VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
door DrDMT
#2819248
Allen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Enige tijd terug heb ik voor mijn (onlangs gecrashte) VW Bora uit 1999 een set Borbet velgen met banden op de kop getikt. Achteraf gezien bleek de bandenmaat geheel niet te passen waardoor mijn snelheidsmeter foutieve informatie doorgaf. Nu Heb ik het plan om de Bora te verkopen met originele stalen velgen 195/65/15 en heb ik de LM Borbet set onder mijn 'nieuwe' bora (ditmaal met goeie maat 205/55/16) gemonteerd.

Echter tijdens het nemen van een bocht (Links of Rechts) hoor je een schurend geluid> Blijkt dat de velgrand ergens tegen aan loopt(nog niet ondekt waar overigens). Aangezien de maat geheel anders is wat betreft J waarde, ET etc hoop ik dat jullie weten of deze Band+Velg Combi geschikt is voor mijn Bora 1.6 16V uit 2002.

Gegevens stalen velg (denk ik):
6.0x15 ET38

Borbet:
7.5x16 ET35

Zit hier een groot verschil in en kan dat schrapen opgelost worden met bijvoorbeeld een set spacers er tussen?

Alvast bedankt!

Nick
door DrDMT
#2819258
Gister avond even gekeken & zoals ik kon ontdekken loopt de velg rand aan tegen mijn stuurstangen/Stuurkogels. Nou is het tevens zo dat bij het sturen en soms een bonkend geluid te horen is, ben bang dat de aandrijfassen (homokineten) geluid maken.

Ik ga vanavond verder kijken wat ik kan ontdekken, sowieso even de velgen eraf halen en voelen of er ergens speling in zit.

Mocht iemand nog een antwoord hebben op de Velgmaat kwestie, verneem ik dat graag!
door DrDMT
#2819260
Okay ik heb dus nu een configurator tool gevonden. Als ik de waardes bekijk zie k dat de nieuwe velg 16.1mm meer naar binnen steekt. Dat betekend dat ik spoorverbreders nodig heb van 16mm?

Zie onderstaande
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (95.53 KiB) 645 keer bekeken
Gebruikersavatar
door JUUL
#2819287
DrDMT schreef:Borbet: 7.5x16 ET35
Dit zou eigenlijk moeten passen :SCRATCH: Weet je 100% zeker dat je velg gegevens kloppen? En anders idd een spacer nemen. Alleen 16mm lijkt mij teveel, dan wordt je ET waarde 19. Ik denk dat een 5mm spacer voldoende is...maar ik kan me vergissen.
door DrDMT
#2819307
Ze lopen dus helaas aan tegen mijn stuurstangen. Zag lichte krassen/beschadigingen op de stang. Ja ik dacht ook al dat 16 veel was. Ik kreeg via Facebook ook de opmerking dat spacers weinig verschil zullen maken wat betreft mn volledige stuuruitslag en dat ze eigenlijk alleen zijn om ruimte te creeren tussen de schokbrekers en de velg. Ik dacht juist meer naar buiten betekend ook grotere uitslag.l?

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.