VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2828037
Hoi, ik denk dat ik nieuwe olie moet hebben voor mijn versnellingsbak, de auto gaat moeilijk in versnelling, met name met de motor uit.
En de versnellingspook word ook zwaarder en "plakkeriger" als de olie warm word, in de zin dat als ik een uur gereden heb en ik de pook tijdens stilstaan met draaiende motor in neutraal naar de zijkant duw, hij dan langzaam terug beweegt en heel soms ergens tussen zijkant en middenpunt blijft hangen.
Ik weet alleen niet precies welke olie ik erin moet doen omdat ik ooit gelezen heb dat deze versnellingsbak (voor een golf 4 1.6 16v, motorcode BCB, versnellingsbak code ERT) absoluut geen gl-5 of gl-4/5 mag hebben ivm schadelijke effecten aan de gele metalen in de versnellingsbak.
Ik heb op de castrol site gezocht via de olie zoektool en die komt met 2 opties, een 75w80 olie en een 75w90 olie.
Voor zover ik weet gebruikt volkswagen zelf 75w90 olie maar omdat het schakelen lastiger gaat naarmate de olie warm word leek het mij misschien zinvol om er 75w80 in te doen maar ik weet niet of dit kwaad kan.
Ik weet ook niet of het kwaad kan om er gl-4+ in te doen, dit komt namelijk wel naar voren via castrol zoektool in zowel 75w80 en 75w90 olie suggestie, en omdat gl-4/5 en gl-5 wel schadelijk zouden zijn weet ik niet of dat ook geld voor gl-4+.

De keuzes zijn op de castrol site:
Castrol Syntrans V FE 75W-80
Castrol Syntrans Transaxle 75W-90

De volgende keuze komt niet naar voren in de zoektool van castrol maar lijkt mij de beste keuze als ik de standaard 75w90 aanhoud:
Castrol Syntrans Multivehicle 75w90

Ik weet niet of aftermarket versnellingsbak olie beter is dan originele volkswagen olie bij de dealer. Vanuit een concurrentie standpunt lijkt het mij dat aftermarket merken zoals castrol misschien meer/andere/betere additieven in de olie hebben?

De versnellingsbak is gereviseerd met nieuwe Luk koppeling erbij dus ik wil de best mogelijke olie hebben om de bak zo lang mogelijk goed te houden (ik ben heel zuinig op mijn auto)
Laatst gewijzigd door Hydragon1 op 17 aug 2020 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2828083
check het schakelmechanisme is wat op de bak zit denk eerder dat je daar een probleem hebt.
#2828099
veel speeling heeft.
meestal zijn er revisie setjes wel te krijgen.
#2828102
Volgens mij is de speling niets extreems ofzo, pook kan een beetje heen en weer maar geen halve versnelling verder ofzo. Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een revisie setje en of dit makkelijk te doen is maar is dit wat je bedoelt? https://www.123vw.nl/revisieset-golf-audi

Ik vind het vooral vreemd dat de pook zwaarder word en blijft hangen in zn vrij af en toe, sinds de versnellingsbak revisie. Je zou zeggen dan moet het juist soepeler worden. Ik heb dit soort dingen nog nooit eerder opgemerkt met snelweg ritjes die langer waren dan de rit naar huis vanaf het revisiebedrijf van 1 uur.
Nu heb ik ook dat ik met kleine ritjes van 10 minuten soms erg lastig in zn 3 kom bij terugschakelen van 4de versnelling, alsof ik er half naast zit ofzo. Maar andere keren gaat het wel weer soepel.
#2828108
oo het is dus net pas gebeurt na de revisie.
direct teruggaan en je probleem beschrijven
niks zelf aan doen dan
maar wat je stuurde is inderdaad wat ik bedoelde
vooral de zwarte op de foto
#2828115
Teruggaan naar het revisiebedrijf is echt mijn laatste optie en ik zal uitleggen waarom, alvast mijn excuses voor het lange verhaal maar ik vind het belangrijk dat het hele verhaal bekend is voor eventuele diagnose hulp.

Ik was daarheen gegaan omdat mijn versnellingsbak (dus voor de revisie) slecht in de 1e versnelling wou als de auto ook nog maar een beetje rolde, met tussengas ging het wel dus dat is zeer waarschijnlijk synchromesh wat op is.
Ik had op onderdelenlijn een gereviseerde ruilbak gevonden dus ik had gevraagd of ik terecht kon en ook of de koppeling meteen meegenomen kon worden, en of ik originele VW versnellingsbak olie mee moest nemen.
Er was tijd en als ik zelf de koppelingset en olie meenam kon dat allemaal dezelfde dag gebeuren.
Dus ik naar Rotterdam rijden vanaf Heerhugowaard (dus iets meer dan een uur rijden, enkele reis) en uren gewacht, toen om 16:00 de auto klaar en ik kon een klein testritje doen.
Testrit was goed gegaan, bak schakelde mooi alleen was er 1 probleem met achterruit versnelling.
Als ik achteruit rijd hoor je natuurlijk dat bijgeluid wat normaal is met rechte vertanding, alleen nu was het zo dat als ik gekoppeld achteruit rijd en dan de koppeling intrap (maar wel de auto in versnelling houd) en de auto uit laat rollen, dat dat bijgeluid niet stopt zodra ik de koppeling intrap (wat voorheen uiteraard wel gebeurde), sterker nog, het bijgeluid werd meer en iets hogere toon, met name als ik ook nog eens stuur.
Dus teruggegaan en gezegd dat er iets niet goed zit in de achteruit en de monteur heeft dat zelf ook geconstateerd, ook heb ik meteen vermeld dat mijn auto dof geboend is bovenop het zijpaneel links-voor ookal had ik van tevoren gezegd, maak niks schoon want dat doe ik met mijn eigen schoonmaak spullen (in werk bij een volvo dealer als auto schoonmaker).
Ik kon mijn auto achterlaten en met een bedrijfsbus van hun naar huis en dan zouden zij mijn originele bak reviseren en terugplaatsen, ik had nog gevraagd of ik nieuwe olie mee moest nemen maar dat hoefde niet omdat ze de olie zouden hergebruiken uit de ruilbak van hun omdat die olie nog nieuw was.
Wel heb ik nogmaals vermeld, maak de auto niet schoon want dat doe ik zelf, er zijn namelijk al de nodige krassen gemaakt op mijn net een half jaar geleden gepolijsten auto.
Ik kom de volgende dag weer terug en ze zijn net alles aan het terugbouwen in de motorruimte dus nog even gewacht en ik moet de monteur gewoon wéér stoppen met boenen op mijn auto met een oliedoek... En ja hoor, weer meer krassen...
De monteur had ook aardig wat moeite met het terugplaatsen van de accu kap, die heeft ie met zijn volle gewicht teruggeduwd.
Thuis gekeken waarom dat zo moeilijk ging en bleek de accu gewoon scheef te staan en evengoed met een luchttol vastgedraaid (net zoals letterlijk alle andere bouten op de auto, inclusief de rekbouten van de kantelsteun!)
Dus zelf de accu uitgebouwd en de accubak zelf losgehaald om te controleren, het is kennelijk nodig, en ja hoor, op een haar na een aarde-kabel doorboord met 1 van de bouten van de accubak, het koper is te zien. Zelf alles teruggebouwd en alles past ineens en gaat soepel op zijn plaats, goh...

Dus, al met al, is mijn vertrouwen in dit bedrijf volledig weggevaagd en daarom ben ik niet van plan om terug te gaan tenzij het echt niet anders kan (daarbij zijn ze gesloten op het moment vanwege vakantie).
En omdat de baliemensen kennelijk tot 2 keer aan toe niet hebben doorgekoppeld aan de monteur dat hij de auto niet moet schoonmaken, twijfel ik eraan of er wel is verteld om de olie te hergebruiken en zit er misschien universele (en mogelijke verkeerde) versnellingsbak olie in, vandaar dat ik het topic hiermee begonnen ben.

Dus ik heb zelf 3 mogelijke oorzaken van het af en toe moeilijk schakelen;
- Verkeerde olie
- Schakelmechanisme wat gesteld moet worden (is dit makkelijk te doen?)
- Lucht in het koppelingssysteem (aangezien er geen hulpcilinder in de koppelingsset zat zal deze mogelijke oorzaak de kleinste kans hebben)

Ik hoor heel graag suggesties hoe ik dit, met mogelijke hulp van een collega, kan oplossen zonder terug te gaan naar het revisiebedrijf
#2828162
Ik heb geen idee hoe ik je kan helpen, maar wat een sukkels en brassers zijn die "monteurs" van dat "revisiebedrijf".
Onvoorstelbaar hoe makkelijk ze zo omgaan met andermans spullen en zo'n frot-werk afleveren.
Wat mij betreft mag je de naam van het bedrijf hier gerust noemen om anderen te behoeden voor dezelfde ellende.

Ik zou mooi terug gaan om (een gedeelte van) m'n geld terug vragen.
Ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, anders zou ik ze dit zeker voorleggen.
Sterkte met de reparatie van je auto en de afwikkeling verder.
#2828165
Hoi MarTiguan,
Het is inderdaad erg vervelend hoe alles gegaan is, ik heb wel een vergoeding gekregen voor het opnieuw polijsten van het doffe/bekraste paneel dus dat is wat mij betreft prima opgelost, maar had wel voorkomen kunnen worden.
De andere problemen van de scheef gemonteerde accu, accubak, bijna doorboorde grondkabel en het slecht schakelen af en toe (mogelijk verklaarbaar door verkeerd afgesteld schakelmechanisme door het 2 keer loshalen en terugplaatsen van de versnellingsbak), zijn zeer waarschijnlijk niet expres veroorzaakt. Ik vind het nog het vervelendst dat alles nu in twijfel gebracht is met dit bedrijf door hoe alles gegaan is, ik ging er erg positief naartoe omdat dit bedrijf een totaalscore heeft van 4,7 sterren op google door 172 reviews, en 1 van die reviews was van iemand die ook met zijn golf 4 heen was gegaan 2 maanden terug en wel tevreden was dus ik dacht dat de kennis nog enig zins aanwezig was maar dat viel tegen.
Ik heb gemengde gevoelens over het vermelden van de naam van het bedrijf omdat er veel mensen wel tevreden zijn en dit misschien gewoon pechgeval bovenop pechgeval is. Tuurlijk is een gedeelte van de (cosmetische) problemen veroorzaakt door slechte communicatie maar toch. En tuurlijk wil in anderen ervan behoeden dat dit zou kunnen gebeuren maar met alle informatie die ik heb vrijgegeven bij elkaar zal de naam evengoed bovenkomen met een beetje zoekwerk. Als er echter sterke behoefte is naar de naam van het bedrijf zal ik het uiteraard vrijgeven (mits dit toegestaan is volgens forum regels) maar ik wil niet meteen dit bedrijf helemaal zwart maken op basis van alleen mijn persoonlijke ervaring.
#2828180
Je zegt dat een aantal van de gemaakte fouten niet EXPRES zijn veroorzaakt... maar dat zou helemaal te gek voor woorden zijn.
Je mag verwachten dat een auto-revisiebedrijf toch wel enige kennis van zaken in huis heeft, dus dit mag niet zo worden afgeleverd aan de klant.
Overal kunnen foutjes worden gemaakt en dat kan gebeuren, maar herstel dit dan netjes en dat is hier niet gebeurd begrijp ik, terwijl dit simpele dingen zijn zoals die accubak. Gewoon slordig en geen zin om een minuutje extra te besteden.

Aan de ene kant respecteer ik jou mening om de naam van het bedrijf niet te noemen, maar van de andere kant vind ik het zeker zo belangrijk dat iemand anders niet net zo wordt behandeld als jij, want dat is gewoon prutswerk waar je je zuurverdiende geld aan hebt uitgegeven. Het zal niet om een paar tientjes zijn gegaan denk ik.

Maar goed, nogmaals succes met je auto.
#2828195
persoonlijk zou ik ze eerst de situatie is voorleggen en kijken of ze dit op lossen.
voor dat je de naam op internet zet.
#2828203
Beste Patrick, met alle respect voor jouw reactie, maar hij heeft ze toch al een keer in de gelegenheid gesteld hun prutswerk te herstellen, want ze hebben uiteindelijk, nadat ze in eerste instantie een ruilbak hadden geplaatst die niet goed was, de originele versnellingsbak weer terug geplaatst (zo lees ik uit het verhaal van Hydragon1), waarna het nu nog steeds knudde is.
Daar bovenop hebben ze de accu(bak) verkeerd terug geplaatst, waarbij de massakabel vernield / doorboord is en als toegift nog even het lakwerk hebben beschadigd.... dat is echt amateuristisch!

Zo stuur je klanten die hier behoorlijk wat geld voor betalen niet de deur uit.
Ik vind dat ze herhaaldelijk zeer slecht werk hebben geleverd en ik zou er ook geen vertrouwen meer in hebben.

Een goede naam bouw je op door goed werk en goede service te verlenen en dan komen de (nieuwe) klanten vanzelf.
Je kunt het als bedrijf ook goed verkl*ten door dit soort werk te leveren, maar dat heb je als bedrijf ZELF in de hand.

We hoeven niet te lief te zijn, we betalen er immers ook dik voor, het is geen liefdadigheidswerk van dat revisiebedrijf!
#2828210
Update:
Ik heb gister met een collega even gekeken of we het schakelmechanisme konden stellen, alleen kwamen we erachter dat er geen gaten in de pook (onder de hoes) zaten om een vergrendel pin door te steken om de pook in zijn 0 positie te vergrendelen. Ik ben bang dat ik hiervoor dan toch naar de dealer moet als ik het goed wil hebben?
Hieronder een paar fotos van de schakelpook
20200822_115051.jpg
20200822_115051.jpg (4.16 MiB) 1255 keer bekeken
20200822_115058.jpg
20200822_115058.jpg (4.13 MiB) 1255 keer bekeken
20200822_115105.jpg
20200822_115105.jpg (3.99 MiB) 1255 keer bekeken

Zijn de foto’s hiervan nog beschikbaar? Zit met pr[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]