VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Sralitch
#2835829
Het viel mij afgelopen winter (toen Charlie nog van mijn opa was) op, dat je het met temperaturen rond of onder de nul het niet echt (snel) warm krijgt.

De auto komt goed op temperatuur en houd dit ook netjes vast (wordt niet te warm of koud).
Maar om de een of andere reden blijft het zelfs na een rit van dik een half uur frisjes in het de wagen en begin je dan pas iets wat warmte te voelen.

Nu weet ik niet of dit wellicht een kwaaltje is van de Golf mk3 station, grotere ruimte om op te warmen wellicht?
Of dat er misschien toch meer aan de hand is.
Verstopte kanalen? Wellicht eens een koelbloeistof flush van Wyny's erdoor halen?

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
door mano
#2835830
De tellerklok geeft een indicatie. Het is niet zozeer dat wanneer de naald in het midden staat, de temperatuur van de koelvloeistof ook daadwerkelijk dat is.

Echter: je zou toch minimaal binnen een aantal minuten rijden, wel iets van warmte al moeten voelen.

Verstopt kachel radiateur (miss vroeger iets van een lek dicht middel bij de kvs gegooid)
Kachel kraan bediening (checken of de kraan wel volledig opent)
Thermostaat (denk ik niet, maar je weet nooit)
Sralitch vinden dit leuk
#2835844
mano schreef: 31 okt 2021 09:19 De tellerklok geeft een indicatie. Het is niet zozeer dat wanneer de naald in het midden staat, de temperatuur van de koelvloeistof ook daadwerkelijk dat is.
Nee oké, maar het zou wel enigsinds een richtlijn moeten zijn. Als die naald op het midden staat en je moet nog minimaal een kwartier rijden voor hij in het interieur iets wat warm begint te worden, dan klopt er iets niet. Het viel me vooral op omdat mijn Starlet (Andere daily) altijd binnen 5 tot 10 minuten vrij goed warme lucht blaast. Als ik daarin de heater op vol open zet en ik rij een half uur in de winter... dan heb ik het zweet op mijn kop staan 😅
mano schreef: 31 okt 2021 09:19 Verstopt kachel radiateur (miss vroeger iets van een lek dicht middel bij de kvs gegooid)
Kachel kraan bediening (checken of de kraan wel volledig opent)
Thermostaat (denk ik niet, maar je weet nooit)
Zover ik weet is er nooit iets van lek dicht bij gegooit en mijn opa (vorige eigenaar) vertelde altijd als er eens iets met zijn anders zo betrouwbare wagentje was. Helaas kan ik het niet meer navragen, anders had hij zelf de auto nog wel gehad.

Ik zou eens kunnen kijken of de leidingen die naar het interieur lopen warm worden als de motor op temp is. Als dat niet is, dan ligt het waarschijnlijk bij de thermostaat. Worden die wel warm, dan is de kachelrad wellicht verstopt?
Misschien dat een coolant flush dan nog iets zou baten?
Gebruikersavatar
door Jeff
#2835845
Komen er allemaal kleine stukjes foam uit je kachel als je de ventilator op maximaal zet? Zo ja, dan is het foam van je kachelkleppen verdwenen.. De koude lucht kan zich dan mengen met de warme lucht of ongestoord doorstromen. Mijn Golf 4 cabrio had dit probleem ook. Afplakken met aluminium folie of iets anders over de gaten van de kachelkleppen lost dit probleem op.
Sralitch vinden dit leuk
#2835849
Jeff schreef: 01 nov 2021 06:59 Komen er allemaal kleine stukjes foam uit je kachel als je de ventilator op maximaal zet? Zo ja, dan is het foam van je kachelkleppen verdwenen.. De koude lucht kan zich dan mengen met de warme lucht of ongestoord doorstromen. Mijn Golf 4 cabrio had dit probleem ook. Afplakken met aluminium folie of iets anders over de gaten van de kachelkleppen lost dit probleem op.
Er zit inderdaad regelmatig wat foam tussen. Heb ik bij de Starlet ook, wellicht dat die er minder gevoelig voor is? Kom je daar een beetje makkelijk bij? Of moet daarvoor het dashboard uit elkaar?

Wil voor de zekerheid de koelvloeistof en de heatercore zowiezo eens flushen. Gezien die wel atijd tijdig vervangen is, maar volgensmij nog nooit geflushed.
Gebruikersavatar
door JUUL
#2835861
De kachelradiateur flushen zou ik zeker als eerste doen. Als het probleem hierma aanhoudt ben ik bang dat het dash toch eraf moet. Zoals eerder vermeldt, stukjes foam uit de roosters betekent dat de regelkleppen niet meer goed afdichten. Naar mijn weten horen de regelkleppen toch wat lucht door te laten. Af fabriek gebruiken ze ook gewoom foam, dus persoonlijk zou ik eerder afzuigkap filterstof gebruiken. Heb ik bij mijn Polo ook gedaan en werkt perfect. Als je toch bezig bent zou ik de kachelradiateur sowieso meteen vervangen, dit is niet een klus die je over een jaar weer wilt doen :lol:

Hieronder zie je de regelkleppen met ontbrekend en afgebrokkeld foamlaag

Afbeelding

Dit is het afzuigkapfoam die ik gebruikt heb. Hiervoor heb ik Bison-kit spuitlijm gebruikt :tu:

Afbeelding

Een betere foto heb ik helaas niet, maar hier zijn de kleppen al opnieuw 'bekleed'

Afbeelding
#2846068
Kleine update.

Door een aantal zaken in het privé leven er nog niet aan toe gekomen om het dashboard eruit te halen.
Dit gaat waarschijnlijk gebeuren als mijn motor hersteld is van een glijpartij.

Verder ben ik laatst met de Golf op vakantie geweest in Zweden en viel het mij op de heenweg op, dat de draaiknop voor de fanspeed groeiend heet werd. Ik kon mij er aan verbranden. Vanaf dat moment niet meer gebruikt.
Nu heb ik het paneel eruit gehaald en zag ik dat het plastic het begint te begeven.
Maar nadat ik met een draad de juiste contacten door luste, om provisorisch toch iets van een blazer te hebben. Fikte mij deze ook bijna door.

Nu vermoed ik hierdoor dat er ergens sluiting in het dashboard zit. Maar ik zou zelf even niet durven zeggen of dit dan in de blazermotor zit of in bijvoorbeeld de kachelweerstand.
Alle blazerstanden werken en de motor klinkt op het eerste oor niet vreemd.

Bij voorbaat dank.
Lars
Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]