Mari schreef: ↑30 dec 2020 20:35
Waarom is een AGM accu noodzakelijk? De enige grote verschil wat ik lees is dat het accuzuur wat in een conventionele accu los erin zit bij een AGM in geweven glasvezelmatten... Technisch gezien zou het dus niets uit moeten maken als de specs van beide accu's (capaciteit en maximale startstroom) identiek zijn...
Ik begrijp dat een accu het zwaarder te verduren krijgt vanwege het S/S systeem en dat daardoor gekozen is voor een AGM accu... maar zie de noodzaak ervan niet in, een conventionele accu kan hetzelfde maar slijt misschien wat sneller... voor 300 euro kan je heel wat accu's kopen
bij een start stop systeem is een agm accu of efb of ecm accu noodzakelijk.
dit is ook de enige accu die ingeleerd word.
een auto met start stop systeem kan niet zonder agm of efb of ecm accu wel aanhhouden wat erin zit want ook deze zijn onderlig niet altijd omwisselbaar om dat ze ook verschillende eigenschappen hebben..
dit kunnen ze gewoon simpel weg niet aan.
je staat voor stoplicht bijvoorbeeld auto gaat uit maar verbruik gaat door en accu ontlaad dus,
hierna moet de auto gestart worden binnen een kwestie van seconden.
gevolg accu word nog dieper ontladen.
500 meter verder op sta je weer stil en het zelfde verhaal weer een normale accu kan deze omstandigheden niet aan.
zoals je al zei een agm accu is een absorbed glass mat accu wat dus inhoud er glasvezel om de lood platen van de accu zitten die in de vloeistof gedrenkt zijn.
zou dit niet zo wezen treken de platen compleet krom omdat de accu zoals ik al aangaf veel dieper ontladen word.
dan hebben sommige auto's ook nog Recuperatief remmen in dat geval is wederom een speciale accu noodzakelijk.
dit omdat de stroom die terug gestuurd word na de accu simpel gezegd zoveel ampère is dat een normale accu dit wederom niet aan kan. maar dit kan een efb accu ook niet aan dan moet je weer echt een agm accu hebben.