VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Beste mede formers,

Ik heb een zeer merkwaardig licht gierend geluid uit mijn motor ruimte komen
Het is eigenlijk al wel een klein beetje sinds dat ik m heb (120000km) en nu bij ongeveer 170000 km is het er nog steeds.
Maar ik vraag me nu toch eigenlijk wel af wat dat kan zijn.
Het is in al die jaren niet echt veel erger geworden.

Ik zal in zoveel mogelijk detail het probleem proberen uit te leggen,

1: het is alleen duidelijk hoorbaar als de motor koud is en rond de 2200 toeren.

2: het komt heel licht in de tweede en het meest in derde versnelling naar voren. 4e tm 6e hoor je niks bij 2200 toeren. (waarschijnlijk omdat de rolgeluiden dan de overhand hebben)

3: nu het gekste, het is alleen goed hoorbaar in een bocht naar rechts.
Naar links (op rotondes enzo) is er niks aan de hand en bij rechtuit rijden is het als ie koud is een heel klein beetje in zn twee en drie hoorbaar maar verwaarloosbaar.
Bij warme motor is het al stukken minder maar nog altijd alleen in bochten naar rechts.

4: als ik een bocht naar rechts maak terwijl ik de koppeling ingetrapt houd (de auto rolt dan vanzelf door) dan hoor je niks. Dus het wiel lager of de homokineten/steekassen kan het niet zijn. En de motor loopt stationair uiteraard dus geen bijgeluiden dan.

Mijn vraag is. Omdat ik dit al heel lang heb en t niet echt heel veel luider is geworden, kan dit kwaad?

Auto is Mk5 GTI 2008 BWA motor.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door RuupieGTI op 29 sep 2020 23:08, 10 keer totaal gewijzigd.
en als je de auto in ze vrij zet en de koppeling los laat en dan die beruchte bocht maakt hoor je het dan ook of niet ?
Ha dat is een hele goeie, super bedankt alvast voor je reactie en was nog niet bij me opgekomen om te proberen. Daarom ook dit forum gelukkig.
Ik ga dat morgen gelijk even proberen

Wat is in de versnellingsbak ook weer t verschil tussen koppeling intrappen en laten rollen en in zn vrij en laten rollen. Bijvoorbeeld als de auto rolt in 3e versnelling met ingetrapte koppeling, blijft dan de ingaande as vanaf de motor meedraaien?
En in zn vrij neem je dan de ingaande as niet mee omdat er geen versnelling is ingeschakeld en er daardoor ook geen aandrijf krachten (in dit geval door de auto zelf en niet door de motor) op de tandwielen komen?
met koppeling ingetrapt is de bak vrij maar staat er spanning op de drukgroep en druklager.
met bak in ze vrij zonder koppeling staat er geen spanning op drukgroep en druklager.
als ie het dus in ze vrij nog doet zonder koppeling ingetrapt dan is het koppeling gerelateerd.
doet die het dan als nog niet dan moet het uit de bak komen.
de as van de motor draait altijd.
hier zit de frictieplaat doormiddel van vertanding aan vast.
zonder koppeling ingetrapt zit de drukgroep tegen de frictie plaat en heb je verbinnding tussen de bak en de motor.
als je de koppeling intrapt drukt het druklager tegen de vingers van de drukgroep aan hierdoor komt de drukgroep van de frictieplaat,
en komen de tandwielen van de bak tot stilstand.
ook in ze vrij zonder koppeling draait de as van de bak mee.
Het geluid komt dus na een nieuwe extra serieuze test rit toch niet uit de versnellingsbak.
Als ik bij rechtuit rijden in zn twee het geluid nog een beetje kan horen en de koppeling intrap en de toeren van de motor gelijk hou op 2200 ongeveer dan hoor je het nog steeds.
Ook bij stilstand en gas geven tot 2100 a 2200 toeren is het als je goed luistert nog hoorbaar op precies de zelfde frequentie als rijdend door de bocht.
Alleen komen er blijkbaar krachten op het motorblok tijdens het rijden in een bocht naar rechts die het geluid versterken.

Ik zag wel dat mn multiriem spanner behoorlijk trilt en een bonkend gevoel geeft als je je hand er op legt bij stationair draaien. Dus die ga ik sowieso vervangen. Waarschijnlijk de veer lam of het lager niet lekker meer.

De dynamo of aircopomp lijken het ook niet te zijn want die maken geen vreemde geluiden als ik onder de motorkap luister en iemand de motor op 2200 rpm laat draaien. Je hoort daar dan ook verder niks van de motor zelf omdat het motor geluid overheerst natuurlijk.

Misschien iets met de motorsteunen die te ruim/versleten zijn waardoor het blok teveel beweegt in de bocht?
Verder heb ik even geen ideeën meer.
Als iemand nog een goeie tip heeft waar ik naar kan kijken bij t motorblok dan hoor ik t graag.
check je krukaspoelie is en zoals je zelf al aangaf motorsteunen en baksteun.
Thnx voor de tips. Daar zal ik eens naar kijken als ik tijd heb. Voor die krukas poelie zal t wiel er wel af moeten neem ik aan voordat ik daar bij kan.
En dan op de een of andere manier op speling controleren neem ik aan?
correct meestal kun je het op het oog wel zien.
er zit meestal een soort rubber ring in deze gaat scheuren en dan word het beroerd.
Ik heb even gezocht op internet voor een afbeelding en info. Ik begrijp dat er een soort rubber ring op de poelie zit tussen het as gedeelte en het riemwiel deel als trillings demper. Als dit oud/droog wordt kan dit dan dit soort bijgeluiden veroorzaken denk je?
hierdoor zit er meer speeling op plekken die hier niet hoort te zijn.
dit kan voor geluiden zorgen ja motor loopt er soms ook kats anders van.
Update, nieuwe bevindingen.

Vandaag kwam ik op het idee om eens te kijken wat er gebeurt als ik de motor op toeren houd (2200 a 2500) en de koppeling ingetrapt houd in een bocht naar rechts. Wat blijkt nu is dat ik dan ook het geluid hoor.

Als ik op een rechter bocht aan kom rijden (was op een industrieterrein) en gewoon rond de 20km/u rol en de koppeling intrap en vervolgens de motor op 2200 toeren houd en dan rustig de bocht in stuur hoor je dus een licht gierend geluid. Bak in zn vrij maakt niks uit.

Ik heb ook gekeken naar wat er gebeurt als ik stil sta en vervolgens de motor op 2200 toeren houd en dan naar rechts stuur. Dan hoor je dus niks.

Samengevat komt het er dus op neer dat ik in een bocht naar rechts moet rijden met de bak in zn vrij of koppeling ingetrapt en de motor op ca 2200 toeren moet houden om het geluid te horen.

Ik vraag me dan toch af welke kracht of invloed de stuur inrichting op de motor heeft tijdens het rijden dan om dit geluid op te wekken.
Aangezien ik elektrische stuurbekrachtiging heb kan t al geen pomp zijn en anders zou je dat ook stilstaand moeten horen met sturen.

Wie o wie heeft er een idee waar ik nog zou kunnen kijken want het is wel een heel vreemd voorkomen zo.
Laatst gewijzigd door RuupieGTI op 13 jun 2020 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik was nog vergeten om m'n oplossing te posten dus bij deze.
Het vreemde geluid heeft zichzelf zo goed als opgelost na een oliewissel.
Ik gebuik al een tijdje Castrol turbo diesel 5W40 op aanraden van andere 2.0 tfsi gebruikers. Stukken minder olie verbruik ook.
Dus nu ook weer de zelfde olie er in, natuurlijk filter vervangen en plug en rubber ringen.
Nu hoor ik eigenlijk bijna niks meer kwa gekke geluiden.

Het enige wat ik nu niet heb gedaan is geen forte top end treatment bij de olie wat ik de vorige keren wel deed.
Het zou de smerende en reinigende eigenschappen van de nieuwe olie verbeteren.
Misschien ben ik in een broodje aap verhaal getrapt?
Castrol zal zelf toch ook wel weten hoe goede olie werkt zonder extra toevoeging te gebruiken om het te "verbeteren".

Ik heb ook wel eens die forte motor flush gebruikt voordat ik olie wisselde.
Daardoor zou er meer vuil los komen wat normaal een beetje achterblijft als je de oude olie er uit laat lopen.
Is dat allemaal onzin om te doen of zou die motorflush nog iets zinnigs uithalen?
Waar ik aan denk is dat het gierende geluid door je oliepomp gekomen kan zijn en/of (een) onderde(e)l(en) die niet goed gesmeerd konden worden.
Je olie was al dun bij koude start en je top end treatment maakt de olie dunner, waardoor moeilijker op te zuigen omdat de diameter buis er niet op berekend is.
Daarbij een bocht maken kan het verder bemoeilijken; er sterven ook wel auto's door op het circuit.

Olie.. treatments.. in het (verre) verleden heb ik er hele onderzoeken naar gedaan.
Volgens mij is het nog zo, maar wat in Nederland als synthetische olie werd verkocht mocht in het buitenland niet eens zo worden genoemd.
Castrol olie uit Duitsland was volgens mij ook van een heel andere (lees veel betere) kwaliteit dan wat er hier in Nederland werd verkocht.
Of dit nog zo is weet ik niet zeker, maar het volgende weet ik wel.

Castrol en toevoegingen
Qua dopes (toevoegingen om de eigenschappen van olie te verbeteren) weet ik niet hoeveel Castrol investeert in je top end.
Wel weet ik dat (echte) volsynthetische Castrol Edge Titanium als tweede uit de bus van een heel resiment A-merk oliën bij beoordeling op:

• Smering
  • Vormen van een beschermende film
  • Afbraak van de olie
Toch scheelde dit voor slijtage voor (langdurige) wrijving met de nummer één nog een factor vier.
Desondanks was het een hoogwaardig product en zal de motor ook oud worden met een goede Castrol.
Op basis hiervan verwacht ik dat het met Castrol wel goed zit met de dopes m.b.t. je "top end".
Dat is natuurlijk geen garantie.

Reiniging blok
Een motorflush kan absoluut zinnig zijn; des te minder vervuiling des te soepeler de motor loopt, beter de smering is, minder brandstof de motor verbruikt en minder kans op grappen als vastgekoekte schraapveren. Daarentegen hoef je, tenzij je problemen hebt, ook geen schokkende verbeteringen te verwachten.
Het kan echter eveneens gevaarlijk zijn, want losgekomen sludge kan oliekanalen verstoppen en het einde van je motorblok betekenen.
Denk er in ieder geval niet te mild over en maak na de flush van een ernstig vervuild blok een goede lange rit met nieuwe (goedkopere) olie, vervang deze daarna en pas tot slot normaals een korte interval toe.
Gezien een goede motorolie het blok reinigt zou je hier ook voor kunnen (blijven) kiezen en het minder rigoureus en veiliger aanpakken.

Treatments
Qua treatments zijn er ook hele verschillen.
Vele treatments halen weinig uit, enkelingen maken een groot verschil.
De resultaten hiervan heb ik zo niet onthouden.
Wat ik nog wel weet was dat de goed geteste treatments hier in Europa (bijna) niet of alleen professioneel te verkrijgen waren.
Een goede motorolie onderhoudt rubbers e.d. echter ook.

Conclusie
Een goede motorolie maakt het gebruik van additieven overbodig en is een veilige manier om een schoon blok te krijgen en houden. De vruchten werpen zich echter eventueel pas op lange termijn af.

Zelf heb ik een (ge)bak(je) op LPG, ben ik van plan om met het huidige motorblok over de 500k heen te (laten) draaien en vreet ik zelf flink wat kilometers. Daarom heb ik gekozen voor een bijpassende hoogwaardige olie met een (jaarlijks voorgeschreven) verversingsinterval van 40k bij normaal gebruik.
Mocht ik mettertijd echter nog een oude koekdoos voor de deur krijgen voor de boodschappen dan zou ik er gewoon olie van de action in flikkeren en alleen af en toe peilen/bijvullen, want de kans is groot dat het motorblok de auto overleeft.

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het displa[…]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]