VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID3
  • Gebruikersavatar
#2830579
Ik rijd sinds 3 maanden in een ID3 Max. Een auto van 50k. Ik heb al veel VW's gehad en was daar altijd zeer tevreden over.
Ik heb inmiddels een waslijst aan klachten ;

Problemen/ergernissen bij aflevering:

 De auto blijkt maanden lang buiten op een parkeerplaats te hebben gestaan. Niet
bevorderlijk voor een auto. En het is ook geen nieuwe auto meer.
 De auto heeft veel softwareproblemen:
o App Connect-infotainmentsysteem ontbreekt
o Heads-up display is niet compleet
o Navigatiesysteem is gedateerd (nieuwe versie zit er nog niet op)
o Het navigatiesysteem/infotainmentsysteem is veel te traag en daardoor
gebruikersonvriendelijk
o Een Software-update van 6 uur is noodzakelijk. Die is toegezegd eerste
kwartaal 2021. Maar dat kan ook maart/april worden volgens de dealer.
 De Max uitvoering zou worden uitgerust met een hoogwaardige audio installatie van
het merk Beats. Dit is zonder enige vorm van communicatie verwijderd van de lijst
met functionaliteiten.
Problemen bij gebruik:
 De auto deed niets meer. Weggesleept door dealer. Oorzaak onduidelijk. Reset
uitgevoerd. Auto een week kwijt geweest.
 Het navigatiesysteem was extreem traag (opstarten duurde 5 minuten, er is door de
dealer een volledige reset uitgevoerd)
 Er gaat geregeld een lampje branden dat er problemen zijn met de airbag
 Er zijn geen geschikte winterbanden met een lage rolweerstand voor de ID3. Dat
heeft aanzienlijke impact op het verbruik.

Misleidende communicatie en daardoor aanzienlijke overlast en schade:

 De auto wordt in de markt gezet met een actieradius van 420 km. Ik ben op de
hoogte van WLTP en weet dat ik dat met een korrel zout moet nemen. De actieradius
die ik in de praktijk behaal met een nette aangepaste rijstijl is zodanig afwijkend dat
er m.i. sprake is van misleiding.
In de praktijk zou ik een rijbereik moeten hebben van minimaal 300 km volgens uw
communicatie. In kom ik niet verder dan 258 km met een rustige rijstijl.
Ik laad mijn auto thuis op sinds september. Met een 100% lading heeft mijn display
nog nooit meer aangegeven dan 320 km.
Dit beperkte bereik is voor mijn zeer onpraktisch omdat ik vaak zakelijk onderweg ben
en 300 km een noodzakelijke actieradius is. Nu wordt ik gedwongen tijd te reserveren
om bij te laden.
En dan is de winter nog niet echt begonnen.
 Ik heb een steunhaak laten monteren voor onze elektrische fietsen. Je verwacht dat
die steunhaak een realistische en bruikbare belastingswaarde heeft. Op internet
circuleren waardes van 75 kg voor de steunhaak voor de ID3:
https://www.mountox.com/elektrische-aut ... range.html
https://www.ad.nl/auto/definitief-dit-i ... ~a3947f14/
De praktijk is eigenlijk bizar en niet meer van deze tijd. De belastingswaarde is
slechts 55 kg.
Dit betekent voor ons een grote schadepost. Wij hebben 2 twee elektrische fietsen
van 25 kg en een fietsendrager van 20 kg. Totaal 75 kg. De enige keuze die we nu
hebben om de fietsen, waar we zeer tevreden mee zijn, weer verkopen en kijken of
we lichtere fietsen kunnen vinden en een lichtere fietsendrager
Dealer van Tilburg Bastianen reageert correct op mijn klachten maar is niet in staat dit naar
tevredenheid op te lossen.
Samenvattend moet ik helaas concluderen dat Volkswagen de reputatie van leverancier van
kwaliteitsproducten met de VW ID3 niet heeft waar gemaakt. Ik heb aanzienlijk ongemak,
ergernis en financiële schade.
Mijn advies; Neem geen ID3!
WouterG vinden dit leuk
#2830580
Tja, zoals bij alle nieuwe modellen komen de kinderziektes pas aan het licht zodra de eerste modellen op de weg rondrijden...

Wat betreft actieradius, is net als bij verbruik... wordt berekend onder zeer gunstige omstandigheden met een aangetoonde foutieve methode en dus in de praktijk nooit haalbaar... Maar je bent ook wel een beetje goedgelovig om dit voor waar aan te nemen...

Wellicht is het zinvol om op YouTube de filmpjes van Battery Life eens te bekijken, daar worden veel van jouw problemen besproken... --> https://www.youtube.com/c/BatteryLife/videos

Jammer dat een groot deel van je rijplezier verpest is door de problemen...
KxcZilla vinden dit leuk
#2830584
Hoi Mari,

Dank voor je bericht.
Ik erger me vooral mateloos over de wijze waarop Volkswagen dit probeert af te doen. "Ik moet wachten op de update".
Nogal een makkelijke en onbehoorlijke reactie gezien de problemen en de schade die ik er van heb.
#2830585
Tja, ergens ben je testpersoon als je nieuw model aanschaft. In den beginne van de GTE was dit precies zo, veel storingen, dashboard vol met lampjes en afslepen langs de kant van de weg omdat hij het simpelweg niet meer deed. We zijn 5 jaar verder en over deze problemen hoor je eigenlijk niks meer. Ik vindt het de verantwoordelijkheid van de dealer om een klant op deze "producteigenschappen" te wijzen.
#2830595
... ik denk dat de meeste dealers net zo weinig ervaring hebben als de bezitters... wat moeten ze zeggen, dat de beta-software die in de auto zit niet werkt en dat men dat niet moet zien als foutje maar als producteigenschap?

Als ze je vooraf vertellen wat er allemaal mis mee is en mis kan gaan, dan ga je een blokje verder en koop je een auto van een ander merk. Je koopt niet nu een nieuwe auto om over een paar jaar pas probleemloos te kunnen rijden... Gelukkig of eigenlijk jammer genoeg gaat het bij andere merken niet altijd veel beter...
#2830638
Mijn grootste ergernis is de range. Ik weet dat je WLTP met een korrel zout moet nemen maar ik heb hem net opgeladen tot de aangeraden 80% en de verwachte range is 254 km ... bijna 40% minder. En dan begint hij bij een restrange van 70 km al te piepen dat je hem op moet gaan laden. :-o
ID3OKT2020 vinden dit leuk
#2830642
... ik denk dat de range bij de meesten wel de grootste bron van ergernis zal zijn... maar als je een grote range wilt hebben moet je niet elektrisch gaan rijden, althans nu nog niet... in de toekomst zal het vast beter worden!
#2830648
Heel herkenbaar, 25 jaar vw gereden en altijd tevreden geweest.
Sinds oktober de id.3 plus, dat de 1st edition kinderziektes zou hebben had ik ingecalculeerd.
Maar de id.3 blijkt een grote teleurstelling te zijn:
de actieradius is zo beperkt dat ik niet op een lading heen en terug kan rijden naar een van mijn klanten.
De software bugs, iedere week ontdek je weer een nieuw bug
Adaptive cruise control, levensgevaarlijk
Bouwkwaliteit, ronduit slecht, goedkope materialen, rammelt
Afspraak bij de VW garage gemaakt "hebben de auto 2 dagen nodig, meneer, de software update(s) duurt zeker 9 uur als het niet langer is. En, niet alle problemen worden opgelost, hoogstwaarschijnlijk krijgt u er nieuwe problemen bij"
GerardRa vinden dit leuk
#2831308
De VW garage heeft de mechanische probleempjes opgelost en upgrade software uitgevoerd.
Nieuwe versie zou betekenen dat de nodige issues zijn opgelost....bijna, de boordcomputer start sneller op is het enige wat positief lijkt te zijn:
- 4G verbinding blijft uitvallen en opstarten duurt te lang
- adaptive cruise control, blijft gevaarlijk, als voorganger van baan wisselt, accelaratie, maar detecteert niet snel genoeg dat er een andere voorganger is. Nieuwe bugs bijgekregen; ziet auto's die er niet zijn, fiets en voetgangers worden voor auto's aangezien en remt voluit.
- actieradius bij 8 graden, ca. 260 km, meer zit er niet in
- laden bij Fastned, "er heeft zich een probleem voorgedaan, raadpleeg handleiding....", na 3 pogingen eindelijk gelukt
- thuis laden, accu bijna leeg. Laden stop bij 20-30%, met app niet meer te starten "an error occured".
- laadkabel ontkoppelen, niet los te krijgen, boordcomputer, comando "laden" stop resulteerde in zandloper
- door VW ingebouwde noodprocedure toe moeten passen, laadruimte bekleding lospeuteren en aan kabeltje trekken, een bekend probleem maar VW kan het niet oplossen
- verkeersbord herkenning, remt fors af als op de paralelbaan snelheidsbeperking is, achteropkomend verkeer moest al uitwijken
- navigatie, probleem bestaat al 4 jaar en nog steeds niet opgelost, onlogische routes, afslag of doorrijden en vervolgens weer moeten draaien, kaarten nog steeds gedateerd, ondertussen TomTomGo weer in gebruik.
#2831310
Laatste punt kan je van je lijst strepen, autonavigatie zal altijd ver achterlopen met de kaart-updates... dat is al jaren zo en gaat met de introductie van de ID3 en ID4 echt niet veranderen... Lang leve Google Maps...
#2831450
Ik heb bovenstaande reacties gelezen en helaas veel herkenning !! Belangrijkste is wat mij betreft range en vervolgens de zeer trage software en vaak nog met een soort eigen wil/leven!!

Maar als wij allen klagen dat de range niet correct is wat kunnen we daar aan doen ? Lees het diesel schandaal van een jaar of wat geleden , wordt het niet tijd voor een schadevergoeding/ procedure tegen VW!!

Ben benieuwd, zag ook al oproep bij Kassa!! Het ergste is nu dat er gestunt wordt met kortingen tot wel € 4000 ... de early adapter wordt ook nog even herinnerd dat hij teveel heeft betaald !!!

Oh ja Mari wil jij met je oude diesel je er gewoon buiten houden, erg vermoeiend iemand die te pas maar vooral te onpas een mening geeft zonder enige gebruikers ervaring met de ID3.
#2831470
De dingen waar ik op gereageerd heb spelen ook bij de andere modellen (benzine en diesel) en zijn ook geen meningen maar feiten (o.a. het uitblijven van updates voor navigatie, niet up-to-date zijn van de updates). Voor de rest kun je wellicht de diverse linkjes die ik gepost hebt in betrekking tot de genoemde problemen eens bekijken, informatie van gebruikers van de ID3, ID4...

En als ik je te veel vermoei, lees mijn posts dan niet, zet me gewoon op je negeer-lijstje (mocht je niet weten hoe, gewoon even in mijn profiel kijken en me toevoegen aan je lijst van vijanden...) ;-)
Golfcountry91, RobVrhff vinden dit leuk
#2831475
ID3OKT2020 schreef: 07 feb 2021 18:37
Oh ja Mari wil jij met je oude diesel je er gewoon buiten houden, erg vermoeiend iemand die te pas maar vooral te onpas een mening geeft zonder enige gebruikers ervaring met de ID3.
Voor iemand die hier nog maar zo kort aanwezig is, heb je wel een bijzonder uitgesproken mening. Dat je teleurgesteld bent over de aanschaf van je ID3 daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar om zo een welwillend forumlid "de oren te wassen" is niet mijn idee van het bijdragen aan een forum.
Golfcountry91, RobVrhff, 85er vinden dit leuk
#2831666
Ook ik erger mij groen en geel aan de ID3. Heb er nog maar 3500 km mee gereden sinds medio november.
Laatst grap is dat de ID3 af en toe in “park” schiet op het moment van wegrijden bij het stoplicht. Dat leidt tot toeterpartijen achter je. De cruisecontrol remt niet voldoende progressief. Nu een paar keer mee gemaakt met slippende banden! Levensgevaarlijk. Rode lampen en “remmen” staat op het display. Wat remmen??? Jij ID3 moet remmen! De range bij 100% staat op 305, stap ik in de auto is het 275, rijdt ik ermee is het minder dan 250. En dan de elektronica holy f*sh*t welke aap heeft die haptische touch... arghgghh!!! Het is altijd afvragen welke knop gaat werken, op het stuur druk ik op afstand vergroten tot de voorligger maar in werkelijkheid gaat de auto versnellen. Sommige knoppen doen het gewoon niet tijdens het rijden. De menu’s zijn door een kluns bedacht. Hoe ongebruiksvriendelijk. De look and feel is uit 1990. Windows 3.11 zag er beter uit. Ok dat laatste is iets overdreven. De automatische snelheidsaanpassing is ronduit levensgevaarlijk. De app geeft nooit de actuele laadstand aan. In de winter ook maar afwachten of je de auto aan het voorverwarmen bent. De trommelrem achter slaat vast en schiet (vooral bij vorst) met een knal los. Vandaag begon het te brommen en te vibreren terwijl ik geparkeerd stond.

Als je alle displays en elektronica eruit sloopt. Aangeeft dat het ding 200km ver komt, dan is het een erg fijne auto.
85er vinden dit leuk

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.