VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Goeieavond,

Ik heb problemen met het sluiten/openen van het panoramisch dakraam.
Bij het openen hoor je (naar het einde toe) dat de motor moeite heeft en kracht moet zetten.
Bij het terug sluiten gaat deze 1cm dicht en stop terug. Zo kan ik hem stukje per stukje terug dicht doen.
Als ik mee help trekken sluit het dakraam iets vlotter tot hij op het punt komt om dicht e klappen.
Hij blijft het dakraam volledig steken...

Ik heb bij het openen en sluiten de geleiders ingespoten met teflonspray en ook scharnieren en eindprofiel gekuist en ingespoten.
Het openen en sluiten gaat heel moeizaam en het dicht gaan van de kipstand lukt totaal niet... (motor stop telkens en bij kipstand wil hij niet zakken om te sluiten).

Ik heb nu bij het indrukken van de sluit schakelaar en het bewegen van het glas het dak uiteindelijk kunnen dicht krijgen.

1) Bij het openen hoor je dat de motor kracht moet zetten.
2) Bij het sluiten gaat dit cm per cm en slaat de motor af denk ik door weerstand.
3) Heb overal in de rail/scharnieren proberen te spuiten met teflonspray.
4) Einde van het sluiten dus kipstand naar dicht lukt totaal niet...( uiteindelijk door het trekken en duwen op het raam), eens hij begint toe te gaan loopt die gewoon volledig dicht en gesloten.
5) Motor draait dus voltage / batterij zou ok moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met dit symptoon?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe kan ik dit verhelpen?

Ik heb na 10min proberen het dakraam dicht gekregen.... daarna heb ik terug open dicht geprobeerd maar terug met zelfde probleem dus terug 5min proberen, nu heb ik schrik als ik per ongeluk dakraam open dat ik deze niet terug dicht zal krijgen...
Hopelijk is er easy fix of kunnen jullie me op het goeie weg helpen...

is her makkelijke mannier om bij de motor te komen? ik zou als plan B deze connector graag los leggen als veiligheid.

Model: Touran T1 1.6 TDI 2014

Mvg Bart
Zou deze niet apart gezekerd zijn? Misschien wel via een thermische zekering.

Overigens is teflon spray niet het juiste middel.

Na wat zoekwerk op google hebben ze het toch over oud cq hard geworden smeervet. De dealer schijnt dit te kunnen verwijderen en de rails opnieuw in te smeren.

Ook las ik iets over een verbogen rails, dat betekende nieuw dakraam cassette :-o
Bedankt voor de reactie.
Moet wel zeggen heb het dakraam open gedaan omdat ik waterlek had op de voorkant van dakraam. Dit is reeds opgelost met afdichten van kleine openingen waar rail in houder zit.

Weet niet of vochtigheid en koud weer het probleem niet uitlokken...

Het is telkens de torquebeveiliging van de motor die ervoor zorgt dat hij telkens open blijft dan klipstand sluiten is grootste probleem.

Is er speciale plaats waar ik moet smeren? Of overal?

Hoop dat ik bv met zekering schuifdak kan uitzetten (niet per ongeluk openen :bored: )

Kan ik die manueel openen sluiten om eens te smeren en weerstand te controlleren?

Mvg Bart
Dit betekent inderdaad dat er zich vuil op de rail heeft opgehoopt, dat moet worden verwijderd en opnieuw ingevet.
Dit moet met speciaal vet en werkt niet met Teflonspray of WD40.

Schijnt een lastig klusje te zijn...
Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Je kan bij me langs komen eventueel en kan ik hem […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0