VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Goedemorgen iedereen,

Net als wel vaker en vooral meerdere mensen op dit forum dachten even snel je radio te swappen, zat er dus niet in.
Ik kan mezelf 2e eigenaar noemen van mijn mooie golf, eigenlijk ontbreekt het aan niks. Enige is dat ik graag een wat nieuwer type radio erin wou zetten, zodat ook bluetooth een standaard wordt in mijn auto.

Afgelopen week geinstalleerd, leek het op eerste gezicht, gewoon te werken zoals hoort. Ik kon mijn tel makkelijk toevoegen en begon muziek af te spelen. Maar toen kreeg ik toch wat kuren te verduren:

- Soms bij starten koppelt radio tel en begint af te spelen. Tevens schakelt hij zichzelf uit als ik de deur dichtdoe met sleutel in me zak.
- Soms bij starten (regelmatig) gaat de radio niet aan, moet ik dan zelf doen, en geeft de radio aan dat je eerst de auto moet starten om bluetooth te koppelen (deze staat dan aan). Daarnaast gebeurt het ook regelmatig dat radio aan blijft terwijl auto vergrendeld is. Dan moet ik de radio handmatig uitzetten, waardoor na terugkomst de bluetooth weer aangeeft dat eerst auto gestart moet worden.
- Als laatst gaat radio soms spontaan uit, als ik dan weer de aanknop indruk, gaat ie netjes op bluetooth verder.

door wat speurwerk op internet en hier op het forum, vermoed ik dat dit ook met de zogenoemde "gateway" te maken heeft, verouderde gateway, danwel software.
Heb foto's gemaakt van zowel de radio als de gateway, ik hoop dan ook dat iemand kan bevestigen of vermoeden klopt. En of mijn gateway enkel een software update nodig heeft.

Ik zag ergens een naam op dit forum voorbij komen wie deze software update makkelijk kan, dit zou voor mij de beste uitkomst zijn. Uiteraard, indien mogelijk.

Het gaat om de volgende radio en gateway:
20201007_105824.jpg
20201007_105824.jpg (2.33 MiB) 896 keer bekeken
20201007_105834.jpg
20201007_105834.jpg (2 MiB) 896 keer bekeken
gateway type:
20201010_100437.jpg
20201010_100437.jpg (762.37 KiB) 896 keer bekeken
Als laatste vraag, vroeg ik me af of iemand de exacte maat van de pins hebben van de orginele vag stekker, als voorbeeld:
Pin.PNG
Pin.PNG (30.92 KiB) 896 keer bekeken
Alvast bedankt voor alle tips :smile:
Auto eens uitlezen en kijken wat er naar boven komt. Leuke bijkomstigheid van het uitlezen met VCDS is dan je dan ook precies weet wat er in je auto zit en dus ook op welke software-versie je gateway zit (dat haal je namelijk niet uit de foto).

Weet je zeker dat de boel allemaal correct is aangesloten en gecodeerd?
Aangesloten ja, gecodeerd geen idee. Waarschijnlijk niet.
Ik zoek nu internet wat af voor een odb stekker en software, maar dat lijkt voor een eenmalige actie prijzig.

Ga even kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden, waarvan ik het even kan lenen.
Bedankt zover
Dat is volgens mij een RCN210 lijkt wel of je het acc siginaal mist op de radio.

Je hebt daar ook canbus simulators voor.
a569b0f85a4537f80ce8af54a444634f.jpg
a569b0f85a4537f80ce8af54a444634f.jpg (83.62 KiB) 881 keer bekeken
Ook kan de bedrading niet goed aangesloten zijn zie.

https://forums.vwvortex.com/showthread. ... 396?page=1

Dan zou je de pin bezetting moeten nalopen.

In de gateway zou de volgende error kunnen staan als je hem dan niet kunt coderen is de boel te oud.

VCDS errors for address 19: CAN Gateway
01304 radio 004 No Signal/Communication

and address 56: Radio
Cannot be reached.

Bedrading plus het canbus deel zul je even moeten nalopen.
Less87 schreef: 10 okt 2020 16:55 Aangesloten ja, gecodeerd geen idee. Waarschijnlijk niet.
Ik zoek nu internet wat af voor een odb stekker en software, maar dat lijkt voor een eenmalige actie prijzig.

Ga even kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden, waarvan ik het even kan lenen.
Bedankt zover
Bij de huidige auto's moet een en ander gecodeerd worden als er wat gewijzigd wordt... wat voor radio heeft er voorheen in gezeten?

Wat betreft een software en hardware om uit te lezen zijn er een aantal opties, VCDS, VCP en mogelijk ook OBDeleven, maar daar hangt een prijskaartje aan. Van VCDS zijn ook chinese clones te vinden voor een paar tientjes, maar die raad ik je af omdat je niet zeker bent van de werking en het is al vaak voorgekomen dat wijzigingen gedaan met deze kabels niet werkte en problemen gaven. Het kost dan vaak veel tijd en moeite dat weer op te lossen.

Voor een forumlid met VCDS in je buurt kan je het VCDS-lokatie-topic raadplegen: viewtopic.php?f=223&t=93030
Less87 vinden dit leuk
tot zover bedankt voor de info!! Erg waardevol.
Een collega overhandigde zo'n goedkope wifi dongle obd, even geprobeert met een app op de telefoon.

Werkt wel, maar de relevante info voor wat betreft gateway software versie e.d. niet vindbaar met zo'n toepassing.
de optie om dit via een forumlid te doen, welke A de materialen heeft en B de kennis al beschikt heeft mijn voorkeur.

Simpelweg om veel meer kosten te voorkomen. Ik woon zelf in Groningen, als het niet anders is, zou ik in het weekend een ritje richting Breda kunnen maken. Ik check eerst even via de topic die me doorverwezen is, of iemand in de buurt tijd en zin heeft.

Ik kom er z.s.m. op terug als ik een update heb, dan wel opgelost is. Super bedankt iedereen zover voor het meedenken, heb nu een goed aantal opties.

Groet Lesley
Mari schreef: 10 okt 2020 21:57
Less87 schreef: 10 okt 2020 16:55 Aangesloten ja, gecodeerd geen idee. Waarschijnlijk niet.

Bedankt zover
Bij de huidige auto's moet een en ander gecodeerd worden als er wat gewijzigd wordt... wat voor radio heeft er voorheen in gezeten?

Wat betreft een software en hardware om uit te lezen zijn er een aantal opties, VCDS, VCP en mogelijk ook OBDeleven, maar daar hangt een prijskaartje aan. Van VCDS zijn ook chinese clones te vinden voor een paar tientjes, maar die raad ik je af omdat je niet zeker bent van de werking en het is al vaak voorgekomen dat wijzigingen gedaan met deze kabels niet werkte en problemen gaven. Het kost dan vaak veel tijd en moeite dat weer op te lossen.

Voor een forumlid met VCDS in je buurt kan je het VCDS-lokatie-topic raadplegen: viewtopic.php?f=223&t=93030
Het vorige model radio was een simpele Pioneer usb/cd speler. Nu dus een Harman radio orgineel vag caddy 2016.
Ik heb hier ook nog wat foto's van mijn bekabeling, niet zo goed gemaakt als ik zou willen. Indien te onduidelijk kan ik komend weekend nog een nieuwe poging doen, goede foto's te maken. Wat opvalt in elk geval is dat de gele kabel, welke in 1 van de din stekkers zit, nu niet meer naar de radio gaat. Een mederwerker van een autozaak vertelde me dat dat een 12v constant is, deze zou ook niet op een nieuw type radio thuis horen, omdat dit 5v gevoed wordt oid.
20201007_110054.jpg
20201007_110054.jpg (2.61 MiB) 821 keer bekeken
De meest linker vag stekker heb ik dus nu aangesloten op de radio, hier heb ik draadtechnisch niks mee gedaan, plug en play.
20201007_110122.jpg
20201007_110122.jpg (2.52 MiB) 821 keer bekeken
Op deze connector (welke dus niet op de radio aangesloten is) zit een gele kabel, dit schijnt een 12v constant te zijn welke ook niet thuis hoort op dit type radio.
... aan jouw kabelboom is denk ik wat gerommeld om de Pioneer aan te sluiten... dat zal hersteld moeten worden om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door het aansluiten...

Radio's werken (voor zover mijn kennis reikt) op 12V, dus waar die medewerker vandaan haalt dat het 5V zou zijn is me een raadsel...

Ik zou een ritje langs @Antera inplannen ;-)
Ok check, kan zo van het werk wel even een fluke gebruiken om de kabels na te lopen. maar als de radio 12v nodig heeft, dan krijgt hij het waarschijnlijk al wel op een bepaalde manier.
Aangezien doorgaands de radio wel werkt. Met soms de bovengenoemde storingen.

Goed om de kabels uit te sluiten, zeker waar.
Zoals gezegd heb ik exact dezelfde caddy radio en ook een Golf v uit 2006. De problemen zijn ook nagenoeg gelijk. Bij mij komt daarbij dat de accu leeg loopt en de achterste luidsprekers niet werken. Mijn kabelboom is origineel dus zoals Antera al heeft aangegeven moet de gateway worden geupgrade om de boel op de juiste manier te laten werken.
20201016_142907.jpg
20201016_142907.jpg (3.9 MiB) 781 keer bekeken
20201016_142936.jpg
20201016_142936.jpg (2.11 MiB) 781 keer bekeken
Ja shit hoe wist je het van de achterspeakers, heb ik vandaag geïnstalleerd maar komt niks uit. Help me. Heb net vcds aangeschaft met rosstech kabel. Zit al in de auto. What to do?
Gateway net met succes geüpdatet, radio werkt naar behoren. Ben er nog niet van overtuigd dat daarmee de achterspeakers zijn gaan werken. Als ik me oor in de buurt hou, dan verneem ik weinig😅 misschien mis ik nog een deel van de code. Vind het btw best belachelijk als de code de reden is dat mijn achterspeakers niks doen. Heb dus voor de duidelijkheid vcds 20.4 gebruikt om de radio te hercoderen.
Goed te horen dat het gelukt is! Heb je dat met zo'n losse dongle gedaan? Wat mij opvalt in de radio is dat er ook geen Fader voor de speakers in het menu aanwezig is. Dus misschien heeft deze radio maar 2 kanalen? Een caddy heeft naar mijn idee ook alleen maar voorin luidsprekers..

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het displa[…]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]