- 16 aug 2020 17:54
#2828037
Hoi, ik denk dat ik nieuwe olie moet hebben voor mijn versnellingsbak, de auto gaat moeilijk in versnelling, met name met de motor uit.
En de versnellingspook word ook zwaarder en "plakkeriger" als de olie warm word, in de zin dat als ik een uur gereden heb en ik de pook tijdens stilstaan met draaiende motor in neutraal naar de zijkant duw, hij dan langzaam terug beweegt en heel soms ergens tussen zijkant en middenpunt blijft hangen.
Ik weet alleen niet precies welke olie ik erin moet doen omdat ik ooit gelezen heb dat deze versnellingsbak (voor een golf 4 1.6 16v, motorcode BCB, versnellingsbak code ERT) absoluut geen gl-5 of gl-4/5 mag hebben ivm schadelijke effecten aan de gele metalen in de versnellingsbak.
Ik heb op de castrol site gezocht via de olie zoektool en die komt met 2 opties, een 75w80 olie en een 75w90 olie.
Voor zover ik weet gebruikt volkswagen zelf 75w90 olie maar omdat het schakelen lastiger gaat naarmate de olie warm word leek het mij misschien zinvol om er 75w80 in te doen maar ik weet niet of dit kwaad kan.
Ik weet ook niet of het kwaad kan om er gl-4+ in te doen, dit komt namelijk wel naar voren via castrol zoektool in zowel 75w80 en 75w90 olie suggestie, en omdat gl-4/5 en gl-5 wel schadelijk zouden zijn weet ik niet of dat ook geld voor gl-4+.
De keuzes zijn op de castrol site:
Castrol Syntrans V FE 75W-80
Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
De volgende keuze komt niet naar voren in de zoektool van castrol maar lijkt mij de beste keuze als ik de standaard 75w90 aanhoud:
Castrol Syntrans Multivehicle 75w90
Ik weet niet of aftermarket versnellingsbak olie beter is dan originele volkswagen olie bij de dealer. Vanuit een concurrentie standpunt lijkt het mij dat aftermarket merken zoals castrol misschien meer/andere/betere additieven in de olie hebben?
De versnellingsbak is gereviseerd met nieuwe Luk koppeling erbij dus ik wil de best mogelijke olie hebben om de bak zo lang mogelijk goed te houden (ik ben heel zuinig op mijn auto)
En de versnellingspook word ook zwaarder en "plakkeriger" als de olie warm word, in de zin dat als ik een uur gereden heb en ik de pook tijdens stilstaan met draaiende motor in neutraal naar de zijkant duw, hij dan langzaam terug beweegt en heel soms ergens tussen zijkant en middenpunt blijft hangen.
Ik weet alleen niet precies welke olie ik erin moet doen omdat ik ooit gelezen heb dat deze versnellingsbak (voor een golf 4 1.6 16v, motorcode BCB, versnellingsbak code ERT) absoluut geen gl-5 of gl-4/5 mag hebben ivm schadelijke effecten aan de gele metalen in de versnellingsbak.
Ik heb op de castrol site gezocht via de olie zoektool en die komt met 2 opties, een 75w80 olie en een 75w90 olie.
Voor zover ik weet gebruikt volkswagen zelf 75w90 olie maar omdat het schakelen lastiger gaat naarmate de olie warm word leek het mij misschien zinvol om er 75w80 in te doen maar ik weet niet of dit kwaad kan.
Ik weet ook niet of het kwaad kan om er gl-4+ in te doen, dit komt namelijk wel naar voren via castrol zoektool in zowel 75w80 en 75w90 olie suggestie, en omdat gl-4/5 en gl-5 wel schadelijk zouden zijn weet ik niet of dat ook geld voor gl-4+.
De keuzes zijn op de castrol site:
Castrol Syntrans V FE 75W-80
Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
De volgende keuze komt niet naar voren in de zoektool van castrol maar lijkt mij de beste keuze als ik de standaard 75w90 aanhoud:
Castrol Syntrans Multivehicle 75w90
Ik weet niet of aftermarket versnellingsbak olie beter is dan originele volkswagen olie bij de dealer. Vanuit een concurrentie standpunt lijkt het mij dat aftermarket merken zoals castrol misschien meer/andere/betere additieven in de olie hebben?
De versnellingsbak is gereviseerd met nieuwe Luk koppeling erbij dus ik wil de best mogelijke olie hebben om de bak zo lang mogelijk goed te houden (ik ben heel zuinig op mijn auto)
Laatst gewijzigd door Hydragon1 op 17 aug 2020 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.