VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2828347
Beste forumleden,

Wie kan mij adviseren of de aansluiting die ik wil maken, geen problemen oplevert voor de auto elektronica.
Ik heb een CTEK 5.0 acculader. Hierbij zit een kabeltje dat je permanent op je accu aangesloten kan laten zitten, waaraan een stekker zit die ik (indien nodig, als ik de accu wil laden) kan koppelen met de CTEK acculader. Zie bijgevoegde foto.

Ik zag dat er 1 dikke rode kabel van de accu + pool naar de zekeringenkast in de motorruimte loopt.
Na het wegnemen van het deksel en het voorschotje van de zekeringenkast, zag ik meteen vooraan in de zekeringenkast een aantal zilverkleurige aansluitingen zitten (zie foto) die voorzien zijn van verschillende merktekens (letters).
Van links naar rechts is dit: M - G - O (of Q) - K - K -K
Alle aansluitingen meten ruim 12,5 Volt.
Er lopen diverse vrij dikke zwarte en RODE kabels vanaf deze aansluitingen de motorruimte in. (niet te zien op de foto)
De dikke RODE kabel die van de accu + pool af komt, zit bevestigd op de 3e aansluiting van links, gemerkt O (of Q).

Mag ik het kabeltje van de acculader aansluiten op deze O of Q aansluiting om de accu te kunnen laden of mag dit alleen direct op de accu + pool?
De zwarte draad (massa) van het laadkabeltje sluit ik dan aan op een goed massapunt aan de carrosserie in de motorruimte.

Ik heb in eerste instantie al gekeken of ik de rode draad van het laadkabeltje direct op de klem van de accu + pool kon aansluiten, maar ik kan hier geen extra moer opdraaien vanwege een bewust aangebrachte beveiliging / verdikking in het draadeinde van de accuklem + pool.

Heeft deze aansluiting hetzelfde effect als wanneer ik de rode kabel direct op de accu + pool zou aansluiten?
Lijkt me van wel, maar wil graag jullie mening horen.
Alvast bedankt.
Zekeringenkast Tiguan.jpg
Zekeringenkast Tiguan.jpg (129.17 KiB) 545 keer bekeken
CTEK vaste aansluiting accu.jpg
CTEK vaste aansluiting accu.jpg (35.79 KiB) 545 keer bekeken
#2828348
Kijk even in je instructieboekje hoe je een acculader aan moet sluiten. Van een Golf 7 met S&S accu weet ik b.v. dat je die niet rechtstreeks op de - (min) van de accu aan mag sluiten. Je verhaal klopt volgens mij verder wel, heb diverse motoren hier overwinteren aan de druppellader. Daar is een vergelijkbare aansluiting op gemaakt (plus van de zekeringkast en min op een chassispunt).
#2828349
Hoi DrEd,

Bedankt voor je reactie!
Ik denk niet dat deze 'permanente' aansluiting om mijn accu te laden in het instructieboekje staat.

De meest simpele manier is natuurlijk met een krokodillenklem op de pluspool van je accu en de massa ergens aan de carrosserie. Dit mag je niet rechtstreeks op de - pool van je accu aansluiten i.v.m. de sensor die op de - pool zit.

Het gaat er mij om, of ik die aansluiting in de zekeringenkast kan gebruiken, of dat deze te ver weg (50 cm.) zit van de accu en daarom misschien een beschadiging aan de boord elektronica kan opleveren...???
En ook of de accu dan wel goed kan worden geladen...
#2828354
Nee, klopt. Maar de oplaadfunctie staat er w.s. wel in beschreven. Maar je hebt gelijk, niet rechtstreeks op de min-pool. Aansluiting van de zekeringkast op de plus daar zie ik verder geen probleem van komen.
#2828370
Oké, rest nog de vraag of m'n accu dan wel goed wordt opgeladen omdat de + aansluiting niet direct op de + pool van de accu is aangesloten...?
Wie....?

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.