- 25 apr 2021 13:37
#2832943
Goedemiddag,
Mijn Golf IV kreeg sinds een paar maanden geleden problemen met het starten, ook ging de comfortmodule soms te keer die is inmiddels verwijderd.
Probleem:
De wagen start 1 op de 5 keer foutloos, start gelijk, niks aan de hand, rijd als de brandweer en heeft geen problemen. De andere 4 keer start de wagen moeizaam en en heeft weinig vermogen(plank gas en niet vooruit te branden). Bij het uitlezen van de wagen kwam de foutcode 00513 G28 Krukas sensor, ook wou de auto dan starten (moeizaam) zonder dat de krukas sensor was aangesloten en start dus puur op de nokkenas.
De eerste keer start de auto meestal, de tweede keer start de wagen moeizaam en is het wispeltuurig(warm en koud). Als de wagen weer een lange tijd heeft stil gestaan start hij meestal weer de eerste keer.
Bij het meten kwamen we er achter dat de krukas sensor niet altijd stroom krijgt. Dit geld het zelfde voor de benzinepomp dat die niet altijd de juiste voltage binnen krijgt. De accu werkt nog naar toebehoren en is nog relatief nieuw.
Heb nu van meerdere auto hobbiesten en of monteurs gehoord dat mijn Golf IV niet hoort te starten maar toch start de wagen.
Vervangen:
- Krukas sensor Era
- Krukas sensor weer vervangen door een Bosch
- Benzine pomp vervangen met een tweedehands pomp (Deze werd in een garage gebruikt voor testen en deed het altijd)
- 4 keer een andere ECU
- Benzine druk regelaar
- Temperatuur sensor
- Bougies
- Contact blok achter het sleutel gat
- Brandstof relai
Al geprobeerd:
We hebben de kabelboom gecontroleerd op breuken maar alles lijkt naar toebehoren te zijn in het motorruim. Hebben rechtstreeks kabels gestroken van de ECU naar de sensor maar dit gaf hetzelfde resultaat. Relais eruit gehaalt en vervangen hielp ook niet. Andere luchtbox met sensor erop gehad wat geen effect had.
Doordat de wagen de ene keer toch wel wil starten zonder problemen, en dan dat ook alles naar toebehoren werkt snap ik er niks meer van, ik denk dus nu ook dat het in het niet perse in het motorruim zit maar bij wat de auto doet wanneer de sleutel in het contact gaat.
Ik heb gezocht maar ik kon niemand vinden met dit zelfde probleem. Meesten waren gelijk klaar nadat ze de krukas sensor hadden vervangen wat helaas niet voor mij de oplossing was.
Ik hoop dat iemand hier mij misschien kan helpen, indien er meer informatie nodig is wil ik dat graag toelichten.
Alvast bedankt voor ieder die dit leest en misschien dus tips kan geven.
Met vriendelijke groet,
Niels
Omgeving: Drachten, Friesland
Mijn Golf IV kreeg sinds een paar maanden geleden problemen met het starten, ook ging de comfortmodule soms te keer die is inmiddels verwijderd.
Probleem:
De wagen start 1 op de 5 keer foutloos, start gelijk, niks aan de hand, rijd als de brandweer en heeft geen problemen. De andere 4 keer start de wagen moeizaam en en heeft weinig vermogen(plank gas en niet vooruit te branden). Bij het uitlezen van de wagen kwam de foutcode 00513 G28 Krukas sensor, ook wou de auto dan starten (moeizaam) zonder dat de krukas sensor was aangesloten en start dus puur op de nokkenas.
De eerste keer start de auto meestal, de tweede keer start de wagen moeizaam en is het wispeltuurig(warm en koud). Als de wagen weer een lange tijd heeft stil gestaan start hij meestal weer de eerste keer.
Bij het meten kwamen we er achter dat de krukas sensor niet altijd stroom krijgt. Dit geld het zelfde voor de benzinepomp dat die niet altijd de juiste voltage binnen krijgt. De accu werkt nog naar toebehoren en is nog relatief nieuw.
Heb nu van meerdere auto hobbiesten en of monteurs gehoord dat mijn Golf IV niet hoort te starten maar toch start de wagen.
Vervangen:
- Krukas sensor Era
- Krukas sensor weer vervangen door een Bosch
- Benzine pomp vervangen met een tweedehands pomp (Deze werd in een garage gebruikt voor testen en deed het altijd)
- 4 keer een andere ECU
- Benzine druk regelaar
- Temperatuur sensor
- Bougies
- Contact blok achter het sleutel gat
- Brandstof relai
Al geprobeerd:
We hebben de kabelboom gecontroleerd op breuken maar alles lijkt naar toebehoren te zijn in het motorruim. Hebben rechtstreeks kabels gestroken van de ECU naar de sensor maar dit gaf hetzelfde resultaat. Relais eruit gehaalt en vervangen hielp ook niet. Andere luchtbox met sensor erop gehad wat geen effect had.
Doordat de wagen de ene keer toch wel wil starten zonder problemen, en dan dat ook alles naar toebehoren werkt snap ik er niks meer van, ik denk dus nu ook dat het in het niet perse in het motorruim zit maar bij wat de auto doet wanneer de sleutel in het contact gaat.
Ik heb gezocht maar ik kon niemand vinden met dit zelfde probleem. Meesten waren gelijk klaar nadat ze de krukas sensor hadden vervangen wat helaas niet voor mij de oplossing was.
Ik hoop dat iemand hier mij misschien kan helpen, indien er meer informatie nodig is wil ik dat graag toelichten.
Alvast bedankt voor ieder die dit leest en misschien dus tips kan geven.
Met vriendelijke groet,
Niels
Omgeving: Drachten, Friesland