VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID4
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door JPB1981
#2831528
Goedenavond, weet iemand hoe je automatische ontgrendeling van je ID4 met sleutel kunt uitzetten?
Mijn sleutel blijft binnen rood knipperen dus ben bang dat personen mijn auto zo kunnen openen.
Heb gezocht in het "WAGEN" menu maar kan het niet vinden, heb Keyless Access al eens uitgeschakeld.

Excuses als de vraag als eens langs is gekomen, maar ik ben nieuw op het forum :grin:

Sinds gisteren in het bezit van een ID.4 1ST MAX, wat een fijne wagen en wat een hoop aan snufjes... :vamp:
door Mari
#2831533
De eenvoudigste oplossing is er voor zorgen dat de auto de sleutel niet meer "ziet"... er zijn speciale hoesjes te koop waarin je de sleutel kan bewaren, maar een metalen koektrommeltje werkt ook!

Google maar eens op "keyless entry bescherming".
#2831563
Mijn auto heeft ook Keyless entry en heb vanwege de diefstal gevoeligheid hiervan ook zo'n speciaal hoesje aangeschaft.
Hierin zou het signaal dat de sleutel uitzendt moeten worden afgeschermd, echter.....

Dit hoesje werkt niet altijd 100%.
Je dient de sleutel echt diep in het hoesje te steken, de sluiting (klittenband) heel goed dicht te maken en dan nog gaat de deur soms open wanneer ik dit test door aan de deurklink te komen.

Ik gebruik thuis nu een leeg blik (met deksel !!!) en dat werkt wel perfect.
Het speciale hoesje gebruik ik voor onderweg. Beter iets dan niets.
Gebruikersavatar
door Antera
#2831593
Als het goed is zou dit na een paar minuten moeten stoppen. Zo is er verteld dat dit op alle modellen vanaf 2020 zou moeten werken. Juist vanwege diefstal
#2831617
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het dit weekend geprobeerd door Keyless Acces uit te vinken (terwijl ik aan het rijden was). De auto geparkeerd bij de supermarkt, en bij het terugkomen kwam ik mijn auto niet meer in :grimacing: . Sleutel knipperde wel. Vervolgens sleutelbaar uit sleutel gehaald, in het slot geduwd, en links en rechts gedraaid. Instrumentenpaneel ging aan maar mijn auto ging helaas niet open. VW service laten komen, die zei letterlijk "ik heb deze auto nog nooit gezien " :joy: .
Deze heeft de sleepdienst gebeld, maar in de tussentijd heb ik zoveel toetscombinaties ingeduwd op de sleutel dat hij uiteindelijk weer open ging.
Ik moet zeggen dat ik ontzettend veel storingen met de auto heb tot nu to (aandrijfas storing - auto die niet meer open gaat - stotterend geluid via Android Auto - geen geluid op infotainment - display wat opeens weg valt). Hoop dat dit met de komende updates verholpen gaat worden.
door Mari
#2831621
Antera schreef: 15 feb 2021 16:33 Zo is er verteld dat dit op alle modellen vanaf 2020 zou moeten werken. Juist vanwege diefstal
Is misschien verteld, maar hebben de fabrikanten dat ook nageleefd... op internet lees ik:
Vanwege de diefstalgevoeligheid gelden er vanaf 1 januari 2021 extra beveiligingsmaatregelen voor auto's met een keyless entry systeem.
Op de volgende lijst kun je zien of je auto is goedgekeurd dan wel extra beveiliging nodig is...

https://www.kiwa.com/4b1245/globalasset ... 2-2020.pdf

Ik kan zo 1,2,3 de VW ID3/ID4 niet vinden in de lijst...
#2831624
Mari schreef: 16 feb 2021 19:54
Antera schreef: 15 feb 2021 16:33 Zo is er verteld dat dit op alle modellen vanaf 2020 zou moeten werken. Juist vanwege diefstal
Is misschien verteld, maar hebben de fabrikanten dat ook nageleefd... op internet lees ik:
Vanwege de diefstalgevoeligheid gelden er vanaf 1 januari 2021 extra beveiligingsmaatregelen voor auto's met een keyless entry systeem.
Op de volgende lijst kun je zien of je auto is goedgekeurd dan wel extra beveiliging nodig is...
https://www.kiwa.com/4b1245/globalasset ... 2-2020.pdf
Das mooi dat SCM die lijst opstelt, maar WAT houden die aanvullende maatregelen dan precies in???
Zijn de kosten voor deze aanvullende maatregelen voor rekening van het VW/VAG concern omdat zij hier in gebreken zijn gebleven....?
Houdt dit ook in dat je verzekering moeilijk kan gaan doen of een hogere premie gaat heffen ?

Dit veroorzaakt nogal wat!
door Mari
#2831631
... KIWA SCM is gespecialiseerd in anti-diefstal beveiliging, moet toch een lampje gaan branden als zo'n bedrijf een dergelijke lijst maakt... enerzijds wellicht om fabrikanten tot stappen te dwingen, anderzijds om de consument een anti-diefstal beveiliging van hun te verkopen...

In hoeverre VW/VAG bereid zijn om te betalen voor jouw extra beveiliging is de vraag en zal het niet meevallen om ze op dit punt in gebreke te stellen, aangezien jij ook de nodige plichten hebt tov de verzekering om diefstal te voorkomen. Je bent gewezen of een, zoals ze dat noemen, design flawn (ontwerp foutje), aan jouw om te voorkomen dat daar gebruik van kan worden gemaakt. Voor de verzekering bij jij verantwoordelijk, niet de autofabrikant (alhoewel het de verzekeringsmaatschappijen zou sieren als zij daar achter aan zouden gaan).

Wat jouw verzekering doet in geval van diefstal, vraag het ze? Die kunnen je het haarfijn uitleggen...
#2831633
Ik vraag me dan nog steeds af wat die aanvullende maatregelen dan inhouden... een alarmsysteem klasse 3 / 4 / 5 ???
Of is dit een extra module die het keyless entry systeem "verbeterd".

Verder denk ik dat deze niet goed doordachte "comfort-modules" (bij auto's die volgens de lijst niet voldoende beschermd zijn) niet kan worden afgedaan als een design-flawn.
Dit komt volgens mijn mening meer in de buurt van een RECALL van alle voertuigen die het betreft, en niet alleen voor VW/VAG, maar voor alle zichzelf respecterende automerken die op de genoemde lijst staan.
Want ik denk dat niemand, deze door de fabrikanten tegen meerprijs aangeboden optie zou hebben besteld, als later blijkt dat dit een extra diefstal/inbraak gevoeligheid oplevert.

Deze optie en de werking hiervan is echt niet op een regenachtige zondagmiddag door VW/VAG (of willekeurig ander merk autofabrikant) bedacht en geïmplementeerd, zonder dat er goed over is nagedacht.
En als er later blijkt dat er niet goed genoeg is over nagedacht, dan kun je je met recht afvragen wie hier verantwoordelijk voor is.

Het is mij ook hartstikke helder dat ik ook verantwoordelijk ben hoe ik mijn auto achter laat, en deze goed dien af te sluiten.
Maar als ik All-Risk verzekerd ben, een alarm klasse 3 (af-fabriek) op mijn auto heb, en m'n sleutel in een afgesloten blik of RFID sleutelhoesje opberg, dan denk ik dat ik behoorlijk zorgvuldig bezig ben, terwijl mijn auto toch op die lijst staat vermeld dat er aanvullende maatregelen nodig zijn.
En dan hoop ik niet dat mijn verz. maatschappij mij in de toekomst een extra premie laat betalen omdat mijn auto is uitgerust met een keyless entry module.

En nee... ik ga geen "slapende honden wakker maken" met de gerede kans dat ze weer een reden hebben gevonden om de premie te kunnen verhogen.
Het is toch al duur genoeg, en het lijkt alsof er steeds iets "nieuws wordt bedacht" waardoor er weer een excuus is om de premie wederom omhoog te gooien.
door Mari
#2831634
Je spreekt jezelf tegen... niet doordachte "comfort-modules" zijn wel degelijk ontwerpfouten... en van die ontwerpfouten maken de crimineeltjes nu dankbaar gebruik!

Om er achter te komen kun je KIWA SCM bellen of VW... KIWA SCM zal je een alarm aanraden, VW zal wellicht zeggen dat het zo'n vaart niet loopt en hun systeem goed is...
#2831638
Mari schreef: 18 feb 2021 07:10 Je spreekt jezelf tegen... niet doordachte "comfort-modules" zijn wel degelijk ontwerpfouten... en van die ontwerpfouten maken de crimineeltjes nu dankbaar gebruik!
Ik snap niet waarmee ik me dan tegen spreek volgens jou...???
Maar ik zal 't makkelijker voor je maken:
Hiermee bedoel ik te zeggen dat deze "niet doordachte comfort-modules" niet zomaar kunnen worden afgedaan onder de noemer van een simpel design-flawn zoals jij ze noemt, en dus de autofabrikant geen verantwoordelijkheid heeft.
Dat hebben ze wel degelijk, als dit naar later blijkt een (groot) veiligheidsrisico op te leveren.

Maar ik heb nu inmiddels 2 x gevraagd wat deze "aanvullende maatregelen" dan zullen zijn, maar daar geef je helaas geen antwoord op.... en dat vind ik nou zo jammer.

Ik denk dat er nu genoeg over gezegd is, waarbij er toch geen antwoord komt op de door mij gestelde vraag... I rest my case!
door Mari
#2831648
Ik zeg nergens dat VW niet aansprakelijk is voor hun ontwerpfouten... en ze dus ook aan een oplossing moeten werken... Doen ze dat? Daar kan ik geen antwoord op geven.

Ook op de vraag wat de aanvullende maatregelen zijn kan ik geen antwoord geven, dat zou eigenlijk al duidelijk moeten zijn in mijn vorige reactie waarin ik verwees naar KIWA SCM en VW.

Wat is een terugroepactie? Bij de productie van auto's gaat men zeer nauwkeurig te werk. ... Wanneer dit defect meerdere malen voor komt en dit mogelijk lichamelijk letsel tot gevolg heeft, dan gaan fabrikanten over tot het terugroepen van de defecte auto's. In dit geval is er sprake van een terugroepactie
Dus trek hieruit je conclusie maar hoeveel kans je gaat maken op een terugroepactie...
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]