h en een koude radiateur vindt ik echt raar voor zo'n oude auto.
Er moet toch wel een echte vw fanaat zijn die mij hier meer over kan vertelllen.

Naja eerst maak ik ff wat pics en dan zien we verder.
:-)

Hij rijd heerlijk en heeft ook met gemak de 160 gehaald vandaag op 4000 rpm ofzo. Is nog lang voor het rode eigenlijk. Wel meteen weer terug gegaan naar de 130 op de duitse autobahn. Ik durf hem niet verder te pushen ;-)
#2819109
Wat is nu precies het probleem? Je kunt de ven niet controleren tijdens het rijden op de snelweg, dus je stopt en controleert het op een parkeerplaats neem ik aan? In dat geval heb je geen rijwind meer en is het normaal dat de ventilator inschakelt.

Je geeft aan dat de slangen warm zijn (dat is goed) en de radiateur koud is. De radiateur staat heel makkelijk zijn warmte af dus koelt bij een geringe luchtdoorstroming al heel snel af.

Voorbeeld: motoren bij mijn werk op een proefstand worden ook erg warm. De koelslangen worden zo warm dat je ze niet meer fatsoenlijk vast kan houden. De radiateur warmt ook een beetje op, maar zodra de koelventilator even heeft gedraaid, voelt de radiateur weer koel aan.
#2819171
De radiateur zorgt ervoor dat er een soort reserve aan koelwater is.
Als die 30graden koud is hoort die fan niet aan te slaan. Pas na een minuut ofzo zou dat kunnen idd.

En ja een fan kun je zeerzeker controleren. Op de schakeldraad als de fan aangaat kun je een led bouwen en op de dashbord leggen. Oke niet iedereen kan dat maar het gaat wel.

Ik denk idd niet dat mensen het probleem begrijpen.

Zodra de thermostaat open gaat komt er zo'n heet water langs de thermoschakelaar in de radiateur dat de fan aangaat. Dat mag en kan niet.
Thermostaat 92. Thermoschakeling bij 95.

Als hier niemand kan helpen of mijn probleem begrijpt denk ik dat ik vastzit.

Ik ga ook maar een youtube video maken van het phenomeen. Dan zie je misschien beter wat ik bedoel.
#2819173
rickyzimm schreef:De radiateur zorgt ervoor dat er een soort reserve aan koelwater is.
Als die 30graden koud is hoort die fan niet aan te slaan. Pas na een minuut ofzo zou dat kunnen idd.

En ja een fan kun je zeerzeker controleren. Op de schakeldraad als de fan aangaat kun je een led bouwen en op de dashbord leggen. Oke niet iedereen kan dat maar het gaat wel.

Ik denk idd niet dat mensen het probleem begrijpen.

Zodra de thermostaat open gaat komt er zo'n heet water langs de thermoschakelaar in de radiateur dat de fan aangaat. Dat mag en kan niet.
Thermostaat 92. Thermoschakeling bij 95.

Als hier niemand kan helpen of mijn probleem begrijpt denk ik dat ik vastzit.

Ik ga ook maar een youtube video maken van het phenomeen. Dan zie je misschien beter wat ik bedoel.
Je hoeft mij de werking van een koelsysteem niet uit te leggen... :ZZZ: zeker niet als je het zelf niet helemaal onder de knie hebt.
Een radiateur is niet voor het reserve koelwater. Daar is het (expansie)reservoir voor. En een thermostaat begint in de meeste gevallen al bij 85 graden met openen. Bij +- 90 graden is deze volledig geopend.

Je hebt het over een LED aansluiten om te controleren of de ventilator aangaat? Maar dat heb je toch nog niet gedaan?

Ik zeg niet dat je een koelven niet kan controleren, alleen je hebt het erover dat hij op de snelweg inschakelt. Met alle rijwind etc. ga je dat niet horen. Als je vervolgens afremt en stopt bij een tankstation, heb je geen rijwind meer, en zal de ventilator wel inschakelen. Dat bedoelde ik ;)

Heb je niet toevallig je airco aanstaan? Dan zal de ventilator ook gaan draaien :) Zo niet, dan hoort bij een koude motor idd niet je ven aan te gaan. Het systeem is echter zo simpel, dat er niet veel aan de hand kan zijn. De thermoschakelaar schakelt de ventilator aan massa als de temperatuur (te) hoog wordt. Er komt dus absoluut geen ingewikkelde techniek met regelapparaten bij kijken.

1. Wordt de koelvloeistof in de radiateur wél + 90 graden als de ven aangaat? Dan is het in orde.
2. Schakelt de thermoschakelaar bij lage temperaturen door? Makkelijk te controleren: hang de thermoschakelaar aan een ijzerdraadje in een waterkoker gevuld met water, en meet de watertemperatuur met een thermometer. Meet met een simpele multimeter de weerstand van de twee aansluitingen. Deze is bij lage temperaturen oneindig hoog. Bij ongeveer 95 graden Celsius zal in één keer de weerstand van OL naar 0 ohm schakelen. Dat is het moment dat de thermoschakelaar inschakelt.
3. Wordt de weerstand bij 40 graden Celsius al 0 ohm, dan moet je (wellicht opnieuw) de thermoschakelaar vervangen.
4. De bedrading van de thermoschakelaar is ergens beschadigd en maakt ergens verbinding met de massa van het motorblok of de carrosserie. Je hebt dus kortsluiting (massa-sluiting). Verbinding met massa => ventilator schakelt in. Wellicht een punt om te laten controleren.

Meer kan het eigenlijk niet zijn...
#2819191
Zeker heb ik een led aangesloten ter controle.

Maar laat maar hangen. Wou je ook niet uitleggen hoe een koelsysteem werkt. Dat weet ik zelf ook wel. Er klopt gewoon iets niet, en om dan te zeggen dat ik het niet onder de knie heb. Uhhh......... naja oke. Thermoschakelaar is oke, wat laat bij 99/100 graden maar is voor mij oke.

Feit is dat het niet klopt. Dat heeft de duitse ATU mij bevestigd. En ook de vw dealer. Bij dit type hoor geen fan aan te slaan met rijwind!

Heerlijk op de autobaan rijden met elke 5 minuten vermogenverlies omdat een dikke wattage vreter aangaat. Maar ja dat is normaal he bij een auto van 96 zonder airco of turbo. Tuurlijk :ZZZ: ... :tu:
Ook dat de verwarming meer dan 100graden blaast is ook normaal toch uhum....

Ach ja ik zoek wel ergens een donor vento en kijk eens wat die doet.
Dan moet ik het maar zelf oplossen.

Verder is het voor mij dan gedaan hier. :roll:
Misschien reageer ik nu te fel maar komop zeg...... Dat je mijn probleem niet snapt heeft niks ermee te maken dat ik het niet onder de knie heb. Ik ben zelf monteur maar kom hier gewoon NIET meer uit.
Heb je uberhaubt een vento 1.4/6 1995/1998? Die zo'n raar thermostaathuis heeft. Ipv mij afbekken had je ook misschien uit jezelf wat fotos kunnen plaatsen van waar jou slangen aangesloten zitten of dergelijke. Dat lijkt me meer een optie om te helpen.

Naja, fijne avond verder iig.
#2819194
allereerst is je probleem nog al apart zo als je het de ene keer en andere keer beschrijft.
niemand kan weten hoeveel verstand jij hebt van het gene.
maar door bepaalde opmerkingen kan daar een conclusie uitgetrokken worden.
bepaalde opmerkingen zijn nogal tegenstrijdig.
maar lijkt mij handiger om de mensen die je willen helpen niet af te snauwen.
aan de hand van de eerdere informatie waren het logische oplossingen.
nu je laatste bericht geef je veel meer informatie als eerst.
waardoor de opties ook veranderen.
als nu werkelijk klopt wat jij zegt en dat de temperatuur bij de thermoschakelaar 100 graden is.
op het moment dat de fan inschakelt en de radiateur toch koud is vraag ik me werkelijk af,
of je niet een dop of iets vergeten bent bij montage nieuwe radiateur.
ook als de kachel zo heet word klopt er iets niet helemaal.
heb je de slangen allemaal wel zeker weten goed zitten ?
zijn 2 verschillende thermoschakelaars te krijgen voor deze auto.
vanaf 96 zit er verschil waar die zit maar die van jou zit geschroeft in de radiateur correct ?
in dat geval :
Hella 6ZT007837051 80 tot 97 graden
Hella 6ZT007837061 90 tot en met 102 graden
bovenstaande zou kunnen verklaren waarom de fan aanslaat.
maar als de kachel zo warm word dan is er meer aan de hand.
en denk ik eerder dat je een slang niet goed terug aangesloten hebt.
of iets pot dicht hebt zitten.
nog iets heb jij 1 of 2 sensoren in de thermostaat zitten ?
zal nog even kijken of ik een technische tekening kan vinden vandaag.
#2819196
Inderdaad een hoop tegenstrijdige dingen. En dat is niet gek als je er niet zoveel verstand van hebt en dingen van mensen hoort en op andere websites leest. Maar als je zelf automonteur bent, moet ik eerlijk zeggen dat je bepaalde steekjes laat vallen. Maar goed, we zijn op een forum om elkaar te helpen, dus ik probeer net als de anderen uit jouw verhaal een goed beeld te schetsen en mee te denken aan oplossingen en controlepunten.
rickyzimm schreef:Zeker heb ik een led aangesloten ter controle.
Dat heb je eerder niet gezegd. Alleen dat het KON.
rickyzimm schreef:Ook dat de verwarming meer dan 100graden blaast is ook normaal toch uhum....
Dat is, zoals Patrick al aangaf, niet goed. Hiermee zeg je eigenlijk dat de koelvloeistof daadwerkelijk te warm wordt. De thermoschakelaar schakelt dus terecht in.
rickyzimm schreef: Ipv mij afbekken had je ook misschien uit jezelf wat fotos kunnen plaatsen van waar jou slangen aangesloten zitten of dergelijke. Dat lijkt me meer een optie om te helpen.
Ik heb geen Vento. En ik zou niet weten waarom ik allerlei foto's zou plaatsen? Het is een ander verhaal als jij foto's hebt geplaatst waar ik iets op zie wat niet goed zit. Dan maak ik op jouw foto's pijlen en aanwijzingen, of een foto hoe het goed zit. Maar ik vind deze opmerking echt heel raar.

De ene keer begrijp ik uit je verhaal dat de thermoschakelaar te vroeg inschakelt, dus als de radiateur nog koud is. De andere keer dat de koelvloeistof daadwerkelijk veel te warm wordt. Dan werkt de thermoschakelaar goed. Daarom vroeg ik al eerder, wat is nou echt het probleem? Met alle tegenstrijdige berichten kunnen we niet zoveel...
#2819401
Zo daar zijn we weer.

Het probleem is opgelost.
Ten eerste zat er nog veel lucht in het systeem, en bij deze motor moet koelvloeistof bijgevult worden onder een vacuum zodat er geen luchtbellen in de motor, radiateur of knik (luchtbel) in terugloop meer te vinden zijn.

Ten tweede was van mijn exp vaatje de dop kapot waardoor het systeem de lucht wat hier en daar doorgepompt werdt niet naar boven kon maar uit zou zetten in het systeem. Lucht kan heel erg veel problemen veroorzaken waaronder dat mijn koelvloeistof altiid eruit geduwd werdt.

Nu het systeem goed ontlucht is en de overdrukdop weer werkt zijn alle problemen verholpen.

Wat lucht en een overdruk ventiel van een dop wat op je expansievat niet allemaal kan veroorzaken he.
Ik had wel al vaker gelezen over de dop maar dacht dat dat bij mij niet het geval was omdat de dop lucht afblies. Mijn dop laat waarschijnlijk pas bij 2 bar of meer de druk eruit en daardoor is de druk zo groot dat de vloeistof ook mee naar buiten wordt gedrukt.


Dus al met al hebben we veel geld uitgegeven voor dingen die niet nodig waren.

Ontluchten oke, maar doordat vw (vroeger al 1995 ofzo) de ventielen op het thermostaathuis heeft verwijderd, en nooit een nieuwe procedure heeft aangegeven voor de AEA motor is het onduidelijk hoe je dit systeem moet ontluchten. Volgens de vw makers moet dit systeem (ingeperst) worden en dan werkt de waterpomp ook goed.
Doe je dit niet dan werkt de waterpomp niet goed doordat deze een soort draaikolk effect krijgt en de luchtbellen (waar dan ook in de motor) rekken wel uit maar verlaten het systeem niet.

Als de auto uitgezet wordt en het hele zooitje koelt af, stijgen deze luchtbellen.
Start je de motor de dag erna doet zich exact hetzelvde prpvleem voor doordat de lucht opwarmt en daarna een soort van elastisch wordt.

Het enige hoe je de lucht eruit zou krijgen is door de ontluchtingsventielen weer aan te sluiten wat vaak wel in het thermostaathuis zijn ingegoten.
Deze moeten dus worden uitgeboord en een ventiel worden geplaatst wat met met een maat 8 sleutel kan openen.
Het slangetje wat hieraan bevestigd wordt kun je direct in je expansievat laten lopen om koelvloeistof verlies te vermijden.

Als het systeem is ontlucht mag je verder rijden. Ontlucht je niet goed dan kan je kop, onderblok, koppakking, waterpomp, eigenlijk alles koptgaan omdat er geen doorstroming is, en de temp maar blijft oplopen en oplopen. Bij mij was de temp in het blok bijna 200graden!!!!!!!! Dat had me mijn nieuwe koppakking kunnen kosten.

Pfffffff weer geluk gehad.
#2819402
Oja tip om te ontluchten zonder ventiel was:

1. Open de dop van je expansievat en start de auto.
2. Blijf voelen aan de slang of de thermostaat opengaat. (Zoja stap 3, zoniet, verder zoeken... thermostaat vervangen ofzo.)
3. Nadat de thermostaat is opengegaan wacht je tot de fan aangaat.
4. Als de fan weer uit is weet je zeker dat je de max temp hebt bereikt dus mag je de motor uitzetten.
5. Draai de dop van je expansievat helemaal dicht.
6. Laat de motor geheel afkoelen.
7. Motor weer starten, en een minuut laten lopen.
8. Open de dop van je expansievat en sluit deze ook weer direct.
9. Zet motor uit.
10. Herhaal deze stappen zodat alle lucht met een zelf gecreerd vacuum eruit worden getrokken.

Dit zou de officiele procedure moeten zijn voor de AEA motor met 16v onderblok en 8v bovenblok, en watergekoelde luchtinlaat.
Verwarmings uitblaastemp moet gelijk zijn met tempsensor dus ong 91graden.

Wel heet, maar je kunt wel nooit zeggen dat je het niet warm krijgt.
Dit is de normale temp van deze motor/kachel.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk