- 30 jun 2020 15:57
Beste forumleden,
Mijn Golf 4 SR heeft een probleem, waarvan de oorzaak waarschijnlijk bij een schoonmaakbeurt ligt.
Hierna volgt een beschrijving van de gebeurtenissen ten tijde van het ontstaan, vervangen en gecheckte onderdelen, de huidige problemen en mogelijke oplossingen volgens mij. Zouden jullie mee willen denken?
Ontstaan
Omdat ik het liefste zo weinig mogelijk onderhoud pleeg besloot ik longlife (synthetische) olie te gaan gebruiken (AMSoil 5 w 30).
Resultaat was vrij hoog olieverbruik, waarvoor ik de schraapveren als hoofdverdachte heb aangemerkt.
Om hier wat aan te doen heb ik twee bussen seafoam door mijn inlaat gejaagd.
Het resultaat was dat het olieverbruik weer heel netjes is.
Een neveneffect was dat het toerental bij warme motor schommelde tussen de 1200 en 1400 rpm.
Vervangen en gecheckt
- Gasklephuis (nieuw exemplaar)
- Gasklephuis ingeleerd
- Lambdasonde (nieuw exemplaar)
- Voltage lambdasonde (gecheckt, was voorheen 0,04 bij verhoogde toeren en schommelt nu tussen 0,04 en 0,86)
- LMM (nieuw exemplaar)
- Temperatuurmeter koelvloeistof (nieuw en goed exemplaar)
- Valse lucht (gecheckt)
- EGR-klep (uitgelezen, geeft alleen waarde 0, kon 'm visueel niet vinden)
Huidige problemen
Het probleem is diffuus. Soms al vlak na de start sterk schommelen van toerental (1000 - 1200), soms mooi rustig lopen. Soms zakt de motor warm (te) rustig terug in toeren, soms ook niet.
Mogelijke oplossingen
- Mogelijk toch valse lucht, dus nogmaals kijken
- EGR-klep (waar zit dat ding in vredesnaam!?)
- Verstopte katalysator door losgekomen koolstof
- Eventueel de ecu (geeft foutcode 37-10-Faulty-Intermittent bij het aanzetten, maar storing komt niet terug tijdens het rijden. Hiervoor wijs ik de LPG-installatie aan als schuldige)
Heeft er nog iemand ideeën?
Mijn Golf 4 SR heeft een probleem, waarvan de oorzaak waarschijnlijk bij een schoonmaakbeurt ligt.
Hierna volgt een beschrijving van de gebeurtenissen ten tijde van het ontstaan, vervangen en gecheckte onderdelen, de huidige problemen en mogelijke oplossingen volgens mij. Zouden jullie mee willen denken?
Ontstaan
Omdat ik het liefste zo weinig mogelijk onderhoud pleeg besloot ik longlife (synthetische) olie te gaan gebruiken (AMSoil 5 w 30).
Resultaat was vrij hoog olieverbruik, waarvoor ik de schraapveren als hoofdverdachte heb aangemerkt.
Om hier wat aan te doen heb ik twee bussen seafoam door mijn inlaat gejaagd.
Het resultaat was dat het olieverbruik weer heel netjes is.
Een neveneffect was dat het toerental bij warme motor schommelde tussen de 1200 en 1400 rpm.
Vervangen en gecheckt
- Gasklephuis (nieuw exemplaar)
- Gasklephuis ingeleerd
- Lambdasonde (nieuw exemplaar)
- Voltage lambdasonde (gecheckt, was voorheen 0,04 bij verhoogde toeren en schommelt nu tussen 0,04 en 0,86)
- LMM (nieuw exemplaar)
- Temperatuurmeter koelvloeistof (nieuw en goed exemplaar)
- Valse lucht (gecheckt)
- EGR-klep (uitgelezen, geeft alleen waarde 0, kon 'm visueel niet vinden)
Huidige problemen
Het probleem is diffuus. Soms al vlak na de start sterk schommelen van toerental (1000 - 1200), soms mooi rustig lopen. Soms zakt de motor warm (te) rustig terug in toeren, soms ook niet.
Mogelijke oplossingen
- Mogelijk toch valse lucht, dus nogmaals kijken
- EGR-klep (waar zit dat ding in vredesnaam!?)
- Verstopte katalysator door losgekomen koolstof
- Eventueel de ecu (geeft foutcode 37-10-Faulty-Intermittent bij het aanzetten, maar storing komt niet terug tijdens het rijden. Hiervoor wijs ik de LPG-installatie aan als schuldige)
Heeft er nog iemand ideeën?