VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
#2835114
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een garage handboek voor een VW Golf 2010.
Welk boek kunnen jullie me aanbevelen?

Ik heb op het 1e bericht gezocht maar de meeste links daarvan zijn dood.
Alvast bedankt voor je reactie.
#2835116
Beste Cees

Ondanks dat de golf alweer 11jr oud is, zijn de technieken tegenwoordig iets anders dan simpel een boek open te slaan en het eea los te gaan schroeven.

Ik zag je andere topic over dat je het -meeste- onderhoud zelf wil gaan etc. maar geen beschikking hebt over een laptop met vcds (vagcom diagnostics). Iedereen die wil sleutelen aan "nieuwere" techniek zal een keer over moeten stappen naar de laptop + kabel. Waarom:

Hedendaags moeten elektronische onderdelen veelal communiceren met een module.

Nieuwe elektronische onderdelen moeten veelal ingeleerd worden in deze module

Onderdelen met een elektronische aansturing worden veelal via de laptop aan bepaalde waardes "gekoppeld".

Klein voorbeeld; neem tegenwoordig de handrem functie. Dat werkt niet meer met een lange kabel vanaf handrem hendel naar remklauw. Is allemaal elektronisch. Wil je de remblokken/schijven vervangen? Via laptop de remzuiger terugstellen.

Ik raad je aan om je te verdiepen in vcds met een laptop. Dit is niet kritisch bedoeld, maar meer als preventief...

Gr Manuel
#2835125
Sluit me bij @mano aan, zonder computer kan je weinig met de huidige auto's. Heb meer als 10 jaar geleden mijn eerste VCDS-kabel gekocht, die had ik zo terug verdiend na een paar reparaties waarbij ik zelf het uitzoekwerk had gedaan.
#2835168
Hoi Mano en Mari,
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben een beetje bekend met electronica. Ik heb een EFI conversion kit Powerjection III afgesteld mbv een laptop.
Die VCDS kabel ga ik zeker kopen. Komt goed.
Op dit moment heb ik behoefte aan electrische schema’s. Vandaar mijn vraag naar een garage handboek.
#2835173
Tegenwoordig is vrijwel alles digitaal... Via de erwin-website van VW kan je alles vinden voor je auto. Je betaald voor een bepaalde tijd toegang, tijdens die toegang kan je alle documenten voor jouw auto "printen" en daarmee opslaan (je installeer een PDF-printer op je computer, daarmee is het mogelijk om elk document wat je print op te slaan als PDF).

--> https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do
Stuur en stoelverwarming

In het klimaatmenu heb ik dat natuurlijk al aange[…]

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx