- 01 sep 2020 23:48
#2828347
Beste forumleden,
Wie kan mij adviseren of de aansluiting die ik wil maken, geen problemen oplevert voor de auto elektronica.
Ik heb een CTEK 5.0 acculader. Hierbij zit een kabeltje dat je permanent op je accu aangesloten kan laten zitten, waaraan een stekker zit die ik (indien nodig, als ik de accu wil laden) kan koppelen met de CTEK acculader. Zie bijgevoegde foto.
Ik zag dat er 1 dikke rode kabel van de accu + pool naar de zekeringenkast in de motorruimte loopt.
Na het wegnemen van het deksel en het voorschotje van de zekeringenkast, zag ik meteen vooraan in de zekeringenkast een aantal zilverkleurige aansluitingen zitten (zie foto) die voorzien zijn van verschillende merktekens (letters).
Van links naar rechts is dit: M - G - O (of Q) - K - K -K
Alle aansluitingen meten ruim 12,5 Volt.
Er lopen diverse vrij dikke zwarte en RODE kabels vanaf deze aansluitingen de motorruimte in. (niet te zien op de foto)
De dikke RODE kabel die van de accu + pool af komt, zit bevestigd op de 3e aansluiting van links, gemerkt O (of Q).
Mag ik het kabeltje van de acculader aansluiten op deze O of Q aansluiting om de accu te kunnen laden of mag dit alleen direct op de accu + pool?
De zwarte draad (massa) van het laadkabeltje sluit ik dan aan op een goed massapunt aan de carrosserie in de motorruimte.
Ik heb in eerste instantie al gekeken of ik de rode draad van het laadkabeltje direct op de klem van de accu + pool kon aansluiten, maar ik kan hier geen extra moer opdraaien vanwege een bewust aangebrachte beveiliging / verdikking in het draadeinde van de accuklem + pool.
Heeft deze aansluiting hetzelfde effect als wanneer ik de rode kabel direct op de accu + pool zou aansluiten?
Lijkt me van wel, maar wil graag jullie mening horen.
Alvast bedankt.
Wie kan mij adviseren of de aansluiting die ik wil maken, geen problemen oplevert voor de auto elektronica.
Ik heb een CTEK 5.0 acculader. Hierbij zit een kabeltje dat je permanent op je accu aangesloten kan laten zitten, waaraan een stekker zit die ik (indien nodig, als ik de accu wil laden) kan koppelen met de CTEK acculader. Zie bijgevoegde foto.
Ik zag dat er 1 dikke rode kabel van de accu + pool naar de zekeringenkast in de motorruimte loopt.
Na het wegnemen van het deksel en het voorschotje van de zekeringenkast, zag ik meteen vooraan in de zekeringenkast een aantal zilverkleurige aansluitingen zitten (zie foto) die voorzien zijn van verschillende merktekens (letters).
Van links naar rechts is dit: M - G - O (of Q) - K - K -K
Alle aansluitingen meten ruim 12,5 Volt.
Er lopen diverse vrij dikke zwarte en RODE kabels vanaf deze aansluitingen de motorruimte in. (niet te zien op de foto)
De dikke RODE kabel die van de accu + pool af komt, zit bevestigd op de 3e aansluiting van links, gemerkt O (of Q).
Mag ik het kabeltje van de acculader aansluiten op deze O of Q aansluiting om de accu te kunnen laden of mag dit alleen direct op de accu + pool?
De zwarte draad (massa) van het laadkabeltje sluit ik dan aan op een goed massapunt aan de carrosserie in de motorruimte.
Ik heb in eerste instantie al gekeken of ik de rode draad van het laadkabeltje direct op de klem van de accu + pool kon aansluiten, maar ik kan hier geen extra moer opdraaien vanwege een bewust aangebrachte beveiliging / verdikking in het draadeinde van de accuklem + pool.
Heeft deze aansluiting hetzelfde effect als wanneer ik de rode kabel direct op de accu + pool zou aansluiten?
Lijkt me van wel, maar wil graag jullie mening horen.
Alvast bedankt.
VW Tiguan 1.5 TSI DSG 200 PK / 363 Nm Highline Business R / R-line Tungsten silver (Powered by VAG Techniek)