VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door obd2vw
Hallo allen,

ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is 'obd2vw' en ik ben in het bezit van een VW Golf 6 1.2 TSI. Na een vluchtige zoekopdracht, inzake mijn 'probleem', kwam ik op deze site terecht. Ik hoop dat er voldoende suggesties of opmerkingen zullen binnenkomen, om dit euvel te beteugelen.

Het volgende: Een aantal weken geleden viel mij op dat de motor van de auto tijdens het rijden hapert. De haperingen kwamen zowel stationair als tijdens het rijden voor. Tijdens het 'stotteren' van de motor, leek het alsof er geen vermogen in de motor zat. Dit resulteerde in het niet harder kunnen rijden dan circa 50 km p/u. Tevens begon er een een lampje te knipperen (motor storing) en de MFI gaf het volgende aan: Error ESP.

Nu heb ik inmiddels onder de motorkap gekeken, en het volgende viel mij op: Een olie lek, dat ik niet precies kan herleiden naar een duidelijk beginpunt, uitgestrekt over de breedte van de motor. Waar ik wel vrijwel zeker van ben, is dat het geen koelvloeistof lek is. Het viel mij ook op dat de olie lekt op een kabel, wat dus eventueel voor een elektrische storing zou kunnen zorgen.

Een foto (of 3/4) zegt uiteraard meer dan 1000 woorden. Ik heb dan ook in de bijlage een aantal foto's toegevoegd, wat hopelijk een beetje illustratie bij het verhaaltje hier boven geeft.
Ik hoor graag indien iemand eerder met een soortgelijk geval te maken heeft gehad. Suggesties, opmerkingen en professionele invallen zijn van harte welkom. Hopelijk kunnen we met de expertise op dit forum dit euvel de wereld uit helpen.

Bij voorbaat dank!
obd2vw

ps. En, uiteraard: was je handen 'stuk', houd 1.5 meter afstand en draag een mondkapje.
pps. Ik zal proberen om duidelijkere foto's te uploaden
Bijlagen:
20201019_180508.jpg
20201019_180508.jpg (3.6 MiB) 2069 keer bekeken
20201019_180502.jpg
20201019_180502.jpg (2.58 MiB) 2069 keer bekeken
20201019_180447.jpg
20201019_180447.jpg (3.46 MiB) 2069 keer bekeken
20201019_180432.jpg
20201019_180432.jpg (4.28 MiB) 2069 keer bekeken
20201019_180420.jpg
20201019_180420.jpg (3.7 MiB) 2069 keer bekeken
door patrickmk3
knipperend motorlampje duid meer op ontsteking problemen.
je naam zegt obd2 heb je hier ook al gebruik van gemaakt en de auto uitgelezen ?
betreft de olie en de bekabeling dan moet je nogal flink de bekapeling zelf is er wel bestand tegen de connectors behoren vloeistof dicht te zijn.
maar ik zeg behoren alles kan natuurlijk.
zou beginnen de auto uit te lezen codes hier ook te plaatsen dan kan een ieder iets makkelijker met je meedenken
door DrEd
Dat stukje laswerk bij die slang is mijn eerste verdachte....
door obd2vw
patrickmk3 schreef: 09 dec 2020 06:37 knipperend motorlampje duid meer op ontsteking problemen.
je naam zegt obd2 heb je hier ook al gebruik van gemaakt en de auto uitgelezen ?
betreft de olie en de bekabeling dan moet je nogal flink de bekapeling zelf is er wel bestand tegen de connectors behoren vloeistof dicht te zijn.
maar ik zeg behoren alles kan natuurlijk.
zou beginnen de auto uit te lezen codes hier ook te plaatsen dan kan een ieder iets makkelijker met je meedenken
Ha Patrick, bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik mijn Bluetooth OBD2 adapter ontvangen, echter heb ik hierbij nog geen propere software kunnen vinden. Men adviseert om ' Torque Pro' te downloaden. Ik zal morgen nog een aantal foto's plaatsen; en als ik de 'Torque' app aan de praat krijg, dan zal ik de uitdraai hier uiteraard aan toevoegen.
door obd2vw
DrEd schreef: 09 dec 2020 16:41 Dat stukje laswerk bij die slang is mijn eerste verdachte....
Hallo DrEd,

Ik ben zelf niet zo thuis in motoren, dus hopelijk vat je het niet verkeerd op, maar heeft die slang ook een benaming? En is het laswerk, post fabriek gedaan, of is dit hoe het er altijd uitziet (maar dan nu vermoedelijk met een lek)?

Alvast bedankt!
door Golfcountry91
Hallo,
Zoals ik nu op de foto zie mis je een klepje van de carter ventilatie in het kleppendeksel.
Daar zal de olie lekkage vandaan komen.
patrickmk3 vinden dit leuk
door patrickmk3
Golfcountry91 schreef: 09 dec 2020 21:55 Hallo,
Zoals ik nu op de foto zie mis je een klepje van de carter ventilatie in het kleppendeksel.
scherp moat had ik kats niet gezien
foto ter verduidelijking voor ts.
als je zo ziet is die klep afgebroken en ligt de slang los iets lager.
Kniffpsel.JPG
Kniffpsel.JPG (200.33 KiB) 2026 keer bekeken
door obd2vw
patrickmk3 schreef: 09 dec 2020 23:13
scherp moat had ik kats niet gezien
foto ter verduidelijking voor ts.
als je zo ziet is die klep afgebroken en ligt de slang los iets lager.
Kniffpsel.JPG
Beste Golfcountry en Patrick,

ik ben u beiden zeer erkentelijk. Ik vond het al vreemd dat de desbetreffende 'kabel' geen aansluit-/eind punt had.
Gaat het om een dergelijke klep als in de bijlage? Indien ja, klopt het dat dit als het ware 'plug and play' is? Kortom, met een euro of 15 zou dit probleem verholpen moeten zijn? Ik verneem het graag als mijn gedachtegang nu te kort door de bocht is.

Voor nu, een goede nacht toegewenst!
Bijlagen:
Carterventilatie.jpg
Carterventilatie.jpg (14.87 KiB) 2021 keer bekeken
door patrickmk3
nee de gedachten gang is juist.
zou alleen alsnog de auto even uitlezen.
torque pro is leuk voor de standaard codes.
wil je de auto echt goed uitlezen kom je uit op vcds of professionele universele uitlees apparatuur.
door obd2vw
patrickmk3 schreef: 10 dec 2020 06:18 nee de gedachten gang is juist.
zou alleen alsnog de auto even uitlezen.
torque pro is leuk voor de standaard codes.
wil je de auto echt goed uitlezen kom je uit op vcds of professionele universele uitlees apparatuur.
Goed om te weten!; Dit zal dan qua herstel hopelijk geen problemen moeten opleveren. Klopt het dat dit onderdeel "klep ontluchting nokkenasbehuizing'' heet? Vandaag heb ik getracht dit onderdeel bij de lokale onderdelen boer aan te schaffen, echter die zou dit niet verkopen. Is dit zo een niche product, dat het niet rendabel is om in huis te hebben? Ik zal het morgen eens bij een andere zaak proberen.
Ik neem aan dat een OBD2 kabeltje van circa 20 euro met VCDS op de laptop volstaat, om een redelijk goed beeld te krijgen van de auto?

ps. 'kabeltje van 20 euro', omdat ik waarschijnlijk heel minimaal gebruik zal maken van OBD2 data.
door patrickmk3
vcds heeft wel een speciale kabel nodig.
dit werkt niet zo even met elke obd2 kabel hou hier even rekening mee.
zijn ook mensen op het forum die hierover beschiken en die je kan contacteren.
moet je even zoeken op vcds locatie topic.
betreft onderdeel het nummer is : 030103175B
door obd2vw
Onderdeel is besteld. Ik krijg het maandag binnen. Hopelijk is het hiermee afgedaan. Ik zal eens een kijkje nemen in de lokale 'vcds uitlezers' topic. Bedankt allen!
door obd2vw
Een laatste update: Het ventiel ging er tamelijk stroef in, misschien ook omdat de ligging wat ongunstig is. Ik heb het ventiel zo diep mogelijk proberen te plaatsen. Echter, weet ik niet of het er nu volledig in zit, daar ik bang ben dat er een afgebroken stuk van het vorige ventiel is blijven hangen. Kan iemand bevestigen of het er volledig in zit? Ik heb nog niet rondgereden, daar ik eerst de olie wil peilen. Op het eerste oog zag de toerenteller er stabiel uit.
Ik kom hier nog op terug, zodat dit topic gesloten kan worden.
Bijlagen:
20201215_191239.jpg
20201215_191239.jpg (2.21 MiB) 1937 keer bekeken
20201215_185632.jpg
20201215_185632.jpg (4.6 MiB) 1937 keer bekeken
PaulusB vinden dit leuk
door patrickmk3
heb je hier niet eerst na gekeken dan en eventueel een afgebroken stuk verwijderd ?
door obd2vw
patrickmk3 schreef: 16 dec 2020 00:46 heb je hier niet eerst na gekeken dan en eventueel een afgebroken stuk verwijderd ?
Jawel, voor zover het mogelijk was voor mij. Ik vermoed dat het er goed en volledig in zit.

Dit zijn voor zowel de garage als de klant vervele[…]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Je kan bij me langs komen eventueel en kan ik hem […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]