VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Beste forumleden,

Mijn Golf 4 SR heeft een probleem, waarvan de oorzaak waarschijnlijk bij een schoonmaakbeurt ligt.
Hierna volgt een beschrijving van de gebeurtenissen ten tijde van het ontstaan, vervangen en gecheckte onderdelen, de huidige problemen en mogelijke oplossingen volgens mij. Zouden jullie mee willen denken?

Ontstaan
Omdat ik het liefste zo weinig mogelijk onderhoud pleeg besloot ik longlife (synthetische) olie te gaan gebruiken (AMSoil 5 w 30).
Resultaat was vrij hoog olieverbruik, waarvoor ik de schraapveren als hoofdverdachte heb aangemerkt.
Om hier wat aan te doen heb ik twee bussen seafoam door mijn inlaat gejaagd.
Het resultaat was dat het olieverbruik weer heel netjes is.
Een neveneffect was dat het toerental bij warme motor schommelde tussen de 1200 en 1400 rpm.

Vervangen en gecheckt
- Gasklephuis (nieuw exemplaar)
- Gasklephuis ingeleerd
- Lambdasonde (nieuw exemplaar)
- Voltage lambdasonde (gecheckt, was voorheen 0,04 bij verhoogde toeren en schommelt nu tussen 0,04 en 0,86)
- LMM (nieuw exemplaar)
- Temperatuurmeter koelvloeistof (nieuw en goed exemplaar)
- Valse lucht (gecheckt)
- EGR-klep (uitgelezen, geeft alleen waarde 0, kon 'm visueel niet vinden)

Huidige problemen
Het probleem is diffuus. Soms al vlak na de start sterk schommelen van toerental (1000 - 1200), soms mooi rustig lopen. Soms zakt de motor warm (te) rustig terug in toeren, soms ook niet.

Mogelijke oplossingen
- Mogelijk toch valse lucht, dus nogmaals kijken
- EGR-klep (waar zit dat ding in vredesnaam!?)
- Verstopte katalysator door losgekomen koolstof
- Eventueel de ecu (geeft foutcode 37-10-Faulty-Intermittent bij het aanzetten, maar storing komt niet terug tijdens het rijden. Hiervoor wijs ik de LPG-installatie aan als schuldige)

Heeft er nog iemand ideeën?
Update:

Katalysator losgehaald, ziet er meer dan redelijk uit en probleem blijft, ook zonder.
EGR klep blijkt al niet aanwezig te zijn op deze motoren.
Nogmaals gecontroleerd op valse lucht, maar wederom niets gevonden.

Golf voor de APK gegooid, maar co is twee punten te hoog bij verhoogd toerental.

Hellup!?
Laatst gewijzigd door 1j5sr99 op 11 sep 2020 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto is nog niet voor de keuring geweest of iets dergelijks.
Wel loopt het lambdavoltage nu op naar 0,9 om vervolgens terug te knallen naar 0,0 en bij te regelen met het gasklephuis.
Als ik de lambdasonde los trek wordt de lambdawaarde ingesteld op 1,54.
Ondanks het schommelende toerental blijft de luchtmassa in de inlaat praktisch constant.

Iemand tips?
Wellicht toch ergens een luchtlek?
Iemand nog tips om de auto in de noodloop te krijgen?
JUUL schreef:Oliepeil trechter is heel? Hier kan hij ook valse lucht zuigen namelijk. Of je oliedop sluit niet goed af. Map sensor reinigen/vervangen wilt ook wel eens helpen.
Goede tips, dank je wel! Zal het voor de zekerheid even controleren.
Bedoel je met Map sensor de Luchtmassameter toevallig?
Nee de LMM(MAF) en MAP zijn 2 verschillende sensoren. LMM (luchtmassa meter)/MAF (mass air flow) meet de hoeveelheid lucht naar je motor, de MAP (manifold absolute pressure) meet de vacuüm van de inlaat. De LMM heb je al vervangen, daarom dacht ik aan de MAP. Die was nog niet genoemd in je verhaal :tu:
Inmiddels begonnen de problemen weer toe te nemen.
Niet alleen een wisselend (verhoogd) toerental, maar ook 1600rpm stationair draaien.
Op basis hiervan ook (weer) diverse foutcodes, waaronder throttle position actuator (V60).
Foutcodes gewist waarna het even goed ging, maar vervolgens weer pannenkoek.
Origineel gasklephuis teruggeplaatst en alles werkt weer als vanouds!
Mijn beste inschatting van het probleem is het volgende:

Aanloop
De draadbreuk heeft al bestaan, maar de auto heeft waarschijnlijk kunnen draaien op de geleerde waarden.
Na reiniging van het inlaattraject kon de auto niet meer goed functioneren op de geleerde waarden en opnieuw inleren van het gasklephuis werkte niet vanwege de draadbreuk.

Verhelpen probleem uitstoot
Tussentijds een resiment onderdelen vernieuwd om het probleem op te lossen, waaronder het gasklephuis.
Reparatie van de draadbreuk heeft erin geresulteerd dat de auto zichzelf goed genoeg af kon regelen om door de keuring te komen, maar probleem bleef (lambdawaarden en fueltrim klopten nog steeds niet).

Verhelpen schommelend toerental
Het tussentijds geplaatste nieuwe (Pierburg) gasklephuis was óf niet (geheel) compatibel, óf een zorgenkindje.
Terugplaatsing van het originele (VDO) gasklephuis heeft erin geresulteerd dat alle waarden, zoals lambdawaarde en fueltrim, (vooralsnog) weer kloppen en het toerental is weer stabiel. :party: :party: :party: :party: :party:

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht