VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Beste leden,

Kortsluiting van een radiator fan, die vervolgens vlam vatte heeft nog te beoordelen brandschade veroorzaakt onder de motorkap.... omdat ik erg gehecht ben aan de auto, baal ik hier enorm van, vooral zo'n lullig onderdeel dat zoiets veroorzaakt... onder een benzine station kwamen de vlammen omhoog..... wat een timing :wacky: maar er is wel een grens aan wat ik uit wil geven, wat realistisch is.

Wat is jullie mening wanneer je naar de foto's kijkt. De verzekering betaald max 1250 aan reparatie.

De motor is recent gereviseerd. Nieuwe ketting, regelmatig onderhoud, Recaro interieur, highline uitvoering volledig origineel. 2e eigenaar.
Bijlagen:
20200928_220144.jpg
20200928_220144.jpg (2.4 MiB) 559 keer bekeken
20200928_220146.jpg
20200928_220146.jpg (1.93 MiB) 559 keer bekeken
20200928_220148.jpg
20200928_220148.jpg (2.22 MiB) 559 keer bekeken
20200928_220150.jpg
20200928_220150.jpg (1.77 MiB) 559 keer bekeken
Weet niet of je er nog wat aan hebt, maar voor zover mijn kennis reikt gaat de verzekering als volgt te werk:

Er wordt een schatting gemaakt van wat de auto nog waard was voor het "ongeval".
Als je denkt dat je auto meer waard is dan het geschatte bedrag van de verzekering zou ik een second opinion vragen.
Voor zover ik weet wordt dit ook vergoed.

Op basis van deze waarde, en de geschatte kosten om de auto bij een schadeherstelbedrijf te laten maken, wordt er geoordeeld of het rendabel is om de auto nog te maken.
Zo nee, dan wordt de auto total loss verklaard.

Door garage/demontagebedrijven te laten bieden wordt de huidige waarde eventueel vastgesteld.
Volgens mij zijn hierbij twee opties mogelijk:
Indien je de auto van de hand doet krijg je de volledige geschatte waarde.
Indien je de auto wilt houden krijg je de geschatte waarde minus het uitgebrachte bod.

Voor zover het verhaal dat ik heb gehoord klopt kán een verzekering ook rekening houden met emotionele waarde.
Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn als de auto van je (overleden) vader is geweest.
Naar aanleiding hiervan kan besloten worden dat een auto wordt gerepareerd ook al is deze total loss.

Wil je even laten weten hoe het is gegaan?
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe!
Zover mij bekend gaat het anders bij een schade die gedekt is door een verzekering of waarvoor de verzekeraar van een derde aansprakelijk is.

De garage of het carrosseriebedrijf maakt een begroting van de schade. Het bedrijf biedt aan de schade te herstellen voor dat bedrag.
Wanneer het een behoorlijke grote schade is komt er een expert kijken die de begroting beoordeelt en naar de restwaarde van het wrak kijkt.
Wanneer de restwaarde en de getaxeerde schade de dagwaarde overtreft is de auto total loss.
Total loss is een economische vaststelling en geen technische vaststelling. Auto's die total loss zijn kunnen heel goed hersteld worden alleen is dat economisch niet altijd verantwoord.

De eigenaar van deze Golf V5 is extra gedupeerd omdat hij veel geld gestoken heeft in de auto. Dat is een argument om de dagwaarde te verhogen. De meeste experts zijn daar gevoelig voor zeker wanneer je de kosten kunt aantonen dmv rekeningen. Dat is geen liefde werk oud papier. De dagwaarde van een auto waar veel aan uitgegeven is door bij voorbeeld een motorrevisie is ook hoger. Zeker nu het een type auto betreft waarvan werkzaamheden aan de motor vrij snel duur worden doordat de motor uitgebouwd moet worden speelt dat een rol.

Hier ontbreekt bij de afwikkeling van de schade het schaderapport waarop de kosten staan om de schade te herstellen.
De verzekeraar maakt zich er makkelijk vanaf door 1250 meuro te bieden als compensatie.
Ruwwweg mag je stellen dat de auto total loss is zonder de genoemde berekening er op los te laten.
Er is naar mijn idee ruimte om te onderhandelen met de verzekeraar voor een hogere schade uitkering.
Veel experts gaan daar, al is het maar gedeeltelijk, in mee wanneer je aangeeft de auto te willen laten herstellen.

Kom je er met de verzekeraar niet uit dan mag je op kosten van de verzekeraar een tegenexpertise laten doen.
Om daarbij kans van slagen te hebben is het nodig dat je door de garage of het carrosseriebedrijf een begroting van de schade laat opstellen.
Door de restwaarde hoger vast te stellen wordt er meer betaald voor de schade.

Je zult waarschijnlijk niet voldoende geld krijgen om de schade te kunnen laten herstellen.
Het is dan aan jou om te beslissen om er geld bij te leggen en de auto toch te laten herstellen.
JUUL schreef: 24 mei 2021 09:10 Svdkl:

29-sep-20, 09:01
Lid geworden van het forum
Dit is wanneer ik lid ben geworden van het forum

Zijn eerste post was op 29-sep-20, 8:19... dan moet er ergens een klokje verkeerd staat ;-)

Hij heeft de reacties dus niet meer gelezen, of moet deze gelezen hebben zonder ingelogd te zijn op het forum...

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht