VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg
Ik heb een Tiguan 1.5 uit 2019 . Deze is geïmporteerd uit Duitsland. Nu valt mij op dat op het kentekenbewijs het max trekgewicht op 1300 kg staat. Dat zou toch 1800 kg moeten zijn. Ik heb geen caravan dus het is niet zo,n groot issue maar hoe kan dit? En kan dit gewijzigd worden?
Het klopt wat je zegt. Ik heb me hierover laten informeren en men zegt het volgende: Als je met een Tiguan 1.5 TSI DSG een caravan van 1800 kilo voortsleept kan de DSG problemen geven. Vermoedelijk oververhitting. Daarom heeft VW gemeend om het trekgewicht van de auto's die af fabriek afgeleverd werden met een trekhaak te verlagen tot 1300 kg. Op mijn kentekenbewijs staat 1800 kg. Heb er later zelf een trekhaak onder laten zetten. Blijft nu dus gewoon 1800 kg op kentekenbewijs. Informatie leerde mij, dat er geen probleem is zolang je er maar niet die 1800 kilo's aan aardappelen en schoon Nederlands kraanwater meesleept richting Frankrijk. Overigens schijnt er een update van de DSG voor te zijn. Ik vermoed echter dat die 1300 kg op je kentekenbewijs blijft staan.
Gerben3 schreef: 15 apr 2021 07:54 Ik heb een Tiguan 1.5 uit 2019 . Deze is geïmporteerd uit Duitsland. Nu valt mij op dat op het kentekenbewijs het max trekgewicht op 1300 kg staat. Dat zou toch 1800 kg moeten zijn. Ik heb geen caravan dus het is niet zo,n groot issue maar hoe kan dit? En kan dit gewijzigd worden?
Ik heb ook een Tiguan 1.5 TSI met DSG uit 2020 met wegzwenkbare trekhaak AF fabriek.
Zojuist ff op m'n kentkenbewijs gekeken, hier staat:
AHW geremd: 1800 kg.
AHW ON-geremd: 750 kg.

Als je dit wilt laten aanpassen, moet je bij het RDW zijn, waar je auto op dat punt herkeurd moet worden, stelt overigens niets voor.
Indien je een hogere last trekt, dan op je kenteken staat aangegeven, kun je problemen krijgen bij een controle.
Gewoon effe bellen met de RDW, kost nog niets, en je weet precies waar je aan toe bent.
Oke.... da's vervelend, maar geven zij geen andere oplossing?

Vreemd dat ik dan wel 1800 mag trekken...?
Heb jij wel een origineel (af-fabriek) trekhaak onder je auto?
Want dat is bij mij wel 't geval, zo'n wegzwenkbare originele trekhaak, misschien zit daar 't verschil.
Onze Tiguan is van eind 2019 en aanvankelijk konden we hem niet bestellen met trekhaak omdat de DSG het gewicht niet zou aankunnen.
Gezien we toch even (9 maanden) moesten wachten op levering, kregen we een tijd later het bericht dat we de trekhaak toch konden bestellen, maar dat het trekgewicht verlaagd was naar 1300kg.

Moet ook wel zeggen dat de DSG redelijk bokkerig is bij de start, schakelt heel snel naar 2 waardoor de soepelheid eruit is. Blijkbaar een 'producteigenschap'. Heb ooit eens met een A3 gereden met dezelfde setup, die had het ook.
crazyke schreef: 27 mei 2021 15:19 Onze Tiguan is van eind 2019 en aanvankelijk konden we hem niet bestellen met trekhaak omdat de DSG het gewicht niet zou aankunnen.
Gezien we toch even (9 maanden) moesten wachten op levering, kregen we een tijd later het bericht dat we de trekhaak toch konden bestellen, maar dat het trekgewicht verlaagd was naar 1300kg.

Moet ook wel zeggen dat de DSG redelijk bokkerig is bij de start, schakelt heel snel naar 2 waardoor de soepelheid eruit is. Blijkbaar een 'producteigenschap'. Heb ooit eens met een A3 gereden met dezelfde setup, die had het ook.
Dat snel doorschakelen en bokkerig rijgedrag is te verhelpen door de DSG te laten tunen en evt. de motor te laten chiptunen.
Het rijgedrag wordt er echt veel beter door en het koppel gaat ook omhoog (van 250 naar 320 Nm / 150 naar 180 pk) wanneer je de motor laat chiptunen.
De kosten hiervan zijn per tuner verschillend maar houd rekening met een bedrag van ongeveer € 600 tot € 750,- (combi-pakket)
Het (stage 1) chippen levert geen gevaar op voor je motor, maar het is wel zo dat VW/ VAG geen fabrieksgarantie meer geeft indien zij dit ontdekken.
Ik laat dit daarom ook bij mijn Tiguan doen als de fabrieksgarantie voorbij is... :-)

Kijk hier maar eens voor meer info: https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/v ... tsi+150pk/

Dit is slechts één van de vele tuners (maar wel één van de betere) !
Ik ben van mening dat het van het fabriek af maar deftig moet werken. Moet eigenlijk nog eens passeren langs de garage omwille van het kraken van de rechterdeur, word er gek van!

We hebben ook een wecare op de wagen tot hij 8 jaar zou zijn, dus kan er niets aan veranderen zonder dat deze garantie vervalt.
Heb in het verleden steeds audi gehad en moet eerlijk gezegd toegeven toch wat teleurgesteld te zijn in VW, zeker als je ziet wat de prijs van de wagen was ...
crazyke schreef: 08 jun 2021 09:33 Ik ben van mening dat het van het fabriek af maar deftig moet werken.
Het probleem is dat de uitstoot van de motor binnen bepaalde wettelijk vastgelegde milieugrenzen moet liggen.
Om dat te kunnen bereiken dient de fabrikant de motor behoorlijk te 'knijpen' en daardoor gaat die deze vreemde rijeigenschappen zoals bokkerig gedrag vertonen.

De tuner past softwarematig deze eigenschappen aan waardoor de motor meer vermogen/koppel krijgt, soepeler loopt en zelfs minder brandstof gaat verbruiken (bij hetzelfde rijgedrag als voor het tunen).

Als je alleen zou gaan voor het aanpassen van de DSG (€ 199,-) dan zou het bokkerig rijgedrag al grotendeels of zelfs helemaal zijn verdwenen. Het snelle opschakelen is dan verdwenen en de versnellingen worden wat langer vastgehouden waardoor de trekkracht beter tot z'n recht komt.

Het is maar net waar je voor kiest: leren leven met het bokkerig rijgedrag of wat geld uitgeven voor een fijner rijdende auto.
Op mijn uit Duitsland geïmporteerde Tiguan 1.5 DSG zit vanaf de fabriek ook een trekhaak en ik mag 1800 kg trekken geremd.
Weet iemand of "af fabriek" een vaste en/of geschakelde vaste spanning wordt gemonteerd ? Als ik nml meet op aansluiting 9 en 10 is de spanning 0 volt. Of moet er eerst gedicteerd worden dat er fysiek een aanhanger aan gekoppeld is ?
Volgens bijgevoegde afbeelding hieronder zou inderdaad pin 9 bedoeld zijn voor de constante + (bij contact UIT en AAN)
Pin 10 zou de geschakelde + zijn (dus alleen bij contact UIT)

Volgens dezelfde afbeelding hieronder zou je met je multimeter, de plus (pin 9) en de massa hiervoor (= pin 13) kunnen meten voor CONSTANTE SPANNING !
en de plus (pin 10) samen met de massa hiervoor (= pin 11) kunnen meten voor de GESCHAKELDE SPANNING !

Als je trekhaak Af fabriek is gemonteerd dan zou het volgens mij standaard moeten werken zonder VCDS aanpassingen.
Maar om daar zeker van te zijn zou je één van de VCDS jongens moeten vragen.

aansluitschema-13-polig-jaeger_1.png
aansluitschema-13-polig-jaeger_1.png (50.36 KiB) 2415 keer bekeken

Geen idee of dit nog wel een actuele fout is: 0176[…]

Problemen met panoramisch dak

Heb al meer klachten over het panoramische dak g[…]

Kleuren

Oke,nou bedankt voor je tijd en goede info ,denk d[…]

Mail naar Pon met de klachten en een mail naar j[…]

Goedemiddag Heeft iemand een tekening of een uitl[…]

Aankoopadvies Tiguan 2.0 tsi 2010

Bedankt voor je reactie. Enige ervaringen met 1.4 […]

Ik heb dit item eerder gepost, maar krijg geen rea[…]