VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2828570
Beste allen,

Graag wil ik, zoals de titel al zegt, needle sweep en resterende kilometers instellen. Nou heb ik al redelijk wat informatie opgezocht en weet ik ondertussen hoe ik het zelf zou kunnen doen. Staat allemaal netjes en duidelijk op het Duitse Golf4.org, daarom zou ik dit het liefst zelf willen doen maar het lijkt bijna onmogelijk een gratis download te vinden van 1 vd programma’s waarmee dit mogelijk is, dus eeprom lezen en schrijven.

Kan iemand hier wat meer licht over werpen en me eventueel de juiste richting op helpen?

Bij voorbaat dank
#2828571
heb je wel de apparatuur dan om een eeprom te lezen en te schrijven ?
en hete lucht soldeer om de eeprom te verwijderen van de print.
plaats tevens de genoemde link even die je had gevonden.
#2828573
Daar komt geen bijzonder apparatuur aan te pas, slechts een goedkoop KKL kabeltje en een programma waarmee je eeprom kan lezen en schrijven.

Procedure voor de weergave vd resterende km’s staat in de link onder het kopje “restkilometeranzeige freischalten” in een gele balk.

Link:
https://golf4.org/Datenbank/Freischaltbares.html
#2828576
oo oke mensen die ik had had zien doen hebben gewoon de eeprom gedesoldeerd aangepast en terug gesoldeerd.
maar als het via k line kan dan zou je ook via carprog of xprog moeten kunnen fixen.
maar vag tacho zou goedkoper zijn moet je alleen even een hex editer erbij hebben en weten welke data je aan moet passen
#2828580
Ja het is ook veel minder ingewikkeld dan je zou denken, je moet alleen geen foutje maken. Om de resterende km’s te laten weergeven op je boordcomputer moet letterlijk maar een bitje aangepast worden: regel 410, 6de bit vanaf 0 tellen. Deze staat waarschijnlijk op C1 (C=uit E=aan) en moet E1 worden.

Heb wel een hex editor maar geen programma waarmee ik de eeprom kan lezen of schrijven zoals ik zei en voor eenmalig gebruik vind ik t zonde om ervoor te betalen. Weet jij geen gratis eeprom reader en writer?
#2828581
Ja weet wel programma's om Eeprom te lezen en schrijven maar niet via k line.
Heb je al wel een kabel dan check anders even op aliexpress vag tacho kost echt 3x niks.
Wel ff controleren of daar mee kan wat jij wil.
Programma kan Eeprom lezen en schrijven maar dat je zeker weet dit voor jou type ook gaat.
#2828586
Ik heb een Hex V2 kabel maar dat gaat daarmee niet lukken. Ook heb ik zo’n cheapo blauwe KKL kabel. Hiermee heb ik vandaag via Motordiag Komfort Manager ingesteld dat met de klapsleutel ook de ramen open en dicht kunnen. Met deze kabel zou ik ook via K + Can Commander eeprom kunnen lezen en schrijven maar VachTacho werkt denk ik niet met deze kabel..
#2829202
Dank voor jullie reacties 🙏

Ik heb reeds de benodigde aanpassing in de eeprom van de tacho aangebracht om de actieradius te kunnen zien op de boordcomputer.

Ik heb iemand gevonden die mij Vag eeprom programmer, K+Can Commander en dash dump edit heeft gestuurd.

Met Vag eeprom programmer heb ik via de OBD poort in de auto de tacho gelezen en kwam tot de conclusie dat het geen vdo maar een motometer tacho betreft, dus voor deze tacho kan alleen de actieradius worden vrijgeschakeld maar helaas geen needle sweep. De procedure is nog wel hetzelfde alleen het te wijzigen bitje bevindt zich op een andere regel en positie. Het gelezen bestandje heb ik tweevoudig opgeslagen, één met original in de naam en de andere met bewerkt in de naam. Mocht t fout gaan dan kan het oorspronkelijke bestand teruggeschreven worden in de tacho.

In het bewerkte bestand stond op positie 0381 (voor VDO-Tachos: positie 0416) de waarde 00 (VDO: C1), deze heb ik aangepast naar 02 (VDO: E1) en vervolgens dit bestand opgeslagen en geschreven naar de tacho. Contact uit en aan maar geen resultaat, vervolgens de 2 zekeringen voor de tacho uitgenomen en na 20 sec teruggeplaatst. Op de boordcomputer verscheen daarna het tank symbooltje en 270km 💪 Trouwens, om de aan te passen positie te bepalen begin je niet vanaf 1 te tellen maar vanaf 0, in mijn geval is 0381 op regel 0380 > en dan de tweede positie!

Met K+Can Commander kon ik deze motometer tacho niet lezen, vdo tachos kunnen sowieso wel worden gelezen met dit programma.

Moge het van nut zijn voor geïnteresseerde lezers.
olivier3222 vinden dit leuk

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.