- 25 mei 2021 19:55
Weer een leuk projectje om uit te zoeken! Ik heb een golf 4 waarvan de tankdopklep niet goed dicht blijft omdat de motor die het stangetje omhoog en omlaag beweegt alleen nog maar in de hoogste stand qua stangetje wil blijven staan. Daardoor komt het stangetje te hoog in de behuizing waar door hij loopt, en houdt hij het tankdopklepje dus niet vast.Het motortje wordt aangestuurd met een connector waarin 2 draden zitten. Volgens mij is de standaard rustpositie, en dus ook de manier waarop hij ingebouwd moet worden, de stand waarin de stang helemaal uitgeduwd is. Die stand staat hier op de foto:
Je kan die stand zelf aan het motortje geven door er 5 volt op te zetten mbv een stekker die ik normaal voor de voeding van een arduino gebruik. 5 V op de contactjes zet het motortje aan totdat hij de hoogste stand bereikt, krokodilleklemmen omdraaien op de connectoren, en het motortje gaat naar de kleinste stand qua uitslag.
Dus volgens mij krijgt het motortje ergens de informatie vandaan dat hij eerst +12 volt krijgt om omhoog te bewegen (klep springt open), en daarna -12V om weer omlaag te gaan (klep kan je weer vast klemmen) Nu wandelt mijn motortje dus alleen naar de hoogste stand en komt niet meer terug. Dat laatste heb ik ook gemeten met een volt meter, die registeert ook alleen maar +12 en daarna 0, ipv wat ik verwacht eerst +12V en daarna -12V. Wie weet waar die aansturing vandaan komt? Of beter, hoe kan ik het motortje weer zijn normale op-neer cyclus laten doorlopen. Moet ik dan een basisafstelling in vcds doen, of is het een ordinaire draadbreuk? Ik heb ook het voltverschil van de beide pinnen (op de connector) met de massa gemeten, die zijn allebei 0 als je op de tankontgrendelknop bij je handrem drukt. Alleen meten tussen de beide pinnen toont dus +12. En tenslotte een mooi plaatje waar je m vindt:
Want we zijn hier gek op plaatjes hé! Dank!

Mk5 Golf Variant 1.4TSI 170pk Sportline Business
Caddy 1.6TDI BMT DSG
Caddy 2.0SDI
Verkocht: Golf 4 1.6 en Golf 4 1.8T
Na 12 jaar weer terug gekocht Mk4 Golf 4 1.8T
Mk4 V5
Caddy 1.6TDI BMT DSG
Caddy 2.0SDI
Verkocht: Golf 4 1.6 en Golf 4 1.8T
Na 12 jaar weer terug gekocht Mk4 Golf 4 1.8T
Mk4 V5