VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door Jabberwalky
Ik heb een T-cross. Jaar oud. Bij stapvoets rijden hoor j e een "klokkend" geluid. Bij hoge snelheden niet, het nemen van verkeersdrempels gaat zonder geluid. Auto heen en weer geschud dan hoor je het niet, kofferbak leeggehaald, hoedenplank eruit. Wielreparatieset eruit gehaald heel de koffer leeg. Bij lage snelheden blijft ie het geluid geven. Uitlaat is bewegingsloos dus lijkt vast te zitten.

Ra ra wie heeft dit ook en nog interessanter: hoe krijg je dat irritante geluid weg.
door MarTiguan
Heb je een schakelbak of een DSG ?
Geluid kan mogelijk afkomstig zijn van de DSG, vanwege een schokkerig rijgedrag bij lage snelheden...!?
Is een veel voorkomend euvel, maar dit zou kunnen worden opgelost door een software-update of tuning van de DSG.
Tuning van de DSG zorgt o.a. ook voor een 'langere' 1e versnelling, want volgens de fabriekstandaard schakelt de DSG bij het wegrijden eigenlijk meteen van de 1e naar de 2e versnelling over.

Maar goed, als je geen DSG hebt, dan zal het waarschijnlijk iets heel anders zijn.
door Jabberwalky
Dank je wel. Ja ik heb een DSG. Dus dan zou dat een optie kunnen zijn, ofschoon het geluid ergens rechtsachter vandaan komt, maar dat kan natuurlijk maar idee zijn. Dus kan je checken of dit het euvel is door even een tijdje met de flippers te schakelen denk je?
door MarTiguan
Als je inderdaad constant met de stuurflippers (manueel) zou schakelen dan zou je verwachten dat het geluid weg moet zijn.
Je moet dan wel echt vloeiend schakelen bij het juiste toerental.

Het is zowieso beter voor je DSG om deze, vanwege de aan de autofabrikanten opgelegde milieumaatregelen (waardoor de DSG eigenlijk niet optimaal schakelt) te laten tunen.
Er wordt zelfs beweerd dat dit de levensduur van je DSG ten goede komt.
Er zijn tegenwoordig veel tuningsbedrijven die dit kunnen doen.
Kijk b.v. maar eens op de website van de DSG-dokter: https://tvsengineering.com/nl/dsg-dokter/
of de website van VAGtechniek:
https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/v ... tsi+150pk/
Op deze site kun je op je kenteken en/of op merk/type auto zien wat de mogelijkheden, prijzen en de voordelen hiervan zijn.
Je kunt er bij beide tuningbedrijven ook kiezen om een combi-pakket af te nemen, waarbij ook je motor binnen de geldende veiligheidsmarges, gechipt kan worden waarbij je vermogen (tot wel 35 pk) + koppel aanzienlijk toenemen en een veel prettiger rijgedrag geven.

Zo zijn er diverse tuningbedrijven door heel 't land, maar let op; je hebt ook wel wat 'kaf onder het koren'.

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn met het manueel schakelen.
Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Wil voor eerst de door mij gemonteerde trekhaak in[…]

Geluid onder het rijden