VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Alles over het uitlezen en coderen van je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Antera
#2830477
Nog niet eerder gehoord dat de auto die melding geeft maar kan goed. De dealer wil je er niet meer helpen dat is duidelijk. Als je een juiste accu gekocht hebt dan kan deze aangemeld worden aan de auto en is het klaar.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830492
5K0 915 105 D is een traditionele accu.
dus je hebt of de verkeerde accu gekocht of jou accu hoeft niet ingeleerd te worden.
wil je me is even je kenteken in een pb sturen.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830555
allereerst heb je natuurlijk een hybride.
en vermoedelijk heb je start stop in dat geval heb je niet de goeie accu als ik het zo zie.
want je moet vermoedelijk een agm accu hebben.
je heb toevallig de oude accu niet meer staan dat je hier nog een foto van kan maken ?
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830570
auto is altijd al in jou bezit ?
start stop werkte met de vorige accu ?
want dan klopt er iets niet namelijk.
want de accu op de foto is echt een normale accu.
en er hoort een agm accu in te zitten.
of je haalt 2 foto's door elkaar of je start stop werkte sowieso al niet.
door Mari
#2830582
Wat zijn de voordelen van een AGM accu tov een conventionele accu? Heb natuurlijk al even op internet gekeken maar geef toe beetje lui te zijn om lappen tekst door te lezen (https://www.intercel.eu/nl/veelgestelde ... -agm-accu/).

Lijkt mij dat wanneer de accu aan de specificaties voldoet deze zonder meer gebruikt kan worden... en zal het inleren ook niet al te lastig zijn (lees hier en daar dat wanneer je niet de juiste codes hebt je simpelweg 1 cijfer van het serienummer kan aanpassen)... Dat een dealer niet wil helpen begrijp ik enerzijds wel, je neemt tenslotte niets van hem af, maar hij had je ook gewoon kunnen laten betalen voor het inleren...
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830623
ja maar dat is dus net de vraag voldoet de accu aan de specificaties.
de exide agm accu's hebben dit er met grote letters op staan..
tevens met start stop is een agm accu noodzakelijk.
tevens op kenteken kom ik uit op een agm accu.
de nu gemonteerde accu is een traditionele accu.
agm.JPG
agm.JPG (76.86 KiB) 10049 keer bekeken
traditioneel.JPG
traditioneel.JPG (78.81 KiB) 10049 keer bekeken
door Mari
#2830627
Waarom is een AGM accu noodzakelijk? De enige grote verschil wat ik lees is dat het accuzuur wat in een conventionele accu los erin zit bij een AGM in geweven glasvezelmatten... Technisch gezien zou het dus niets uit moeten maken als de specs van beide accu's (capaciteit en maximale startstroom) identiek zijn...

Ik begrijp dat een accu het zwaarder te verduren krijgt vanwege het S/S systeem en dat daardoor gekozen is voor een AGM accu... maar zie de noodzaak ervan niet in, een conventionele accu kan hetzelfde maar slijt misschien wat sneller... voor 300 euro kan je heel wat accu's kopen ;-)
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830632
Mari schreef: 30 dec 2020 20:35 Waarom is een AGM accu noodzakelijk? De enige grote verschil wat ik lees is dat het accuzuur wat in een conventionele accu los erin zit bij een AGM in geweven glasvezelmatten... Technisch gezien zou het dus niets uit moeten maken als de specs van beide accu's (capaciteit en maximale startstroom) identiek zijn...

Ik begrijp dat een accu het zwaarder te verduren krijgt vanwege het S/S systeem en dat daardoor gekozen is voor een AGM accu... maar zie de noodzaak ervan niet in, een conventionele accu kan hetzelfde maar slijt misschien wat sneller... voor 300 euro kan je heel wat accu's kopen ;-)
bij een start stop systeem is een agm accu of efb of ecm accu noodzakelijk.
dit is ook de enige accu die ingeleerd word.
een auto met start stop systeem kan niet zonder agm of efb of ecm accu wel aanhhouden wat erin zit want ook deze zijn onderlig niet altijd omwisselbaar om dat ze ook verschillende eigenschappen hebben..
dit kunnen ze gewoon simpel weg niet aan.
je staat voor stoplicht bijvoorbeeld auto gaat uit maar verbruik gaat door en accu ontlaad dus,
hierna moet de auto gestart worden binnen een kwestie van seconden.
gevolg accu word nog dieper ontladen.
500 meter verder op sta je weer stil en het zelfde verhaal weer een normale accu kan deze omstandigheden niet aan.
zoals je al zei een agm accu is een absorbed glass mat accu wat dus inhoud er glasvezel om de lood platen van de accu zitten die in de vloeistof gedrenkt zijn.
zou dit niet zo wezen treken de platen compleet krom omdat de accu zoals ik al aangaf veel dieper ontladen word.
dan hebben sommige auto's ook nog Recuperatief remmen in dat geval is wederom een speciale accu noodzakelijk.
dit omdat de stroom die terug gestuurd word na de accu simpel gezegd zoveel ampère is dat een normale accu dit wederom niet aan kan. maar dit kan een efb accu ook niet aan dan moet je weer echt een agm accu hebben.
door Mari
#2830641
Duidelijk verhaal... nu zal het bij een auto met DSG eerder een probleem zijn dan bij een met een schakelbak... in het laatste geval bepaal je zelf namelijk of je aan de laatste voorwaarden voldoet om S/S te activeren (auto in zijn vrij en koppeling op laten komen)... Begrijpelijk dat veel mensen het S/S dan ook liever permanent uitgeschakeld willen hebben...
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830649
dat is weer een ander verhaal.
maar inderdaad het start stop systeem persoonlijk vind ik het bloed irritant haha
door JP214
#2833292
Aanmelden
De storing is niet te wissen, zelfs niet na het vervangen van de accu. Inmiddels is dit bij de helpdesk een bekend probleem en kunnen we een passend advies geven. De oplossing is in dit geval niet alleen een nieuwe accu monteren. Na het monteren moet de nieuwe accu ook aangemeld worden. Doe je dit niet, dan blijft de storing aanwezig.

Als je een nieuwe OEM-accu koopt, dan staat daar een BEM-code op. De software van het energiemanagementsysteem is zo ingericht dat de reset (lees: het aangeven dat de accu is vervangen) uitgevoerd kan worden door deze code in te voeren. Met deze functie geef je aan dat de accu vervangen is, maar er staat nog meer in. De capaciteit, de accutechniek en de Cold Crank Amps, beter bekend onder de afkorting CCA.

Zelftest
Nu het voertuig weet welke accu er gemonteerd is, voert ie zelf een test uit om de inwendige weerstand van de nieuwe accu te bepalen. Als de boordspanning in rust is, stuurt het voertuig een bekende stroom door de accu. Aan de spanningsval kan dan de inwendige weerstand herkend worden. De wet van Ohm wordt hier toegepast. Zo kan het voertuig heel goed monitoren wat de conditie van de accu is en veroudering detecteren.

De VAG-groep heeft ervoor gekozen dat je op deze manier de accu moet aanmelden. Maar het wordt nog iets gecompliceerder. Omdat je deze unieke BEM-code in moet voeren (of de QR-code moet gebruiken), lukt dit niet met universele diagnoseapparatuur, hiervoor heb je de originele diagnosesoftware nodig.

Pass-thru
Gelukkig stelt de VAG-groep deze (tegen betaling) beschikbaar en is de software ook toegankelijk voor het universele autobedrijf. Beter bekend onder de naam Pass-thru zijn fabrikanten verplicht om de universeel hiermee te ondersteunen. De VAG-groep biedt hun diagnosesoftware onder de naam ODIS aan. Hier kun je als universeel autobedrijf ook gebruik van maken. Het opzetten en inregelen van zo’n fabrieksaccount kan je wel eens hoofdbrekens bezorgen.
Gebruikersavatar
door mano
#2833293
Volgens mij kan dit ook gewoon met vcds.

Maar is de accu nu goed of niet?

Is de BEM code aanwezig?
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk