VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2820106
Van mijn projectauto wil ik de remvloeistof vervangen op de juiste manier. Dat betekent ook de koppelingsnemer aan de versnellingsbak verversen.

Waar zit deze koppelingsnemer en hoe ververs ik deze correct?

Wat is nu de juiste volgorde voor het vervangen van de remvloeistof?
Moet ik met VCDS (dat heb ik) dan ook de ABS-pomp open zetten om de vloeistof daarin te verversen?

bedankt!
#2820107
Je moet het contact uit laten en eerst de voorste doen en dan de achterste. Met 2 man als je geen apparaat ervoor hebt. Met de voet door trappen :-)

Koppeling als die electronisch is zit die bovenop de bak
#2820132
Bedankt Antera.

Dus remvloeistof vervangen als volgt:
1) ABS pomp niets mee doen in VCDS, de vloeistof erin wordt automatisch mee vervangen?
2) Volgorde is dan RV, LV, RA, LA ?

Ik heb altijd geleerd om juist eerst achter te beginnen, zover mogelijk van de rembekrachtiger vandaan, en dan voor :SCRATCH:

Hoe ziet de koppelingsnemer eruit op de bak, misschien iemand een plaatje?
#2820149
mooiste is even voor thuisgebruik dit setje kopen:
https://www.toolstation.nl/eezibleed-re ... ter/p82378
dit setje maakt gebruik van luchtdruk in een autoband.
bijv reserve band zorg wel dat deze niet meer als 1.3 bar is.
en pomp hem gaandeweg 1x op tot 1.3 bar weer.
daarna rechts achter beginnen dan links achter
dan rechts voor en eindigen met links voor.
nu de band wederom op 1.3 bar zetten.
hierna ontluchtventiel op koppelingscilinder losdraaien en even laten lopen.
en eindigen met band op 1.3 bar zetten en koppelingscilinder nog even een keer ontluchten,
voor de zekerheid.
ter tijde van dit proces niet aan de pedalen zitten.
Laatst gewijzigd door patrickmk3 op 28 jul 2019 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2820201
patrickmk3 schreef:mooiste is even voor thuisgebruik dit setje kopen:
https://www.toolstation.nl/eezibleed-re ... ter/p82378
dit setje maakt gebruik van luchtdruk in een autoband.
bijv reserve band zorg wel dat deze niet meer als 1.3 bar is.
en pomp hem gaandeweg 1x op tot 1.3 bar weer.
Goeie tip, erg mooie set! Ik heb al een andere set die ik aansluit op een compressor met ook ongeveer 1,3 bar werkdruk. Door onderdruk die in het tankje van de set ontstaat, zuigt het de remvloeistof op het ontluchtingsventiel af en gaat het via een doorzichtige slang de tank in.

ABS pomp wordt automatisch mee ververst? Of moet ik deze nog open zetten met VCDS?

patrickmk3 schreef:daarna rechts achter beginnen dan links achter
dan rechts voor en eindigen met links voor.
Kijk, dat is nu precies de reden van mijn vraag. Op het www zegt de één om bij deze Volkswagen per se voor te beginnen, maar de ander zegt om achter te beginnen (zoals ik het heb geleerd, zo ver mogelijk bij de bekrachtiger vandaan beginnen).

Jij, patrickmk3, en Antera geven beiden nu een ander advies. :SCRATCH:
Ik heb geen reden om te twijfelen aan een van jullie, maar jullie kunnen onmogelijk beiden gelijk hebben. Omdat ik het niet weet hoe het bij mijn Golf IV 1.6 16v nu precies zit, hoop ik hier definitief het te weten zodat niets fout kan gaan.

Misschien is er een VAG monteur / dealermedewerker op dit forum die uitsluitsel kan geven?
patrickmk3 schreef:hierna ontluchtventiel op koppelingscilinder losdraaien en even laten lopen.
en eindigen met band op 1.3 bar zetten en koppelingscilinder nog even een keer ontluchten,
voor de zekerheid.
ter tijde van dit proces niet aan de pedalen zitten.
Bedankt voor het plaatje en het fijne advies! Nu nog even de koppelingscilinder opsporen :mrgreen:
#2820211
je begint altijd rechts achter aan.
er is geen situatie waarin dit anders is.
aangezien je altijd met de langste leiding moet beginnen.

tevens setje wat jij hebt dat werkt minder mooi.
garage word altijd gebruik gemaakt van een druk ketel die de vloeistof vanaf begin leiding,
tot einde leiding perst dit heb ik zelf ook maar is voor thuis gebruik te duur.
vandaar het aangeraden setje voor thuis gebruik werkt volgens het zelfde principe.
resultaat is altijd goed en leidingen zijn veel makkelijker te spoelen cq te verversen.

koppelingscilinder leiding vanaf remvloeistof reservoir naar versnellingsbak volgen en je gaat hem altijd vinden.

tevens dot 4 remvloeistof gebruiken.
#2820219
thx.
Ik ga ervan uit dat ik de ABS pomp niet open hoef te zetten, omdat je het er niet over hebt.
Zal wel alleen zijn bij ontluchten van ABS pomp dan.

Je hebt gelijk dat druk zetten vanaf het reservoir mooier is dan 'trekken' vanaf de ontluchtingsnippel.
Maar ik heb nu eenmaal dat setje al en heb het al eens gebruikt op mijn andere auto en het resultaat was perfect. Druk zetten zal ook wel iets sneller werken denk ik. Zeker mooier.
#2820244
golf1greenpeace1976 schreef:thx.
Ik ga ervan uit dat ik de ABS pomp niet open hoef te zetten, omdat je het er niet over hebt.
Zal wel alleen zijn bij ontluchten van ABS pomp dan.

Je hebt gelijk dat druk zetten vanaf het reservoir mooier is dan 'trekken' vanaf de ontluchtingsnippel.
Maar ik heb nu eenmaal dat setje al en heb het al eens gebruikt op mijn andere auto en het resultaat was perfect. Druk zetten zal ook wel iets sneller werken denk ik. Zeker mooier.
klopt inderdaad.
abs pomp hoeft allleen ontlucht te worden als deze helemaal zonder vloeistof is komen te staan.
en dat gebeurt niet bij het ontluchten cq verversen.

Garage kan niet vinden waarom lamp niet brand. Lam[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]