VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
Hallo,

Ik heb een paar vragen over verschillende onderdelen van mijn Golf 4.

Allereerst, de wielen. Ik wil een toekomst plan maken voor vervanging van mijn huidige wielset.
Ik heb een Golf 4 Ocean editie, en naar mijn weten zijn die standaard geleverd met licht metalen 15 inch velgen (velgmaat bevestigd in de optie codes).
Ik heb mijn auto alleen gekocht met een andere wielset, namelijk stalen velgen met de bandenmaat 175/80-r14 met VW Up wieldoppen, dit past totaal niet bij de auto en in bochten is te horen dat ik op de wang van de banden rijd omdat ze zo hoog zijn dus als deze banden op zijn wil ik ze graag vervangen met iets groters.
Het liefst wil ik 17 inch met bandenmaat 235/45-r17. Ik kies voor 235 ipv 225 omdat deze mijn teller op positieve manier aanpast, ik heb namelijk een kleine afwijking in de teller zitten, voorbeeld: 55 op de teller is 51/52 op mijn dashcam met gps.
Ik weet dit alleen nog niet zeker ivm groter risico met aquaplaning met bredere banden en ook het hogere brandstofverbruik, ik wil niet dat dit aanzienlijk hoger word.
Volgens mij moeten 235/45-r17 banden passen om 7,5j 17 inch velgen, en dit zou ook meteen bescherming voor de velgen moeten bieden voor stoeprand schade.
Mocht dit om wat voor reden dan ook niet kunnen of niet aan te raden zijn neem ik de originele 195/65-r15 maat maar ik vind 17 inch mooier!

En een andere vraag is betreft de banden, ik denk dat ik het beste all-season banden kan nemen gezien het klimaat de afgelopen tijd en ik zit te denken aan Bridgestone Weather Control A005, zijn dit goede banden of kan ik beter iets ander nemen?
Ik wil zo goed mogelijk grip bij nat wegdek en zo goed mogelijk brandstof verbruik met zo min mogelijk slijtage, oftewel, zo goed mogelijk.
Ik geef liever nu wat meer uit aan banden om dat later te besparen met brandstof kosten en vervanging van versleten banden!

Tweede vraag gaat over de remmen, in dit geval de remschijven en remblokken op de achteras.
Ik heb de wielen van de auto af gehaald en tot mijn schrik zijn de remschijven in zeer slechte staat, ongeveer 1/3 van de schijf zit vol met roest aan de bovenkant, wat opzich geen ramp hoeft te zijn maar wel als er ook stukken afgebroken zijn op die zelfde plekken!
20200418_223837.jpg
20200418_223837.jpg (2.59 MiB) 832 keer bekeken
20200418_223809.jpg
20200418_223809.jpg (3.44 MiB) 832 keer bekeken
Daarom wil ik deze dus spoedig vervangen en aangezien de blokken ook aan de beurt komen aan de achterkant vervang ik die uiteraard mee, mijn vraag is dan ook, welk(e) merk(en) zijn aan te raden voor de schijven en de blokken? Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld bosch remschijven redelijk snel krom zouden trekken en dat de bosch remblokken nogal hard zijn en daardoor luid en ze zouden grof remstof produceren.
Op een onderdelen site kan ik voor de remschijven van het merk Brembo alleen "grooved" remschijven vinden en dat vind ik meer nadelen meebrengen dan voordelen, zeker voor de achteras, in de zin van snellere remblok slijtage en meer geluid. Dus, welke merk(en) zijn aan te raden voor remblokken en schijven voor goede prestaties met zo min mogelijk remstof productie?

En als laatste, de stabilisator stang rubbers aan de voorkant (aan de achterkant heb ik volgens mij geen stabilisator stang). Deze heb ik laatste vervangen omdat ze kraakten en mij is toen aangeraden om ze niet in te smeren, maar nu krakken ze dus nog steeds, zal ik deze alsnog insmeren
En kan dit ook zonder dat ik ze weer los hoef te maken, dit was namelijk nogal een gedoe, misschien dat ik het vet via de zijkant van de rubbers ertussen kan krijgen? Naar mijn weten moet ik siliconen vet hebben?

Ik hoop het allemaal redelijk samengevat te hebben, ik heb totaal geen achtergrond met auto's en dit is mijn eerste auto dus veel kennis is nog niet aanwezig dus daarom dat ik het aan de deskundige mensen vraag!
Hydragon1 schreef:Het liefst wil ik 17 inch met bandenmaat 235/45-r17. En een andere vraag is betreft de banden, ik denk dat ik het beste all-season banden kan nemen gezien het klimaat de afgelopen tijd en ik zit te denken aan Bridgestone Weather Control A005, zijn dit goede banden of kan ik beter iets ander nemen?
De standaard 17" maat voor MK4 is 225/45/R17, hierbij heeft de fabrikant rekening gehouden met efficiëntie en teller afwijking. Tenzij je teller geëikt is, zal je altijd iets van een verschil houden. Wat banden betreft heeft iedere band zijn eigen specificaties qua geluid, grip nat/droog en geluid. Ik zou zeggen ga er eens een keer goed voor zitten en vergelijk alle merken met elkaar om te kijken welke het beste bij jouw rijstijl en/of wensen past.

Hydragon1 schreef:Ik heb de wielen van de auto af gehaald en tot mijn schrik zijn de remschijven in zeer slechte staat, ongeveer 1/3 van de schijf zit vol met roest aan de bovenkant, wat opzich geen ramp hoeft te zijn maar wel als er ook stukken afgebroken zijn op die zelfde plekken!
Je remmen zijn idd aan vervanging toe, dit zal binnenkort problemen geven met de APK, als dat niet nu al het geval is. Bij veel VW's van dezelfde periode zijn vastzittende remklauwen een veel voorkomend kwaal. Je zou de klauwen evt ook opnieuw kunnen reviseren of vervangen. Wederom moet hier naar de specificaties van de leverancier kijken welke remschijven en blokken het beste bij jou passen. Je hoeft geen duur merk te nemen als dat niet nodig is, remstof zul je altijd in meer of mindere mate houden. Welke motor ligt er in jouw Golf?

Hydragon1 schreef:En als laatste, de stabilisator stang rubbers aan de voorkant (aan de achterkant heb ik volgens mij geen stabilisator stang). Deze heb ik laatste vervangen omdat ze kraakten en mij is toen aangeraden om ze niet in te smeren, maar nu krakken ze dus nog steeds, zal ik deze alsnog insmeren
En kan dit ook zonder dat ik ze weer los hoef te maken, dit was namelijk nogal een gedoe, misschien dat ik het vet via de zijkant van de rubbers ertussen kan krijgen? Naar mijn weten moet ik siliconen vet hebben?
Je moet ze zeker insmeren. Als je het goed wilt doen dan moeten ze idd nog een keer los, of in ieder geval de beugeltje eraf halen zodat je er fatsoenlijk bij kan. Siliconevet is idd het beste hiervoor.
Bedankt voor de gedetailleerde reactie!
Ik zal eens voor de remmen en bandenkeuzes gaan zitten maar zijn er nog merken die ik moet mijden? Of merken die juist erg aan te raden zijn naar jou mening?
De standaard 17" maat voor MK4 is 225/45/R17, hierbij heeft de fabrikant rekening gehouden met efficiëntie en teller afwijking. Tenzij je teller geëikt is, zal je altijd iets van een verschil houden. Wat banden betreft heeft iedere band zijn eigen specificaties qua geluid, grip nat/droog en geluid. Ik zou zeggen ga er eens een keer goed voor zitten en vergelijk alle merken met elkaar om te kijken welke het beste bij jouw rijstijl en/of wensen past.
Klopt, er is ook een 0% verschil tussen de standaard maat van mijn auto, 195/65-r15 en 225/45-r17.
Ik heb het echter vergeleken op deze pagina: https://www.oponeo.nl/banden-advies/ban ... veTireTool waarop ook te zien is dat 235/45-r17 een positieve snelheidsmeter afwijking meebrengt, hiermee hoopte ik deze iets dichter bij de realiteit te brengen.
Geven deze bandenmaten nog een verhoogd veiligheid risico (met name aquaplaning)?
Je zou de klauwen evt ook opnieuw kunnen reviseren of vervangen
Wat zou hierbij komen kijken kwa kennis, tijd en kosten denk je?
Welke motor ligt er in jouw Golf?
Er ligt een 1.6 16v in met motorcode BCB.
De standaard remschijfmaten zijn volgens mij 256mm x 22mm geventileerd op de vooras en 232mm x 9mm massief op de achteras
Je moet ze zeker insmeren. Als je het goed wilt doen dan moeten ze idd nog een keer los, of in ieder geval de beugeltje eraf halen zodat je er fatsoenlijk bij kan. Siliconevet is idd het beste hiervoor.
Dan ga ik ze toch nog maar loshalen, vorige keer is er wel schroefdraad beschadigd aan 1 kant, dit is opgefrist en toen greep de bout weer aan, ik hoop dat dit dan deze keer goed gaat.
Ik zal eens voor de remmen en bandenkeuzes gaan zitten maar zijn er nog merken die ik moet mijden? Of merken die juist erg aan te raden zijn naar jou mening?
Qua banden ga ik zelf het liefst voor een A-merk band. Maar dat komt door mijn sportieve rijstijl en het vermogen van mijn auto. Michelin, Dunlop en Continental zijn zeker drie van de beste maar er zijn genoeg andere die prima zouden voldoen. Het ligt toch echt aan je budget, wensen en specificaties van je auto. Denk bijvoorbeeld aan snelheidsindex, draagvermogen, rolweerstand en geluid.

Klopt, er is ook een 0% verschil tussen de standaard maat van mijn auto, 195/65-r15 en 225/45-r17.
Ik heb het echter vergeleken op deze pagina: https://www.oponeo.nl/banden-advies/ban ... veTireTool waarop ook te zien is dat 235/45-r17 een positieve snelheidsmeter afwijking meebrengt, hiermee hoopte ik deze iets dichter bij de realiteit te brengen. Geven deze bandenmaten nog een verhoogd veiligheid risico (met name aquaplaning)?
Het verschil zal niet enorm zijn maar als je goed er over nadenkt hoe smaller/kleiner het contactvlak hoe meer druk je kunt uitoefenen op het wegdek. Dat is de reden dat sneeuwrally wagens smallere banden nemen ipv bredere. Maar zoals ik al zei...het verschil zal wel minimaal zijn in dit geval. Voor meer grip op het droge is een brede band juist beter.

Wat zou hierbij komen kijken kwa kennis, tijd en kosten denk je?
Als je een beetje handig bent zou je dit zelf kunnen doen. Alleen een revisieset kopen en je moet ook het juiste gereedschap hebben.

https://www.autodoc.nl/frenkit/7817932? ... dkQAvD_BwE

Er ligt een 1.6 16v in met motorcode BCB.
De standaard remschijfmaten zijn volgens mij 256mm x 22mm geventileerd op de vooras en 232mm x 9mm massief op de achteras
Voor je auto is een dure set niet noodzakelijk, de standaard remerij voldoet prima.
kwa merken met betrekking tot remblokken en schijven.
bosch of zimmerman of ate of brembo (persoonlijk geen fan van brembo dit omdat de blokken zachter zijn en dus sneller slijten)
betreft het reviseren en vervangen van remblokken/schijven als dit je eerste keer is zorg dat je er iemand bij hebt die weet waar die mee bezig is.
het stelt allemaal niet veel voor maar moet wel op 100 procent zeker goed gebeuren.
aangezien remmen toch wel erg belangrijk zijn.
Dank jullie beide! Ik heb zelf dus geen ervaring met auto onderhoud maar ik werk wel bij een garage dus ik zal eens rondvragen wat betreft hulp met de remklauwen.
En betreft de remmen en banden, ik heb nu een richtlijn van waar ik naar zoek dus daar ga ik eens voor zitten
Verlaging veren

Ik ben opzoek naar verlaging veren maar nu vroeg i[…]

cockpit valt uit Golf 5 GTI 2005

Ik heb het probleem dat mijn dashboard uitvalt en […]

Juiste bandenmaat Tiguan (3) ??

@Mari Dank voor je reactie! Die kilometerteller […]

Verkeerde of teveel lucht toevoer?

Het lampje heeft gister besloten aan te gaan jamme[…]

Aah dus toch maar 1.. maar welke is de U1 dan ? En[…]

Brrr, dat is wel 1 van de slechtere dingen om te d[…]

Aansluiten Golf 2 dashboard

Wat wil je omvormen?