VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hoi allemaal, ik heb een nieuwe set koplampen laten installeren (DRL LED aftermarket). Ter info, mijn auto is een Touran 1T3 van 2013, highline uitvoering.
In het begin na montage werkte het allemaal goed, tot ik de weg op ging, toen begonnen er foutmeldingen te komen dat de knipperlichten links en rechts niet werkten.
Het viel me op ondanks de foutmeldingen dat ze het gewoon deden (ik controleerde dit door 4 knippers aan te doen en individueel toen ik stil stond) maar een dag later werkte de rechter knipperlicht niet meer (led) en een dag later ook de linker niet. enige wat nu werkt zijn de DRL en normale lamp en groot licht.

Kunnen jullie me wegwijs maken hoe dit op te lossen?
Ik ben in het bezit van VCDS trouwens, dus als ik iets moet uitschakelen ivm een eventuele storing tussen CANBUS en de koplampen om ze werkend te krijgen, dan kan ik dat doen op jullie instructie.

Ik hoor het graag van jullie...

Gr,
Faat

PS. Van de verkopende partij heb ik nog steeds geen reactie.
Laatst gewijzigd door StyloM op 27 dec 2023 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Online gevonden: Your vehicle CANbus system is therefore going to see something it’s not expecting and flag up the error message. In some cases it will even cut power to that circuit, meaning your perfectly good LED bulb fails to illuminate.

Dus ik moet dat systeem voor die lampen zien uit te schakelen. Als iemand weet hoe hoor ik het graag, zo niet dan laat ik weten hoe ik de oplossing elders ben tegen gekomen.
Alvast bedankt mensen!
Terug naar de verkopende partij, als zij beweren dat deze set koplampen geschikt zijn voor jouw auto. is het aan hun om jouw problemen nu op te lossen.

Als je BCM geschikt is voor LED, dan zal na het vervangen van de lampen ook de codering aangepast moeten worden. Als dat in Byte 18 van de BCM moet gebeuren dan zou ik daar nog zeker 2 of 3 keer goed over na gaan denken (zoek op Google maar op Byte 18, genoeg horrorverhalen)...
Antera vinden dit leuk
Mari schreef: 22 sep 2020 19:44 Terug naar de verkopende partij, als zij beweren dat deze set koplampen geschikt zijn voor jouw auto. is het aan hun om jouw problemen nu op te lossen.

Als je BCM geschikt is voor LED, dan zal na het vervangen van de lampen ook de codering aangepast moeten worden. Als dat in Byte 18 van de BCM moet gebeuren dan zou ik daar nog zeker 2 of 3 keer goed over na gaan denken (zoek op Google maar op Byte 18, genoeg horrorverhalen)...
Hoi Mari, thanks voor je reactie!

Oooh, klinkt heftig....
Ik heb de verkopende partij al gemailed, nu 3 keer, op ebay.... dus ik wacht nu de reactie af.

Maar even om zelf oplossingen te vinden, dacht ik aan dus uitschakelen van het systeem dat dat bijhoudt bij de koplampen. Is dat niet mogelijk via VCDS? Dus dat je CANBUS niet laat controleren op de voltages etc van de koplampunits?
het enigste wat je kunt uitschakelen met vcds is de diagnose die de auto uitvoert bij het aanzetten van contact.
als die uitgeschakeld is dan zie je niet meteen de foutmelding meer, maar wel als je de lampen aanzet!
StyloM vinden dit leuk
Benieuwd of ze met ene oplossing komen want een auto geschikt voor LED is wel heel apart aangezien de Touran nooit voor met LED geleverd is. Foutmeldingen eruit halen is helaas niet zo simpel. Wel mogelijk indien je een PQ35 module erin hebt en VCP met VAGCoder als je weet hoe het werkt. :-)
bandenman schreef: 22 sep 2020 23:44 het enigste wat je kunt uitschakelen met vcds is de diagnose die de auto uitvoert bij het aanzetten van contact.
als die uitgeschakeld is dan zie je niet meteen de foutmelding meer, maar wel als je de lampen aanzet!
Hoi Twan, aah ok...
Maar hoe zit het dan, zorgt de computer dan voor een soort reset steeds soort van?
Want eerst geeft die dus meldingen op het scherm en daarna stap voor stap doet de knipper het niet meer omdat het systeem deze uitschakelt en geen spanning meer geeft.
Zodra ik in vcds de foutmeldingen verwijder, geeft hij de knippers weer vrij en werken ze weer tot die foutmeldingen dus weer komen (wat vrijwel direct is in principe)...

Dus als je ze uitschakelt dmv diagnose bij aanzetten contact, is er dan een reset elke keer dat de auto uit contact gaat? Begrijp ik het zo goed?

PS. Ik heb de verkoper gevraagd welke weerstandjes erop moeten, want ze komen geleverd met 50 watt 6 ohm, maar die werken blijkbaar niet voldoende en geven foutmeldingen... dus ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.
Het is zo dat wanneer het boordnet "ziet" dat er iets niet klopt dat hetgene wat niet klopt uitgeschakeld wordt. Als je de diagnose bij het op contact zetten uitschakelt word er dus geen fout ontdekt, tot je de verlichting aan zet en op dat moment ziet het boordnet de fout en wordt de betreffende verlichting uitgeschakeld.
bandenman schreef: 27 sep 2020 01:02 Het is zo dat wanneer het boordnet "ziet" dat er iets niet klopt dat hetgene wat niet klopt uitgeschakeld wordt. Als je de diagnose bij het op contact zetten uitschakelt word er dus geen fout ontdekt, tot je de verlichting aan zet en op dat moment ziet het boordnet de fout en wordt de betreffende verlichting uitgeschakeld.
Aah ok... dus dat klopt wel...
Dus ik las erover dat je die hele cold diagnose kon uit zetten specifiek voor de koplampen, alleen ben ik even zoekende hoe en wat. Je zou dit kunnen doen met VCDS 16.8 had ik gezien, alleen heb ik 20.4 en hier zit die optie weer niet in...
... het heeft geen zin om de "cold diagnose" uit te zetten, precies zoals @bandenman al aangaf zet je daarmee alleen de controle uit bij op contact zetten van de auto. Zodra de verlichting moet gaan werken zal alsnog de foutmelding komen en de BCM de betreffende verlichting uitschakelen om verdere schade te voorkomen...

De mogelijkheid tot uitschakelen "cold diagnose" zit ook gewoon in VCDS 20.4. Heb je wel een originele Ross-Tech kabel? Sinds versie 16.8 zijn er verschillende keren updates geweest voor de kabel, als die niet zijn uigevoerd (wat bij een chinese kabel inhoud dat ie daarna niet meer werkt) zal de nieuwe versie van de software niet correct kunnen werken.
Antera vinden dit leuk
Mari schreef: 27 sep 2020 12:26 ... het heeft geen zin om de "cold diagnose" uit te zetten, precies zoals @bandenman al aangaf zet je daarmee alleen de controle uit bij op contact zetten van de auto. Zodra de verlichting moet gaan werken zal alsnog de foutmelding komen en de BCM de betreffende verlichting uitschakelen om verdere schade te voorkomen...

De mogelijkheid tot uitschakelen "cold diagnose" zit ook gewoon in VCDS 20.4. Heb je wel een originele Ross-Tech kabel? Sinds versie 16.8 zijn er verschillende keren updates geweest voor de kabel, als die niet zijn uigevoerd (wat bij een chinese kabel inhoud dat ie daarna niet meer werkt) zal de nieuwe versie van de software niet correct kunnen werken.
Hmm ok... En het laten uitschakelen in de BCM is dan wat ik zoek zoals ik nu begrijp... Geen idee waar te beginnen... ben echt op zoek naar iemand die dit voor een zacht prijsje kan verhelpen dit probleem....
@Mari

Heeeeeeel laat antwoord maar ook voor de overige lezers het was destijds uiteindelijk opgelost.
Ik heb dus uiteindelijk ergens gelezen (hier of elders) dat je met weerstanden moet gaan werken. Ik had een setje Philips weerstanden gekocht en dat was uiteindelijk de oplossing!
Alles werkte en geen issues meer. Dus mocht iemand tegen soortgelijke issues aanlopen, zou best kunnen dat je met weerstanden al klaar bent met alles. Dus ik was uiteindelijk heel blij met de set, want wat waren die mooi!
Zwarte interieur delen

Inderdaad sorry daarvoor dacht dat ik hier een nie[…]

Volkswagen data sticker

Bij mij zit de sticker in het serviceboekje en zit[…]

Hallo ik wil de remvloeistof verversen van mijn G[…]

Navigatie tussen de tellers

Bedankt voor je antwoord! Ja dit heb ik al geprob[…]

Ok, dan beschadigd die trekveer de klepjes dus nie[…]

Ik heb een Volkswagen Sportsvan gekocht en volgens[…]

Probleem met noodoproepfunctie

Het werkt weer (garage geeft op dat sos module h[…]

Wat Mari zegt, een volledige voertuigscan met bv V[…]