VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2821191
Hallo allen,

Vandaag de rechtervoorveer van m'n golf 5 1.6 fsi (3 drs) gebroken. Ik hoorde een raar geluid na een verkeersdrempel, maar kreeg pas later die rit op een keienweg in de gaten dat er iets echt mis was (loshangende ijzeren staaf geluid rechts voor). Op de parkeerplek thuis had ik zelfs een geluid alsof er daar ergens iets echt aanliep.

Daarna diagnose van de anwb: veer en veerpootlager defect.

Mijn vragen:

- Wat is een reëel bedrag om dit alles te vervangen (materiaal plus arbeid), zodat ik maandag ongeveer weet wat ik kan verwachten en ik een beetje weet waar ik over praat.
- Ik hoorde ergens dat je in principe altijd de 2 voorveren tegelijk moet vervangen. Klopt dit of kan je gewoon 1 kant doen?
- Kan ik gezien alle rare bijgeluiden nog aanvullende schade verwachten door het aanlopen, of zit de gebroken veer overal ver vanaf en kan die niet veel aanrichten?

Alvast dank voor alle hulp.

MvG,
Rick
#2821196
globaal gezegd €120,00 aan materiaal.
er staat 1.5 uur voor per kant dus €110,- aan arbeidsloon.
bij een universele garage.

maar indien uitgevoerd door een kennis met verstand van zaken kan het veel goedkoper.

bovenstaande is uitgaande van 1 kant.
keuze is aan jou of 1 kant of beide.
persoonlijk vervang ik ze meestal per 2 omdat je toch een aanzienlijk verschil kwa stugheid krijgt.
dit gaan de meeste garage's je ook aanraden en is ook het beste.
maar dat is dus jou keuze.
verdere schade is moeilijk te zeggen weet niet hoe hard jij over die drempel bent gestuiterd.
schokbreker kan kapot zijn of slecht of stabilisator stang kan breken.
maar is nogal afhankelijk van wat voorn klap je gemaakt hebt.
en in wat voorn algemene staat je auto is.
is gewoon alleen de veer geknapt door metaal moeheid dan gaat het allemaal wel meevallen.
het aanlopen vraag ik me wel even over of of je niet de band raakt nu momenteel.
maar nogmaals is nogal moeilijk te zeggen zo vanaf een scherm.
#2821197
toevoeging:

iemand die het voor de beun wil doen zit je rond de €200,00 totaal voor beide kanten.
uitgaande van monroe oem spectrum veren.
en monroe veerpootlagers.
prijs dus inclusief onderdelen.
en er van utigaand alleen de voorste veren vervangen worden en beide lagers.
en er dus voor de rest geen schade is.
althans daar had ik het wel voor gedaan.
#2821199
patrickmk3 schreef:toevoeging:

iemand die het voor de beun wil doen zit je rond de €200,00 totaal voor beide kanten.
uitgaande van monroe oem spectrum veren.
en monroe veerpootlagers.
prijs dus inclusief onderdelen.
en er van utigaand alleen de voorste veren vervangen worden en beide lagers.
en er dus voor de rest geen schade is.
althans daar had ik het wel voor gedaan.
OK, dus rond de 230 incl. per kant bij een dealer, en 100 incl per kant als beun klus. Thanks, dan weet ik alvast ongeveer wat te verwachten.

Verder is het een oude veer (14 jr oid), en was de drempel net de druppel denk ik (bovenste ring van de veer was afgebroken, er zit nu tijdelijk een soort kunststof afstandshouder op). Ik hoop alleen niet dat de binnenkant van de band/velg schade heeft (is volgens mij het enige deel daar wat kan aanlopen op basis van toeren). Maar dat zal ik wel horen zodra hij op de brug heeft gestaan ..
#2821206
RickD007 schreef:Verder is het een oude veer (14 jr oid), en was de drempel net de druppel denk ik.
Ik zou gewoon beide vervangen zoals Patrick al aangaf. De andere veer zal net zo oud zijn en zal daarom minder veerkracht hebben dan de nieuwe veer. Die kan binnen de kortste keren ook gaan breken.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk