VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2822446
Goede morgen allen , heb even een vraag over de wielnaven van de passat b5 van mij uit 98.
Ik had een slechte homokineet dus ik was begonnen met het vervangen van deze.
Heb ik niks anders dan afgebroken bouten gehad dus ik heb via marktplaats bij iemand 2 complete voorpoten met alle aanbouw delen gekocht, komen van een a4 1.8t.
Ik dacht lekker simpel want dan moet ik enkel beneden 2 bouten en de stabi stang los halen  en boven 3 bouten en alles is er uit.
Na een hoop gedoe zit het er en past perfect maar nu komt het.....de wielnaaf van de a4 heeft een grotere/dikkere homomineet als aansluiting bij het wiel blijkbaar (spline gedeelte zeg maar).
Dus ik wilde weg rijden en me as draaide dus gewoon los in de naaf en kwam zelfs de abs ring ook nog los er van...
Als ik de wielnaaf wil vervangen naar de smalle maat dan moet die er wel in passen.
Zijn de buiten maten wel het zelfde dan?

Of kan je met een aandrijfas van de a4 dit zo oplossen ipv een naaf er in en uit persen?
Of klopt dan de lengte weer niet?
Want anders moet ik een nieuwe homokineet kopen , ik had al een nieuwe maar die is aan stront gedraait bij de naafbout omdat die binnen maat anders was...dus het binnendraad is er nu uit gedraait pfff.
Ik moest daarna de kop van de naafbout er zelfs af slijpen om de as er uit te krijgen omdat hij helemaal verrot en dol was gedraait van binnen.

Ik heb wel 2 dikke homokineten liggen van de a4 want die zaten nog in de naven bij de voorpoten (assen waren door gezaagd).
Deze passen nu niet op mijn huidige aandrijfas vanwege de grotere dikte maat.
Het gaat om de rechter voor as trouwens.
Wat is de beste optie en wat past wel of niet?
#2822457
je zou kunnen kijken of de asdikte (en vertanding) van de binnenste homokineet en de aslengte vd audi as hetzelfde is als van de passat.
als dat zo is zou je een audi as kunnen gebruiken.
ook is het goed mogelijk dat de as van bv een passat 2.0i of 2.3 wel de juiste dikte heeft.
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan ui[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

oliedruk is te laag maar de pomp sluiten ze uit? V[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]