VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door John767
#2835077
Helaas zit er een flinke snee in het rubber van het panoramadak van mijn Golf 7.
Dit is het rubber dat onder de afdeklijst aan de voorzijde zit, waar het raam tegenaan drukt om het allemaal wind- en waterdicht te krijgen. Het lekt niet gelukkig. Maar heeft iemand enig idee of dat rubber los te vervangen is, en wat de mogelijke kosten kunnen zijn?

Het lijkt mij namelijk nogal een ingrijpende klus.

En nee, ik heb dit niet zelf veroorzaakt.

Afbeelding
Bijlagen:
IMG-20210827-WA0000.jpg
IMG-20210827-WA0000.jpg (179.17 KiB) 2235 keer bekeken
door John767
#2835091
Ik was er al bang voor dat het zo'n ingrijpende klus zal zijn. Zal diegene die het veroorzaakt heeft niet blij mee zijn.
En ik ook niet omdat nu alles goed en waterdicht was, en dat daarna natuurlijk niet meer zeker is. Plus je bent de auto weer even kwijt.

Binnenkort maar eens bij de dealer een prijsopgave laten maken, maar gok zelf al op 1000+ als die omlijsting rondom het dak los moet :crying:
HansdeMooij vinden dit leuk
door HansdeMooij
#2837996
Dag John!
Ook ik vrees aan de beurt te zijn met dit zelfde euvel. Ook bij mij nu over grotere lengtes het rubber tussen glasplaat en rand panoramadak gescheurd. Veel lekkages. Garage(s) VAG geven niet thuis, mega klus om dit rubber rondom te vervangen. Dak demontage, hemeldemontage en ga zo maar door. Kosten zijn vele duizenden euro's naar hun inschatting en ik bespeur angst voor het "onbekende" bij zo'n klus. Ook diverse niet VAG garagisten geraadpleegd, zelfde antwoord. Het betreft mijn 1e eigenaar, nu bijna 9 jaar oude, GOLF TDI 2.0 highline. 275000 op de dieselklok, boekjesonderhoud. Nog altijd een dijk van een auto en ook optische zeer toonbaar. Nu de vraag aan jou John! Ik las jouw berichtje over dit euvel en je begrijpt dat ik razend nieuwsgierig ben hoe jij je lekkage en gescheurde rubbers hebt aangepakt? Zou geweldig zijn als je me kon antwoorden. Geldt natuurlijk ook voor een ieder ander die constructieve en serieuze oplossingen kent. M.vr. Hans de Mooij
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2838018
Van het merk Bison is een spuitkoker "Rubber Seal " te verkrijgen. Ik heb deze recentelijk gekocht bij de Hornbach voor nog geen € 6,-
Deze kit is binnen 24 uur droog en vormt dan een rubber afdichting.
Ik heb deze kit gebruikt voor een ander klusje, maar 't werkt prima. Misschien is het de moeite van het proberen waard voor die € 6,-

Werkwijze:
Eerst (schilders)tape aanbrengen aan 1 zijde van de (goed droog gemaakte) rubber, daarna de kit in de gleuf/snee spuiten en dan de tape over de gleuf/snee aan de andere zijde van het rubber plakken, zodat de gleuf/snee wordt dichtgedrukt.
Eventueel het dak sluiten zodat de gleuf/snee dichtgedrukt blijft.
Gebruik niet teveel kit anders wordt het een kliederboel !

Succes !
RobVrhff vinden dit leuk
door HansdeMooij
#2838095
Enorm bedankt mannen voor jullie advies en duidelijke antwoorden, ik ga zeker zelf met rubberkit aan de gang. Het kan toch niet zo zijn dat men adviseert om je auto maar in te ruilen omdat een rubber is gescheurd.
door HansdeMooij
#2838475
Na vele weigeringen van bedrijven en dealers om het lekkend panoramadak te repareren, inmiddels ten einde raad alles zelf met veel uitproberen, wikken en wegen, opgelost. Het dak lekt niet meer. Hiertoe allereerst aangeschaft een L Rubber van 18 x 12 m bij "Rubbermagazijn" te Zoetermeer. Alle versleten en gescheurde rubberresten met een scherp mes weggesneden. De ontstane ruimte achter de weggesneden rubbers -naar het voorruit toe-, zoveel mogelijk opgevuld met zelfklevende 5/6mm tochtband. (Gamma). Aan de binnenzijde van het L-profielrubber, het raakvlak in gesloten toestand met het glazen schuifdak, eveneens een strip van deze 5 mm tochtband beplakt. Het dikke 15mm L profiel rubber op het dak (glasplaat) secuur vastgelijmd met Poly Max. Voorafgaand goed ontvet met ammonia. Zie de foto's
Bijlagen:
WhatsApp Image 2022-07-30 at 4.02.51 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-30 at 4.02.51 PM.jpeg (594.68 KiB) 1804 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-07-30 at 4.02.51 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-07-30 at 4.02.51 PM (1).jpeg (552.34 KiB) 1804 keer bekeken
Gebruikersavatar
door daNpy
#2838479
Netjes hoor! Het valt niet mee om zoiets goed en netjes te repareren.
Heb je al geprobeerd of het ook lekdicht is?
door Mari
#2838489
Het valt ook niet mee om een post goed te lezen... ;-)

HansdeMooij schreef: 08 aug 2022 14:56 Na vele weigeringen van bedrijven en dealers om het lekkend panoramadak te repareren, inmiddels ten einde raad alles zelf met veel uitproberen, wikken en wegen, opgelost. Het dak lekt niet meer. ...
Gebruikersavatar
door daNpy
#2838490
Haha lol, heb de tekst na die zin zelfs 2 gelezen maar dat stuk dus totaal overgeslagen/ vergeten :grimacing:
door Mari
#2838499
De post is forumtechnisch ook niet prettig om te lezen, zo nu en dan een lege regel zou de boel al een stuk beter maken...
Gebruikersavatar
door RobVrhff
#2838500
Knappe reparatie :-) alleen optisch niet zo mooi als het origineel. Maar wat telt is dat het binnen geen waterballet wordt.
door John767
#2838502
Om toch na lange tijd even een update te doen over het ingesneden rubber, alles is gefixt.
Degene die het gedaan heeft, is zo netjes geweest om alles te laten vervangen.

Dit betreft dus de hele zwarte omlijsting, en niet alles het rubber!
Reparatiekosten weet ik niet, maar 1200+ is een aardige schatting als ik de garage mag geloven.
Zijn ze een paar dagen zoet mee geweest. Overigens hoeft niet de hele hemel eruit, mocht dat interessant zijn om te weten.

Gelukkig niet zelf hoeven betalen, en ziet er weer netjes uit nu :-)
door HansdeMooij
#2848028
Update gebruik VW Golf 7, 2.0 TDI, highline, november 2013, nu 312000 km. Regulier onderhoud dealers.

Nog altijd geen lekkages via het (veelvuldige gebruikte) open dak. De zelf aangebrachte rubbervernieuwing heeft prima stand gehouden. Ook in de vorstperiodes.

Km stand van de Golf7 TDI uit 11/2013, is inmiddels 312000 km. Waarvan zo'n 35.000 met caravan aan de haak over Autobahn/Autoroute en door berggebied. Probleemloos. Schokbrekers wel rondom vernieuw bij 250000 km. Eénmaal binnen een streepje water over het voorruit geconstateerd. Conclusie: VOORRUIT rubber lekkage. Dit ruit werd 10 jaar geleden vervangen na steenslagbreuk. Nu zelf aan de binnenzijde afgekit middels dun laagje doorzichtige siliconenkit. Niet zichtbaar, zit onder de rand hemeldak, geen lekkage meer.

Auto bevalt mij nog altijd bijzonder goed. Rijdt écht als nieuw. Ook de DSG6 schakelt probleemloos. Nog altijd zelfde originele accu in de wagen. Goede spanningswaarde. Bij juist (2 sec. langer dan vroeger) voorgloeien, perfecte koude start. Géén rook. Olieverbuik is gemiddeld in de afgelopen 11 jaren nu 1 ltr longlife op 11000 km. (incl caravanritten) Geen koelwaterverbuik. Geen roetfilterproblemen. Regenereert keurig zo op z'n tijd. Gemiddeld gasolie verbruik in stad/op snelweg is 1:21.

Echt grote onkosten in de afgelopen 11 gebruiksjaren waren er niet. Kleinere wel enige. Eénmaal een voorgloeibougie, een defecte regensensor, afgevallen verwarmbaar zijspiegelglas, en een versleten bestuurder stoelhoes (deels garantie) . Staat van lak is zéér goed. Geen kras of butsen. Motorkap wel wat kleine steenslagpitjes bijgewerkt.

Enige échte punt van kritiek op deze heerlijke wagen is de mate van opgetreden dofheid in de kunststof koplampbeglazing. Binnenzijde!!!! Vuil en aangeslagen. Volgens garagisten niet te reinigen en te wijten aan de hittevorming van de Xenon verlichting?

Op naar de 5 ton? Wie weet!
MarTiguan vinden dit leuk

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

CDAA-2009-A-alternator.png

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]

AVAS op ID3?

Ja moet er op zitten Je hoort het ook goed in de a[…]

media systeem

hai , ik ben op zoek naar een nieuwe of goe[…]

Beste leden, Mijn auto staat sinds vanochtend bij[…]