VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2834311
Dag liefhebbers,

Sinds een tijdje (denk nu een maand of 2) trilt mijn stuur van mijn Golf 6 (1.4 TSI 122pk uit 2009), soms best hevig, als ik 115 - 125 km/h rij.

Ik ben al naar de lokale Kwik-Fit gegaan om mijn banden te laten balanceren (al 2x gedaan) en uitlijnen maar dit lijkt het probleem niet op te lossen.

Ik ben nu een beetje ten einde raad over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hebben jullie nog tips of eventuele oplossingen?

Mvg,

Jeroen
#2834319
Hi Mano, dank voor je reactie en tip, mijn remschijven aan de voorzijde heb ik vorig jaar vervangen, ik rij niet super enthousiast en heb er 8-9k mee gereden dusver. De remschijven aan de achterzijde zijn wel aan vervanging toe, maar ik denk niet dat die invloed hebben op het trillen van mn stuur of wel?

Ik zal zelf over een week of 2 mn auto een beurt geven, ik zet hem dan gelijk op de brug en zal de homokineten even nalopen, heb jij nog dingen waar ik op zou moeten letten bij de controle?

Verder misschien een handige vermelding, dat mn stuur voelbaar wat meer of heviger trilt als ik naar links toe stuur op de snelweg.
#2834320
In dat geval zou ik even met een breekijzer alle kogels nakijken: fusee en stuurkogels. Ook de draagarm rubbers kan je op deze manier even aan de tand voelen.

Kijk ook even na of je voorwielen nog wel goed vastzitten. Je zal de eerste niet zijn...
minivstee vinden dit leuk
#2834334
minivstee schreef: 21 jul 2021 11:24Sinds een tijdje (denk nu een maand of 2) trilt mijn stuur van mijn Golf 6 (1.4 TSI 122pk uit 2009), soms best hevig, als ik 115 - 125 km/h rij.

Ik ben al naar de lokale Kwik-Fit gegaan om mijn banden te laten balanceren (al 2x gedaan) en uitlijnen maar dit lijkt het probleem niet op te lossen.

Ik ben nu een beetje ten einde raad over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hebben jullie nog tips of eventuele oplossingen?
Er is nog een uitgebreidere manier om je wielen trillingsvrij te krijgen, dit noemen ze 'matchen'.

Hierbij worden eerst de velgen (zonder band) gebalanceerd en gemarkeerd.
Daarna worden de velgen MET banden gebalanceerd.
Dit levert 2 verschillende zwaartepunten op.

Het matchen houdt in dat het zwaarste punt van de band tegenover het zwaarste punt van de velg wordt geplaatst zodat de onbalans zich zoveel mogelijk opheft.

Matchen is meer arbeidsintensief en zal dus iets duurder zijn dan alleen balanceren.
Zoek maar eens op Google: "wielen matchen" daar kun je nog veel meer over lezen.

b.v. hier: https://www.bosmanbanden.nl/matchen-opt ... d-en-velg/
minivstee vinden dit leuk
#2834336
Mari schreef: 21 jul 2021 17:53 Hoe is de staat van de banden?
Banden zijn all seasons van Michelin, durf even niet te zeggen welk type. De banden aan de voorzijde er vorig jaar bij de VW Dealer in Halsteren op gezet.

Profiel is nog goed zowel voor als achter.
#2834337
MarTiguan schreef: 22 jul 2021 12:56
minivstee schreef: 21 jul 2021 11:24Sinds een tijdje (denk nu een maand of 2) trilt mijn stuur van mijn Golf 6 (1.4 TSI 122pk uit 2009), soms best hevig, als ik 115 - 125 km/h rij.

Ik ben al naar de lokale Kwik-Fit gegaan om mijn banden te laten balanceren (al 2x gedaan) en uitlijnen maar dit lijkt het probleem niet op te lossen.

Ik ben nu een beetje ten einde raad over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hebben jullie nog tips of eventuele oplossingen?
Er is nog een uitgebreidere manier om je wielen trillingsvrij te krijgen, dit noemen ze 'matchen'.

Hierbij worden eerst de velgen (zonder band) gebalanceerd en gemarkeerd.
Daarna worden de velgen MET banden gebalanceerd.
Dit levert 2 verschillende zwaartepunten op.

Het matchen houdt in dat het zwaarste punt van de band tegenover het zwaarste punt van de velg wordt geplaatst zodat de onbalans zich zoveel mogelijk opheft.

Matchen is meer arbeidsintensief en zal dus iets duurder zijn dan alleen balanceren.
Zoek maar eens op Google: "wielen matchen" daar kun je nog veel meer over lezen.

b.v. hier: https://www.bosmanbanden.nl/matchen-opt ... d-en-velg/


Dank! Ik ga even kijken of ik hier in de regio Bergen op Zoom een bedrijf kan vinden die dit ook kunnen.

Als jullie toevallig contacten hebben verneem ik ze graag!
#2834339
In principe kan dat elke bandenboer, is gewoon met dezelfe apparatuur als waarmee je balanceert.
Het is natuurlijk wel fijn als de bandenboer daar een beetje ervaring mee heeft.
#2834343
minivstee schreef: 22 jul 2021 13:25
Banden zijn all seasons van Michelin, durf even niet te zeggen welk type. De banden aan de voorzijde er vorig jaar bij de VW Dealer in Halsteren op gezet.

Profiel is nog goed zowel voor als achter.
Bekijk het loopvlak eens, of dit netjes recht is afgesleten... Kans bestaat dat banden gaan cuppen en daardoor trillingen veroorzaken tijdens het rijden...
Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]