VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met T1-6, Multivan, LT & Crafter
  • Gebruikersavatar
#2830852
Ik heb onlangs besloten om mijn wagen van een Caddy naar een Transporter te upgraden.
Na een tijd zoeken op het internet vond ik een koopje! Een T5 uit 2005 met een 2.5 AXD blok. Ik ben wezen kijken, heb een rondje gereden en was direct verkocht.

Maar. Toen ik de wagen ging ophalen kwam ik er al snel achter dat er het een en ander mis is met mijn bus.

- Gaat onder belasting (110 / 120 kmh) in "limp mode".
- Verwarming wordt niet warm (eerder lauw)
- Volgens mijn dash blijft de temp op 0. (heb al een nieuwe sensor besteld)
- De OBD kan niet worden gelezen. (deze obd reader werkt wel om mijn caddy)

Ik heb een aantal dingen gedaan:

- Turbo luchtinlaat toegankelijk gemaakt en turbo bekeken, draait soepel en naar mijn idee weinig speling.
- Turbo Uitlaatgas uitlaat open gemaakt en "Mr Muscle ovencleaner trick" gedaan.
- Direct maar even de EGR klep gereinigd.

Daarna een testrit gedaan maar hij ging weer in limp mode. :-(
Ik kwam er wel achter dat de vacuum actuator op de turbo heel langzaam zijn vacuum verloor (heb een vacuumpompje met meter). Kan dat het zijn?

Vervolgens besloten dat ik toch wel heel graag een foutcode zou willen kunnen lezen.

Heb de radio losgekoppeld omdat deze blijkbaar een oorzaak zou kunnen zijn. Maar dat was het niet.

Heb vervolgens de OBD2 pins gemeten.
De K-Line (pin 7) heeft zonder contact rond de 3v en op contact 11.8V. Dus dat lijkt in orde.
De twee aarde pins (4&5) in combinatie met de 12v pin (16) hebben netjes 12.4V

Daarna geprobeerd om de canbus pins te meten (6&14). Deze hadden beide 0 volt en zijn onderling niet verbonden.
Ik heb ergens gelezen dat zij beide 2.5v met de massa moeten hebben, en onderling 0v en 60 ohm.
Bij meten bleek dit voor beide can pins 0v te zijn en geen onderlinge connectie.

Heeft er iemand nog een goede tip voor mij? Het gaat er mij vooral om dat ik van de limp mode afkom.
Bijlagen:
WhatsApp Image 2021-01-10 at 11.33.14.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-10 at 11.33.14.jpeg (299.38 KiB) 892 keer bekeken
#2830896
Ik heb het probleem gevonden.

De door de turbo opgebouwde druk ontsnapte via de MAP sensor zelf.
Hij was opengebarsten. Heb hem dicht gelijmd (tot mijn reeds bestelde sensor binnenkomt).. En de T5 loopt als een zonnetje!

OBD blijft een raadsel.. En iemand nog een tip over de lauwe verwarming?
#2830916
Fijn datje het probleem gevonden hebt en provisorisch hebt opgelost. Wat betreft de obd hangt er vanaf welk type je hebt en of deze geschikt is voor jouw bus. Uitlezen kun je ook altijd het beste doen via vcds, die geeft een uitgebreidere diagnose en laat meer zien t.o.v. een universele obd tool. M.b.t. de verwarming kan het zijn dat de kleppen in je kachelhuis vast zitten of niet goed functioneren. De kachelradiator kan verstopt zitten of in het ergste geval kapot.
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]