VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Hallo iedereen,

Sinds kort heb ik problemen met de uitlijning van mijn auto deze trekt namelijk enorm zwaar naar rechts. De auto heeft tot dit probleem aan toe altijd perfect gespoord. Ik kon op elk moment het stuur loslaten en de auto ging feilloos rechtdoor.

De problemen zijn ontstaan na het vervangen van mijn stuurkogels en stabilisator rubbers aan allebei de kanten van de auto. Hierbij zat was vooral de rechter stuurkogel aan vervanging toe, er zat wel bijna een CM speling op :roll:

Na het vervangen van de onderdelen trok de auto een beetje naar rechts, maar goed geen probleem want ik hoefde er toch alleen maar mee naar de garage om de auto uit te lijnen.

Helaas is het ondertussen een flink probleem geworden. Na de eerste keer uitlijnen trok de auto nog steeds net zo hard naar rechts toe als voor dat deze werd uitgelijnd (Daarnaast hadden ze het stuur ook totaal niet recht gezet). Ondanks dat ze volgens het uitlijn rapport de rechterkant flink hadden bijgesteld.

Nadat ik totaal ontevreden was over de uitlijning heb een afspraak gemaakt bij de profile om deze opnieuw uit te laten lijnen. Resultaat: Het stuur staat nu recht alleen trekt de auto nog steeds naar rechts toe.

Nadat het indienen van een klacht heeft profile het onderstel van mijn auto op defecten gecontroleerd en vervolgens mijn auto nogmaals uitgelijnd met helaas hetzelfde resultaat.

Zouden jullie misschien nog weten hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn auto weer netjes wordt uitgelijnd?
Voor de zekerheid zal ik mijn laatste twee uitlijn rapporten toevoegen, misschien dat jullie daar enige informatie uit kunnen halen.

Afbeelding
Afbeelding
Probeer even de wielen te wisselen:
- kruislings: lv en ra wisselen, rv en la wisselen. (Let op een eventuele draairichting van de banden)

Als dat niet helpt:
- voor- en achterwielen wisselen.

Als je auto nu rechtuit rijdt of naar links trekt, zit het probleem in de slijtage van je banden.
Inderdaad eerst wielen wisselen zoals boven beschreven, als dit geen resultaat heeft;

askanteling aanpassen dmv subframe aan de rechterkant naar voren zetten. Dan zou de auto in theorie iets naar links moeten trekken, echter in dit geval kan het in de praktijk dan resulteren in een rechtuit rijdende auto.

Laat dit wel doen door een bedrijf die daadwerkelijk verstand heeft van uitlijnen, en niet een Kwikfit oid die alleen sporing afstelt.
Dankjewel voor jullie reacties,

ik zal proberen om de wielen te wisselen en kijken hoe de auto daarna rijdt. Eventueel heb ik ook nog een volledige set winterbanden op velg liggen die ik zou kunnen gebruiken.

Mocht dit het probleem niet oplossen, weten jullie dan toevallig nog een goed bedrijf in (kop)Noord-Holland welke echt verstand heeft van uitlijnen?

De fastfitters waar ik nu ben geweest kom ik in ieder geval niet meer. Die proberen je alleen maar te vertellen dat het probleem tussen je oren zit en dat de auto perfect recht rijdt. (Daarom gaat ie zowat meteen naar een andere rijbaan op de snelweg als ik het stuur loslaat) :SCRATCH:
Lammert van der meulen uit Dokkum, daar komen mensen van het hele land naar toe en daar heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Hebben daar ook genoeg exotische auto’s op de brug gestaan. Maar goed, dat zegt nog niks over jou golf ;)
Bedankt voor de reacties iedereen,

Ik zal even een update geven van de huidige status van het probleem. Ik heb ondertussen de kans gehad om alle bovenstaande manieren te proberen om te banden om te wisselen. Wat ik heb geprobeerd:
  • Voorwielen links rechts wisselen
  • Na terugzetten oude configuratie wielen voor/achter gewisseld
  • Na terugzetten oude configuratie wielen kruislinks gewisseld
Geen van deze banden configuraties leek enig effect te hebben. De auto trok nog net zo hard naar rechts als deze dat voor het wisselen deed.
elke snelweg loopt naar rechts af, het is dus normaal dat die daar naar rechts gaat. Slechts weinig wegen zijn daadwerkelijk recht.
Dat is zeker waar, een auto zal altijd licht naar rechts toe trekken omdat de wegen rechts aflopen. Maar mijn auto trekt niet een beetje naar rechts maar echt zwaar. Zodra ik het stuur loslaat wil de auto meteen 3/4 graden naar rechts toe (Als het zelfs niet meer is). Het is zelfs mogelijk om sommige flauwe bochten naar rechts te nemen door mijn stuur los te laten.

Ik zal proberen of het mogelijk is om een video te maken waarin te zien is hoe erg hij scheeftrekt.

Zijn er naast de banden nog andere zaken welke ik kan controleren? Ik zat er zelf aan te denken dat misschien de remklauw rechtsachter blijft hangen maar kan niet zo snel iets vinden.
Vastzittende remklauwen is een MK4 kwaal. Hier zou ik zeker naar kijken, vaak kun je dit zien zonder maar één onderdeel te hoeven demonteren. Als je aan de achterkant onder de auto kruipt kun je de achterkant van de klauwen zien.
WhatsApp Image 2019-06-15 at 10.09.32.jpeg
WhatsApp Image 2019-06-15 at 10.09.32.jpeg (61.67 KiB) 1368 keer bekeken
Het zwarte onderdeel is de handrem hevel. Tussen de hevel en de "stop"pin die je op de foto ziet hoort 1 à 2 millimeter afstand te zitten. Is er aanzienlijk meer afstand, dan heb je op zijn minst last van aanlopende remmen.

Als jouw remklauw echt vast genoeg zit om de sporing van de auto te beïnvloeden dan zie je dit in één oogopslag en je handrem voelt waarschijnlijk ook erg slap.
Ook de remblokken kunnen op het remzadel blijven hangen en daardoor tegen de schijf aanlopen. Vaak is dat een gevolg van remstof en wat roestvorming waardoor de blokken niet meer over het remzadel kunnen bewegen. Vaak is de boel uit elkaar halen, schoonmaken, invetten (contactvlak remblok op remzadel en de geleidepennen) en terugzetten voldoende.
even voor de zekerheid.
axiaalkogel of spoorstangeind vervangen ?
laatste is links rechts verschillend is hier op gelet ?
Dank voor jullie reacties,

Ik zal zo direct even onder de auto kruipen en naar de handrem hevels kijken.
even voor de zekerheid.
Voordat heb probleem begon heb ik zelf zowel links als rechts de spoorstangeindes vervangen. Hierbij heb ik er extra op gelet om ze aan de juiste kant te plaatsen. Tijdens het vervangen uiteraard eerst het oude onderdeel vergeleken met het nieuwe voordat deze erop ging. Bovendien was de positie op de auto ook nog op het onderdeel gemarkeerd met L en R
hollanderrr schreef:Dank voor jullie reacties,

Ik zal zo direct even onder de auto kruipen en naar de handrem hevels kijken.
even voor de zekerheid.
Voordat heb probleem begon heb ik zelf zowel links als rechts de spoorstangeindes vervangen. Hierbij heb ik er extra op gelet om ze aan de juiste kant te plaatsen. Tijdens het vervangen uiteraard eerst het oude onderdeel vergeleken met het nieuwe voordat deze erop ging. Bovendien was de positie op de auto ook nog op het onderdeel gemarkeerd met L en R
klopt inderdaad dit staat genoteerd.
maar uitsluiten is beter als achteraf achter komen dat dit wel het probleem was :tu:
klopt inderdaad dit staat genoteerd.
maar uitsluiten is beter als achteraf achter komen dat dit wel het probleem was :tu:
Dat is zeker waar. :LOL:

Ik heb gisteravond nog even onder de auto gekeken naar de hevels van de handrem op de achterwielen. Als de handrem is aangetrokken inderdaad ongeveer 1-2mm speling, als de handrem los is zitten ze tegen het palletje aan. Hierbij zijn zowel links als rechts gelijk.

Tijdens het bekijken van mijn remmen had ik ook nog een ingeving. Als het een rem zou zijn die aanloopt waardoor mijn auto scheef trekt, dan zou tijdens een goede stevige rem actie de auto rechtuit moeten trekken aangezien dan alle remmen worden gebruikt. Helaas trekt de auto tijdens het remmen nog steeds evenveel naar rechts als zonder het remmen. :(

Vanmorgen tijdens de rit naar mijn werk nog even geprobeerd om de afwijking op te nemen. Is helaas minder goed te zien op de video dan ik had gehoopt. Ik laat het stuur los na het passeren van de zilveren auto. (Snelheid ongeveer 60 km/h)

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht