VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
#2829111
Hele auto's hangen aan elkaar van coderingen in diverse modules... nu dus in de codering van de radio duiken om te zien of je de achterspeakers wel of niet werkend kan krijgen... de hardware is uiteindelijk bepalend of je softwarematig wat werkend kan krijgen.

VCDS is geen dongle maar een kabel met stukje software op je computer (of je moet een HEX-NET hebben die je via VCDS-Mobile gebruikt ;) )
#2829120
Dat klinkt erg plausibel, ik zie ook geen fader inderdaad. Anderzijds zit aan de radio kant wel een pin bezetting voor achter. Ik ga nog es door de handleiding van de radio heen, als ik dat kan vinden, misschien een software update van de radio zelf op 1 of andere manier. Heb uiteindelijk op marktplaats net onder de 100 euro een rosstech kabel gevonden met vcds. Als ik nog iets nieuws ontdek dan laat ik het horen uiteraard.

Gr
#2829121
Mari schreef: 16 okt 2020 17:00 Hele auto's hangen aan elkaar van coderingen in diverse modules... nu dus in de codering van de radio duiken om te zien of je de achterspeakers wel of niet werkend kan krijgen... de hardware is uiteindelijk bepalend of je softwarematig wat werkend kan krijgen.

VCDS is geen dongle maar een kabel met stukje software op je computer (of je moet een HEX-NET hebben die je via VCDS-Mobile gebruikt ;) )
Klopt, dacht ook aan software, gezien op het label van de plus en min voor achter wel aangeduid wordt. Heb een hex-v2 kabel gebruikt met vcds 20.4.

Even kijken of het me nu lukt de radio te benaderen en de achterspeakers kan activeren. Het is duidelijk anders dan de oudere generatie auto's geworden zeg! Mooie uitdaging :-D
#2829122
Less87 schreef: 16 okt 2020 19:42 Heb uiteindelijk op marktplaats net onder de 100 euro een rosstech kabel gevonden met vcds.
Let wel op, er worden behoorlijk wat namaak kabels verkocht (ook via Marktplaats), veelal chinese rommel waar ze veel te veel voor vragen en niet altijd even betrouwbaar zijn om wijzigingen mee te doen! Dus maak altijd eerst een autoscan en sla deze op!
#2829125
Oeps.. Ik was juist aan het kijken naar chinese rommel! :-D Geen succes dus? En wat houd coderen precies in? Wat moet je aanpassen in de aansturing?
Bijlagen:
C439E27F-E250-47E1-BCD9-96DAC2C08A8A.png
C439E27F-E250-47E1-BCD9-96DAC2C08A8A.png (4.6 MiB) 802 keer bekeken
#2829132
Dat coderen is niet heel spannend, even los van wel of niet originele obd kabel. Inderdaad wel handig om eerst een backup te maken van je bestaande codering. Als ict's zou ik dat sowieso altijd adviseren Het is vooral vinkjes aanzetten waardoor de hexadecimale code (long coding) een beetje veranderd. Kan in vcds met een hulpprogramma coderen knop. Eenmaal aangepast, merk je direct dat de radio communiceert zoals het hoort, aangezien hij direct op sleutel in en uit contact geageerd. Ik ga vanmiddag nog even verder kijken of ik iets kan vinden op de software van de radio zelf of de achter speakers zo ook geactiveerd kan worden.
#2829135
Less87 schreef: 16 okt 2020 22:28 Check, is er een manier om te checken of deze kabel origineel of Chinees is?
Bij de originele kabel zit geen software, dus koop je een kabel waarbij software geleverd wordt dan kun je er voor 99,9% van uit gaan dat het ook een chinese kloon gaat! Wil je het zeker weten, dan test je de kabel met de laatste versie van de software die je kan downloaden van de website van Ross-Tech! Een chinese kloon werkt alleen met de software die is meegeleverd!
#2829150
Je kon nog weleens gelijk hebben vwb dat chinese kloon k×tzooi. Heb via gerritspeek.nl achterhaald dat positie 56 radio analog het probleem is als het om radio gaat. Dit ingeschakeld. Werkte prima. Vanochtend wil auto niet starten, duidelijk geen accu probleem. Dus ik weer de kabel aansluiten en auto scan uitvoeren, ineens allemaal regelapparatuur dat niet reageerd. Ben dus officieel de vervelende persoon. Waarschijnlijk heeft deze kabel me hele elektrische setup verneukt. Hoe kan ik dit ooit nog herstellen? Proberen oude code terug te zetten? Vw dealer? Iemand in de buurt van forum? Wat moet ik doen, help me please. Heb morgen direct probleem met werk pfff. Wat een hel voor een radio swap.
#2829153
Ik zou niet teveel in paniek raken. Ik denk dat je accu dus wel (bijna) leeg is. Bij mij was de cockpit ook een kerstboom van lampjes en de ramen wilden niet meer open of dicht. Ik heb toen mijn oude radio weer teruggezet en de accu weer volgeladen. Toen waren alle problemen over. Ik moest nog wel de automatische stand van de ramen opnieuw inleren.
#2829155
... vermoedelijk toch een lege accu, diverse modules schakelen uit als de spanning te laag wordt. Accu dus opladen... de meeste lampjes op je dashboard zullen vanzelf uitgaan, sommigen zoals die van de stuurbekrachtiging pas na een stukje rijden... de meldingen over te lage spanning zullen in je volgende scan opduiken en kan je wissen!

Voor je gaat lopen rommelen met VCDS maak je allereerst een autoscan en slaat deze op (mocht je hem vergeten op te slaan geen nood, VCDS doet dat in de laatste versie uit zichzelf al). Maak ook een backup van alle modules, kan van pas komen als het een keertje fout gaat!

Bedenk dat je met VCDS ook wijzigingen kunt doen die je niet zomaar meer ongedaan kunt maken...
#2829168
Bedankt voor jullie reacties, ik was inderdaad iets te voorbarig. Het lag aan de accu. De dag ervoor ook al, echter was toen de accu zover leeg dat ik geen meldingen kreeg, dus een verschil en daarvoor een persoonlijke storing ondervonden hehe..

Accu losgehaald, nachtje aan de lader.
Vinkje byte 3 bit 6 aan, radio analoog. (Hierdoor werkt radio naar behoren)
Vervolgens vanochtend accu er weer in.
Vandaag elke 2 uur de fluke erbij gehad om te testen, blijft netjes 12,6v aangeven.

Dus probleem verholpen, radio werkend.
Nu dus nog speakers achter werkend zien te krijgen in de software van de radio.

Daarover gesproken kan ik bevestigen dat het aan de radio ligt.
Heb van het weekend oude pioneer radio er weer even in gehad, deze gaf achter wel geluid.
#2829407
In de radio kan je simpel aangeven of je 2 of 4 speakers hebt enz. Dat zou je probleem dan oplossen. Je accu is al een paar ker leeg geweest en lijkt het me verstandig deze te vervangen als het geen powerdrain is.

Heb je het filmpje niet bekeken? Daarin wordt geto[…]

Groene lijn door km teller

Gespecialiseerde bedrijven kunnen het wellicht rep[…]

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]