VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door Hydragon1
Goedendag allemaal,

Zondag ben ik naar Den Haag gereden wat zo'n 1 uur 15 bij mij vandaan is, enkele reis. Op de heenweg een enkel probleem, op de terugweg wel. Mijn motorstoring lampje is halverwege gaan branden met de melding "Emissions Workshop", verder niks raars aan de auto te merken. Bij thuiskomst heb ik de motor laten draaien en mijn code lezer gepakt uit de kofferbak (xtool 401 mocht dit relevant zijn) en daarmee kwam code 16804 naar voren met beschrijving; Catalyst System, Bank 1, Efficiency Below Threshold. Na het googlen van van de foutcode kwam ik de volgende mogelijke oorzaak tegen; katalysator stuk, lambdasonde stuk of lekkage in de uitlaat. Ik las ook dat 7 van de 10 keer de katalysator stuk is met deze code.
Ik heb de code verwijderd (met motor uit) en toen ik vanochtend naar mijn werk reed is hij niet terug gekomen, maar dit is dan ook maar en klein kwartiertje rijden. Wat denken jullie hiervan? Mijn motorcode is trouwens: BCB.
Alle hulp is welkom!
Bij thuiskomst van werk nog even de lambdasondes uitgelezen via data blocks, de lambda voor de katalysator gaf 0,45v aan dus prima maar de lambda na de katalysator gaf 0,02v aan, dat is wel heel weinig vind ik. Overigens geen codes naar voren gekomen, ook geen 'intermittent' codes.
De code is inmiddels weer terug maar dan als sporadische code;
"16804
Catalyst System, Bank 1,
Efficiency Below Threshold
sporadic:
"

Ik weet niet zo goed hoe ik weet of het de kat is of 1 van de 2 lambdasondes, ik vermoed dan de tweede lambdasonde aangezien deze erg lage waarde aangeeft in de data blocks.
iemand suggesties?
door FysiQ
Bij mij ging het lampje ook branden, ik heb zelf VCDS dus kon precies zien wat er aan de hand was.

Ik heb de zelfde fout gehad. In mijn geval was 1 lambdasonde die niks deed achter de katalysator. Foutcode gewist, en nog een keer gekeken. Doet nog niks. Lampje is wel uit gegaan na het wissen natuurlijk.
Nu na 2 maanden rijden is hij nog steeds uit. Maar lambdasonde doet nog steeds niks.

Ik gok dat het 1 van de 2 lambdasondes is.

Ik heb de lambdasonde (nog) niet vervangen. Ik vervang hem pas als hij weer een foutcode geeft :grin:
Bedankt voor de reactie, ik heb inderdaad ook een paar maanden terug tijdens een lange rit het lampje gehad, na wissen is deze niet terug gekomen maar de foutcode dus wel in sporadische vorm. Zoals aangegeven in een eerder bericht geeft de lambda na de kat een zeer lage waarde van 0.02 aan, deze verandert eigenlijk ook niet. Lambda voor de kat geeft echter gewoon keurig 0.45 aan en deze schiet omhoog bij gas geven maar gaat daarna snel weer terug naar 0.45, wat naar mijn weten gewoon goed is. Ik vind het dus erg lastig om te kunnen uitvinden waar het probleem in zit, en alles wat mogelijk stuk is, is meteen ook erg aan de prijs, vandaar dat ik het zo zeker mogelijk wil hebben voordat ik iets vervang, erg lastig
Als iemand verder nog ideeën heeft hoor ik het graag! Ik denk zelf dat het de katalysator is omdat ik met deze kou verdacht weinig zichtbare uitlaatgassen heb in de vorm van witte rook en water. Ik ruik ook uitlaatgassen in de kabine van een erg rijk mengel nadat de auto 's morgens is gestart, dit verdwijnt na het wegrijden. Mocht het wel de katalysator zijn, kan ik dan het beste een nieuwe (erg dure!) katalysator bij de dealer halen, of een gebruikte?
IMG_20210213_193234_951.jpg
IMG_20210213_193234_951.jpg (132.3 KiB) 1162 keer bekeken
Katalysator lijkt inderdaad stuk te zijn, sterker nog, hij lijkt leeg te zijn. Het gaat hier om de katalysator in het midden van de uitlaat, niet de katalysator in het uitlaatspruitstuk. Ik heb daarom gekeken naar een vervanging maar de katalysatoren die ik vind op onderdelenlijn maar ook op etka lijkt niet op wat ik eronder heb hangen, zie bijlage. Ik zie bijvoorbeeld niet de driehoek aansluiting op mijn katalysator zitten, maar wel op de katalysatoren die ik online vind. Ik weet dus niet precies wat er nou niet klopt, mijn katalysator, of de katalysatoren die ik online vind. Mijn motor is een 1.6 16v met motorcode BCB.
door JUUL
De kat onder je Golf is niet de originele kat. Als je de originele weer eronder wilt, zal je ook de voorpijp mee moeten vervangen. Klik hier voor een voorbeeld van een nieuw setje :tu:

Afbeelding
Hey Juul, bedankt voor je reactie! Ik was inderdaad al bang dat dit een niet originele kat was, als ik de voorpijp mee moet vervangen zal het subframe en de kantelsteun ook onder de auto vandaan moeten toch? En de kat uit het voorbeeld die jij stuurde, denk je dat die net zolang meegaat als een originele kat? Ik heb namelijk altijd begrepen dat je katalysatoren beter bij de dealer vandaan kunt halen, of een originele van een sloopauto in goede staat. Ik zat zelf ook te denken om die driehoek aansluiting op de uitlaat te lassen, dit lijkt mij een stuk minder gedoe met uitlijnen en rekbouten etc bij loshalen van het subframe, wat is jou mening hierover?
door JUUL
Zelf heb ik nooit gewerkt aan een 1.6, ik zou niet weten of de subframe idd eraf moet. Om eerlijk te zijn lijkt het mij dit onlogisch veel werk om een uitlaat te kunnen vervangen, ik heb nooit iemand hierover gehoord. Ik zie dat het 2 delen zijn, dit zou eigenlijk wel moeten zonder de subframe te laten zakken. Maar dat is een gok, mss kan iemand anders dit bevestigen.

Gezien de bouwjaar van je auto (ik rijd zelf in een 1e generatie Golf 4) zou ik deze niet bij de dealer halen, die zijn denk ik een stuk duurder. Als je er een bij de sloop haalt weet je nooit wat je krijgt, de kat kan namelijk verstopt zitten of aan z'n eind. Voor dat geld zou ik niet moeilijk doen en een nieuwe set bestellen bij een automaterialen winkel, ik neem aan dat er iets van garantie op zal zitten.
Het lijkt inderdaad alsof je de uitlaat in 2 delen ertussen kunt vouwen zonder subframe los te halen, gelukkig. 1 van de redenen waarom ik altijd mijn twijfels had over een niet originele kat is de prijs, deze is veel lager dan de dealer en dan vraag je je af waarom, behalve dat de dealer altijd duurder is (maar niet zóveel duurder). En in had altijd begrepen dat je een goede kans hebt dat je lambda's lastig gaan doen met een niet originele kat, waarom weet ik niet precies. Maar er moet hoe dan ook een andere kat op dus, want zoals het nu is zijn de CO waardes zowel stationair, als op toeren veelste hoog voor APK, zelfs na een uur rijden.
Ik lees dit toevallig, wel een jaar later, maar vraag me af hoe het is afgelopen. Er wordt hier vermeld dat de uitlaat niet de originele is, wat wellicht klopt, maar ik weet uit eigen ervaring met mijn 1.6 16v uit 2000 dat er ook wat anders kan zijn wat betreft de uitlaat. Ik denk namelijk dat de uitlaat wel origineel is, omdat ik tegen een vergelijkbaar probleem aanliep wat bekend is in de VW-wereld. De originele uitlaat van de golf 4 1.6 16v bestaat uit 1 gedeelte( van flexibel uitlaatstuk t/m katalysator) en alle beschikbare vervangingsuitlaten bestaan uit 2 delen. Er is hier wellicht ooit in productie iets in gewijzigd bij mk'4s.
Dat maakt echter dat als je een probleem hebt met alleen het flexibele stuk(wat ik had), óf alleen de katalysator, je alles als geheel moet vervangen door een aangeschafte uitlaat. Een andere optie is het zelf fabriceren van een andere oplossing die niet "bolt on" is. Zoals een los universeel flexibel gedeelte kopen, in mijn geval was dat het handigste en veel goedkoper. Voor de katalysator is mijn inziens ook zo'n vergelijkbare oplossing te verzinnen, zoals de oude er tussen wegslijpen en goed met klemmen bevestigen.
Dat heb ik ook toen met m'n flexibele uitlaatstuk gedaan die verrot was.
Hoi Tomsta, het probleem is inmiddels verholpen.
Ik heb eerst een originele uitlaatspruitstuk-katalysator gevonden die er goed uit zag maar niet duur was, dit heb ik daarom eerst geprobeerd.
Ik kwam er toen achter dat de uitlaatspruitstuk-katalysator die er bij mij op zat niet origineel was, na vervanging dus wel weer.
Het probleem bleef toen een week of 2 weg maar toen begon het weer.
Ik had inmiddels de tweede "katalysator" losgehaald en kwam erachter dat het gewoon een holle buis was van binnen dus overduidelijk niet origineel gezien de schade die gedaan was met het installeren.
Deze katalysator zat vast met klemmen aan beide kanten ipv alleen de achterkant, zoals het zou moeten, aan de voorkant is de bevestiging methode van het flexibele deel ook afgeslepen zodat de klem te bevestigen is ipv met bouten zoals het origineel is.
Hierdoor heb ik, omdat het probleem dus maar terug bleef komen en ik er eigenlijk wel eens klaar mee was, gekozen om de "voorpijp" / flexibele pijp en de "(nep) katalysator" te vervangen door Bosal exemplaren, omdat hier online erg goed over gesproken word.
Ik heb ook meteen beide lambdasondes bestelt bij de VW dealer samen met alle benodigde pakkingen en bouten/moeren.

Dus nu heb ik een gebruikte, maar in goede staat verkerende, originele uitlaatspruitstuk-katalysator, 2 nieuwr originele lambdasondes en een Bosal voorpijp / flexibel deel en Bosal tweede katalysator.
Sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen, ook niet in een sporadische foutcode.
Ik heb een foto bijgevoegd van hoe de tweede nep katalysator eruit zag.
Volgensmij is het verhaal compleet zo :-)
Bijlagen:
20210821_123802.jpg
20210821_123802.jpg (419.45 KiB) 804 keer bekeken

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het displa[…]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren