VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2837913
Hallo, ik ben nieuw, even algemene info. Ik kocht een Tiguan highling buisness R in maart 2020, het was een grd auto die eind 2019 of direct in januari 2020 werd afgeleverd bij de dealer. Er werd verteld dat het een 2020 model betreft mag derhalve ook 1800 kg trekken. 2019 model mocht dat niet. In het dashboardkastje zit nog een unit met SD kaart en CD gleuf.
Nu wilde ik mijn navigatie kaart updaten, nu loop ik tegen 2 problemen aan.
1e op de site naviupdate staat Tiguan nu kiezen voor discovermedia, nu kiezen welk modeljaar
Kies je nu 2019 dan klopt de handleiding redelijk, kies je 2020 dan moet je het bestand na uitpakken op stick zetten.
Bij 2019 op SD kaart.
2019 gedownload en oude gegevens veilig gesteld. Gelukkig maar. SD kaart geformatteerd en download uitgepakt en met 7zip op SD kaart gezet. Nu past deze file niet op het kaartje. (Oude data weer terug geplaatst.
Nieuw kaartje gekocht 32gb format fat 32 en in 4096 clusters.
Download uitgepakt direct naar dit nieuwe SanDisk XHD kaartje. Unit ziet SD kaart maar geen data.

Het is toch vreemd dat een redelijk nieuwe auto niet voorzien kan worden met nieuwe kaartdata?

Wat doe ik verkeerd en is er iemand die een handleiding kan maken hoe te handelen.
Nb de dealer heeft geen 32 Gb kaartje
Zie graag eea tegemoet.

Mvg. Casper
#2837919
... ziet er naar uit dat je navigatie alleen wil werken met de originele SD-kaart, of je moet deze laten vrijschakelen zodat de unit zogezegd elke SD-kaart kan gebruiken. Hiervoor zou je forumlid Antere kunnen benaderen over de mogelijkheden.

Je auto kan met verschillende system zijn uitgerust, ze lijken nogal op elkaar... kijk eens in het menu van het infotainmentsysteem of je een onderdeelnummer kan vinden! Ik heb nog niet mee gemaakt dat de files niet op de SD-kaart past, anderen wel en daar is dan ook wat over terug te vinden op het forum (dan laat je bij het kopieren van bestanden naar SD-kaart een aantal bestanden achterwege. Gebruik de zoekfunktie van het forum om dat betreffende topic te vinden!

Wat bedoel je met "navi spreekt in het Nederlands straten en plaatsen zeer wonderlijk uit"? Zonder te begrijpen wat je bedoeld is daar weinig zinnigs op te antwoorden.

Staar je niet blind op de ingebouwde navigatie, kaarten zijn verouderd en real-time informatie ontbreekt...
#2837922
casper51 schreef: 04 mei 2022 14:00Nu wilde ik mijn navigatie kaart updaten, nu loop ik tegen 2 problemen aan.

2019 gedownload en oude gegevens veilig gesteld. Nu past deze file niet op het kaartje.
Nieuw kaartje gekocht 32gb format fat 32 en in 4096 clusters.
Unit ziet SD kaart maar geen data.
Nb de dealer heeft geen 32 Gb kaartje
Ik heb hetzelfde type en bouwjaar Tiguan en zeer waarschijnlijk ook dezelfde multimedia (Discover Media) unit als jij hebt.
Als je een 16 GB kaartje hebt, dan klopt het dat de West-Europa versie niet meer (compleet) op het kaartje past!
Dit is inderdaad op te lossen zoals hierboven vermeld door bepaalde (buitenlandse spraak/taal) bestanden weg te laten.
Welke bestanden dit precies zijn, wordt op dit forum uitvoerig uitgelegd... dan past het wel en werkt het perfect.
Dus effe zoekfunctie gebruiken.
Een (niet origineel VW) 32 SD-kaartje wordt niet door de unit ondersteund.
Je kunt dit inderdaad laten vrijschakelen, waarna alle willekeurige SD kaartjes wel worden ondersteund.

Op den duur past West-Europa natuurlijk ook niet meer (na weglaten van die buitenlandse taal bestanden) en ben je uiteindelijk toch genoodzaakt om een 32 GB kaartje te kopen.

Op Marktplaats worden ook 32 GB kaartjes aangeboden, die zodanig zijn bewerkt dat ze WEL worden ondersteund door je VW navi-unit.
Hier staan dan ook al meteen de kaarten op die je wenst.

Trouwens slechte zaak dat die VW dealer die 32 GB kaartjes niet verkoopt, want dat is de officiële weg....
#2837929
... om het gebruik van andere SD-kaarten vrij te schakelen zal de codering van je infotainment-systeem aangepast moeten worden, zoals al eerder vermeld, neem daarvoor contact op met forumlid Antera.

... vraag het nog maar een keer: wat bedoel je met "straatnamen en plaatsen heel raar uitgesproken worden"? Je kan het vast beter omschrijven van wat je hoort dan wat je nu doet...
#2837931
casper51 schreef: 05 mei 2022 13:23 Hoe kun je DE DISCOVERMEDIA 2 vrijgeven? Om een standaard verkrijgbaar SD HC 32 Gb kaartje te laten werken.

Heb jij ook last dat straatnamen en plaatsen heel raar uitgesproken worden.
Zoals reeds meerdere malen vermeld, voor het vrijgeven van de SD kaartjes, neem contact op met @Antera dat is ook een forumlid.
Hij kan je navi-unit aanpassen (tegen een kleine vergoeding).

De articulatie van de straatnamen is niet helemaal zoals het bij een 'echt mens' klinkt.
Ik denk dat dit komt omdat niet alle straatnamen (in heel West-Europa) afzonderlijk worden opgenomen, doch dat gedeelten van straatnamen worden gecombineerd, waardoor je soms een 'vreemde' uitspraak krijgt.
Ik kan daar wel mee leven... :wink:
#2838257
Nee, wat die dame er af en toe van maakt... en vooral in het buitenland. Wat me meer stoort is dat ze op een bepaald moment zegt:
" volg de a63 duizendhonderdtwaalf kilometer alstublieft " terwijl het er maar 112 moeten zijn. Waar ze die duizend vandaan haalt weet ik niet. Dat was al in mijn eerste VW 7 jaar geleden en dat daar door de fabrikant nooit iets aan is gedaan is onbegrijpelijk. De dealer kan er ook niets mee.

Voor wat betreft het passend maken van de West Europa kaart op een 16 GB kaartje, dat lukte me nu ook niet meer met de meest recente update van juni 2022.
Naast alle talen behalve NL verwijderd te hebben kwam ik nog iets van 16 MB tekort. In een ander mapje vond ik bestandjes met de namen VOLKSWAGEN, SEAT, SKODA en MAN. Na het mapje SEAT te hebben verwijderd paste de kaart wel en naar het zich laat aanzien werkt nu alles voor mijn auto normaal.
Laatst gewijzigd door bert2 op 11 jul 2022 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#2838259
Dat de dame 1112 zegt terwijl het 112 moet zijn zal een typefout zijn in de database... ik heb zoiets soortgelijks gehad, bij een afslag naar Veghel, men was de h vergeten en dan is de uitspraak ook ineens anders...
#2838286
Ik loop ook tegen het probleem aan met het updaten van de kaart in mijn recente gekochte t-roc uit 2019. Bij de auto zat een 16gb kaartje. Heb zelf een 32gb microsd kaartje gekocht, geformatteerd met 4096 cluster size. Ik heb ook het originele kaartje gecloned, maar dat werkte ook niet. Ik meen mij te herinneren dat ik uiteindelijk in mijn sharan wel met een samsung kaartje een gedownloade kaart werkend heb gekregen. Voor de europa kaart heb je 32gb nodig.
#2838301
Maps > 00 > sds. Hier vind je alle talen. Verwijder alles behalve NL en probeer nogmaals of de kaart nu wel past. Lukt het dan nog niet, ga dan naar Maps > 00 > cfg > mapcfg. Hier staan mappen Seat, Skoda, VW en Man. Verwijder eentje (Man bijvoorbeeld) en maar weer proberen. Bij mij werkte dit. Succes.
MarTiguan vinden dit leuk

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.