VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Hallo iedereen, ben ik weer :roll:

Samen met mijn vriendin ben ik momenteel naar de GP van Oostenrijk. Onderweg hiernaartoe ondervond ik in de bergen een enorm gemis van vermogen.

Allereerst op de A7 in Duitsland was de auto rond de 2-3000 toeren niet vooruit te branden en zelfs met plankgas bleef de snelheid zakken. Pas als ik rond de 5000 toeren zat kon ik optrekken. Ik heb dit probleem opgelost door elke heuvel maar met 140/150 te nemen.

Bijna aangekomen op bestemming in Oostenrijk moesten wij door een smalle bergpas. Hierbij was het voor mij alleen mogelijk om snelheid te maken als ik in de 2e versnelling reed ook weer rond de 4000-5000 toeren, hierbij had ik ongeveer een snelheid van 50-60 km/h. Als ik naar de 3e versnelling schakelde viel de snelheid terug en stagneerde ik bijna.( Andere auto's om mij heen kwamen echt met gemak omhoog, zelf met vol afgeladen aanhangwagens)

Wat zou er aan de hand kunnen zijn waardoor ik amper zo de berg op kom? Op vlakke ondergrond heb ik echt nergens last van.

Hoop dat jullie ideeën hebben
Dank voor de reactie.

Ik denk zelf niet dat het de koppeling is. Versnellingsbak is laatst vervangen en hierbij zou ook de koppeling worden vervangen. Deze was echter nog piekfijn dus vonden ze zonde om te doen.

Bovendien voel ik de koppeling ook niet slippen tijdens het rijden. Dan zouden de toeren oplopen zonder dat er gang wordt gemaakt, en dat is niet het geval. Zodra ik met 3000 toeren het gas intrap loopt het aantal toeren heel langzaam toe, of af afhankelijk van de helling
Als je er echt alleen last van hebt bij bergen/heuvels... verwacht je dan niet gewoon te veel van de auto? De auto had 105pk, laten daar in de ~20 jaar dat ie rondgereden heeft 10 paarden weggelopen zijn, 95pk. Dan verwacht ik niet dat je met 200 de berg op kan knallen. Berg omhoog zal je flink in de toeren moeten gaan om vermogen te krijgen.

Dat andere met aanhangwagen wel "met gemak" omhoog komen is wellicht omdat ze een stuk meer vermogen hebben en/of juist wel op toeren omhoog gaan
Gok dat ik dan inderdaad aan de maximale vermogen van de auto zit. Voorheen met mijn 75PK polo minder last van gehad, maar dan zal het gewichts verschil natuurlijk ook parten spelen. De bergen nam ik zowiezo al door flink hoog in de toeren de rijden, maar dan blijft ik dat ook maar gewoon doen
golf1greenpeace1976 schreef:Luchtfilter controleren en zo nodig vervangen kan je altijd doen.
Het is maar een 1.6 atmosferisch, dat komt in de bergen vergeleken met de moderne turbomotoren niet vooruit.
Helemaal vergeten om naderhand deze post nog te updaten.

Luchtfilter was vlak voor de rit vervangen alsmede de olie, oliefilter etc.

Bij thuiskomst ben ik langs de garage gegaan, deze kwam erachter dat de steen in de katalysator los zat. De theorie is dat deze bij bergop rijden achterover viel en de uitgang blokkeerde waardoor er druk werd opgebouwd.

Het is niet zo dat ik had verwacht dat de auto met gemak de berg op zou komen, alleen had ie echt letterlijk nul vermogen de berg op. Door in de eerste versnelling op 5500 toeren te rijden kon ik echt nog net de smalle bergpas op.
mano schreef:Slepende rem(men)?

Hoe is het vermogen nu dan? Als de uitlaat verstopt was/is/zat moet je nu toch wel behoorlijk verschil merken..
Heb de katalysator vanwege budgettaire redenen nog niet vervangen. Maar op vlakke ondergrond (Nederland :lol: ) heb ik er eigenlijk geen last van. Ik merk wel zodra ik een steile parkeergarage uitrij zowat al het vermogen meteen weg is.

In oostenrijk was dan ook meteen na het bereiken van de top waarbij de weg weer vlak ging al het vermogen terug.
Uitlezen of de motor ook te rijk loopt en daardoor de katalysator kapot is gegaan is denk ik wel verstandig voordat je de katalysator vervangt. Heeft je garage dat ook gedaan? Kan je met vcds ook makkelijk zelf doen.

Kat vervangen is altijd een goed idee, door tegendruk belast je de motor meer en je brandstofverbruik ligt waarschijnlijk hoger. Vervangen kan je ook makkelijk zelf doen, is niet moeilijk.
Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het display […]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht