- 19 okt 2021 19:17
#2835696
hallo Allemaal.
Ik zit met een nogal vaag probleem op mijn zeer gewaardeerde MK2 caddy (1.9SDI) die inmiddels naar volle tevredenheid een 350.000km op zijn klokkie heeft!
De auto is goed onderhouden, loopt meestal snelweg , max 125kmh en wordt eigenlijk altijd netjes warm
Olie wordt zeer regelmatig ververst, oliefilter, dieselfilter en luchtfilter ook.
Aan onderhoud eigenlijk geen gebrek, ik hou m netjes bij.
Sinds..enkele dagen een nogal vaag probleem.
Af en toe..soms voor 500 meter, soms voor 50km mist de auto vermogen..en op zulke momenten lijk ik ook een anders lopend blok "te horen" ... het "welbekende "nagelen" is dan meer aanwezig. (als de auto goed loopt loopt ie altijd perfect rustig en mechanisch stil)
De auto mist vermogen, denk zeker de helft , pakt wel op maar "loopt niet door" en klinkt anders...soms is dat echt voor een paar honderd meter of is het na het lossen van gaspedaal en opschakelen weer weg...om vervolgens 10 km later weer terug te komen voor de volgende 10km.
de klacht lijkt enigzins (en ik probeer het hier ff te omschrijven zoals het "voelt"..alsof de dieseltoevoer verminderd, of als een tank die vaccuum trekt op de meest rare momenten..en als ik echt zou moeten omschrijven "het voelt alsof onder het rijden de timing van de pomp varieert..(wat uiteraard niet kan
De klacht komt willekeurig en lijkt niet afhankelijk van gaspedaal stand of toerental!
Soms rij ik weg en zijn de eerste 3 versnellingen okay, schakel naar 4 en ea trekt niet meer...500 meter verder..alles weer okay..de volle 64pk haha..aanwezig!
wat ik gedaan heb:
stekkers alle nagelopen
- gereden met vervolgens stekkers los van luchtfilterbak, egr en smoorklep..met of zonder stekkers, geen verschil..klacht blijft.
- ecu gecheckt..is droog en stekkers en contacten zien er droog , goed en zonder corrosie uit.
- dieselfilter (mahle) is nu 5000km geleden ververst,
- egr klep gedemonteerd, en schoongemaakt (was eigenlijk niet vuil en de klep is gangbaar
_ smoorklep tussen luchtfilterbak en inlaat traject gecheckt...ook ok
- ik heb als de auto op contact gaat zoals altijd heel even het lampje van de voorgloei branden en weer uit..okay dus
- relais 109..gecheckt..alles goed..werkt
- nogmaals de nokkenas / timing dieselpomp gecheckt..ook ok...sleuf staat horizontaal en ik krijg de m6 netjes in de poelie
(timing zou het sowieso niet kunnen zijn...want de klacht is af en toe, vaak eigenlijk aanwezig maar niet altijd
- tankdop gecheckt en zelfs zonder gereden om uit te sluiten dat er iets vaccuum trekt
- leidingen van en naar dieselpomp gecheckt op breukjes en dichtheid.
dussuh....ik zou het niet meer weten! eigenlijk
waarom houdt mijn geliefde caddy 2 af en toe in en klinkt ie dan ook anders..???
en met inhouden bedoel ik echt..bijna geen vermogen meer hebben.
iemand enig idee..?
en alvast met heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel dank voor evt tips

Ik zit met een nogal vaag probleem op mijn zeer gewaardeerde MK2 caddy (1.9SDI) die inmiddels naar volle tevredenheid een 350.000km op zijn klokkie heeft!
De auto is goed onderhouden, loopt meestal snelweg , max 125kmh en wordt eigenlijk altijd netjes warm
Olie wordt zeer regelmatig ververst, oliefilter, dieselfilter en luchtfilter ook.
Aan onderhoud eigenlijk geen gebrek, ik hou m netjes bij.
Sinds..enkele dagen een nogal vaag probleem.
Af en toe..soms voor 500 meter, soms voor 50km mist de auto vermogen..en op zulke momenten lijk ik ook een anders lopend blok "te horen" ... het "welbekende "nagelen" is dan meer aanwezig. (als de auto goed loopt loopt ie altijd perfect rustig en mechanisch stil)
De auto mist vermogen, denk zeker de helft , pakt wel op maar "loopt niet door" en klinkt anders...soms is dat echt voor een paar honderd meter of is het na het lossen van gaspedaal en opschakelen weer weg...om vervolgens 10 km later weer terug te komen voor de volgende 10km.
de klacht lijkt enigzins (en ik probeer het hier ff te omschrijven zoals het "voelt"..alsof de dieseltoevoer verminderd, of als een tank die vaccuum trekt op de meest rare momenten..en als ik echt zou moeten omschrijven "het voelt alsof onder het rijden de timing van de pomp varieert..(wat uiteraard niet kan
De klacht komt willekeurig en lijkt niet afhankelijk van gaspedaal stand of toerental!
Soms rij ik weg en zijn de eerste 3 versnellingen okay, schakel naar 4 en ea trekt niet meer...500 meter verder..alles weer okay..de volle 64pk haha..aanwezig!
wat ik gedaan heb:
stekkers alle nagelopen
- gereden met vervolgens stekkers los van luchtfilterbak, egr en smoorklep..met of zonder stekkers, geen verschil..klacht blijft.
- ecu gecheckt..is droog en stekkers en contacten zien er droog , goed en zonder corrosie uit.
- dieselfilter (mahle) is nu 5000km geleden ververst,
- egr klep gedemonteerd, en schoongemaakt (was eigenlijk niet vuil en de klep is gangbaar
_ smoorklep tussen luchtfilterbak en inlaat traject gecheckt...ook ok
- ik heb als de auto op contact gaat zoals altijd heel even het lampje van de voorgloei branden en weer uit..okay dus
- relais 109..gecheckt..alles goed..werkt
- nogmaals de nokkenas / timing dieselpomp gecheckt..ook ok...sleuf staat horizontaal en ik krijg de m6 netjes in de poelie
(timing zou het sowieso niet kunnen zijn...want de klacht is af en toe, vaak eigenlijk aanwezig maar niet altijd
- tankdop gecheckt en zelfs zonder gereden om uit te sluiten dat er iets vaccuum trekt
- leidingen van en naar dieselpomp gecheckt op breukjes en dichtheid.
dussuh....ik zou het niet meer weten! eigenlijk
waarom houdt mijn geliefde caddy 2 af en toe in en klinkt ie dan ook anders..???
en met inhouden bedoel ik echt..bijna geen vermogen meer hebben.
iemand enig idee..?
en alvast met heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel dank voor evt tips
