VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door NG91
#2833467
Goedemiddag,

Vanochtend heb ik mijn auto vanwege een gebroken spiegel en knipperend waarschuwingslampje van de koelvloeistof naar de garage gebracht. Ik ben net teruggebeld over de "vondst" - een lekkende radiateur die vervangen moet worden - en de bijbehorende kosten: 950 euro.

Ik schrok logischerwijs best wel van dat bedrag, en na wat Googelen vraag ik me af of dit niet veel goedkoper kan (ik weet dat je op Google alles goedkoper vindt, maar het gaat nu echt om honderden euro's verschi).

De volgende dingen zijn gedaan/worden gedaan:

- airco check (geen airco onderhoud, want alles bij elkaar werd het dus anders te duur)
- spiegelglas linksvoor vervangen
- radiateur vervangen + koelvloeistof bijvullen
(+ arbeidskosten uiteraard)
Totale kosten: 950 euro

Ben ik nou gek, of zijn deze kosten een beetje overdreven? Een radiateur (originele vanuit Duitsland, aldus de meneer aan de telefoon) zal best duurder zijn dan wanneer je naar een merkloze garage gaat, maar toch niet zó duur? De spiegel ook niet, lijkt me. Ik vraag me dus heel erg af waar die kosten dan in zitten. De man aan de telefoon zei dat ik bij elke garage (merkloze niet meegerekend) rond ditzelfde bedrag uit zou komen, maar ik betwijfel dat.

Kan iemand me vertellen of mijn gevoel klopt, of dat dit gewoon écht altijd zo duur is?
Alvast bedankt!

-Nicole
Gebruikersavatar
door mano
#2833471
Nicole, welkom.

Kan je even vertellen welke auto/motorisering en bouwjaar erin zit. Tevens Is dit een dealer prijs?

Misschien ook handig om lokatie erbij te vermelden.
#2833473
Ik denk dat de kosten hier voornamelijk in het arbeidsloon zitten en zeker als je naar de VAG dealer bent geweest.
Dit zal bij een universele (vak)garage voor een stuk lager bedrag gerepareerd kunnen worden naar mijn mening.

Maar inderdaad de prijs is wel afhankelijk van wat voor (merk/type) auto het betreft.
door NG91
#2833474
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben inderdaad naar de VAG dealer geweest, in Rotterdam. Eigenlijk ga ik altijd naar de dealer (wel meestal een andere locatie, maar ze horen bij elkaar). Ik moet zeggen dat ze in het verleden heel meegaand zijn geweest en naar mijn idee niet veel duurder dan andere garages. Daarom vond ik dit bedrag ook zo opvallend.

Ik moest voor het type motor en jaartal e.d. even online via het kenteken zoeken. Het gaat om een VW Polo uit 2006.
Geen idee of dit verder nog iets zegt over het type motor:
Vermogen 59 kW / 80 PK
0-100km/h 12,2 seconden
Topsnelheid 175 km/h
Transmissie 5 v., handgeschakeld
#2833476
Voor een auto uit 2006 zou ik persoonlijk niet meer naar een merk-garage gaan, ook niet voor regulier onderhoud.
Ik zou naar een vakgarage in de omgeving van R'dam gaan en een offerte opvragen (evt. meerdere verschillende vakgarages)
Vergelijk deze en kijk naar reviews van die vakgarages op internet en maak a.d.h. daarvan je keuze.

Misschien zijn er zelfs wel handige forumleden hier die dit (tegen betaling) voor je willen doen.
Ik denk dat je dan voor minder dan de helft klaar bent.

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
door daNpy
#2833477
Spiegelglas is al meer dan 100 euro. De radiateur normaal een paar tientjes, maar bij de dealer zal dat wel in de honderden euro's lopen. Daarnaast kan het uurtarief zo maar eens tegen de 100 euro per uur liggen. Dan gaat het hard, ook met slechts 2-3 uurtjes werk. Of je radiateur zit zo schitterend weggebouwd dat het veel langer heeft gekost.

Voor een auto van 20 jaar idd vrij prijzig. Maar dan moet je elders heen gaan zoals hierboven al geopperd :)
Gebruikersavatar
door mano
#2833479
Per direct stoppen met de dealer. Dit heeft -zoals eerder gemeld- geen enkele meerwaarde voor je auto helaas.

Een gewone universele garage zal prima de radiateur en spiegelglas kunnen vervangen.

Ik kom zelf uit Rozenburg, en laat ik zeggen dat de dealer uit Spijkenisse niet heel denderend is...

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]