VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Vorig jaar kwam mijn Golf 4 net door de CO2 uitlaat test, tijdens de APK. De garage gaf aan dat de Katalysator vervangen moest worden.
Ik heb een nieuwe katalysator gevonden voor een goede prijs, ik kan echter nergens vinden op internet hoe je de katalysator vervangt.

Is dit een lastige klus? Heeft iemand misschien een werkinstructie?

Type: Golf 4 V5 2.3 AGZ 110kw/ 150 pk uit 1999
Hallo Dean,

dit heb ik vorig jaar gedaan bij een Golf V5. Het is echt heel moeilijk (vind ik). Het moet sowieso op een brug gebeuren. De katalysator zit vast aan het uitlaatspruitstuk met tapeinden. Als er eentje afbreekt, moet je het uitboren, en dan moet het uitlaatspruitstuk weer gedemonteerd worden.

Volgens mij zijn er twee opties om de moeren van de katalysator los te draaien.
-heet stoken met een goede gasbrander. Wel handig als je hier ervaring mee hebt, want ik vind het zelf te gevaarlijk om aan de achterkant van de motor te spelen met vuur.
-de moeren kapot maken met een moerensplijter. Ook dit moet op de brug, want dit is een langdurig en vervelend klusje. Zo heb ik het gedaan.

Contact me via PM als je hulp nodig hebt.
Bedankt voor je reactie.
2 jaar geleden is de katalysator al eens los gemaakt door de garage, helaas is hij toen niet vervangen. Hopelijk gaan de schroeven en moeren hierdoor eenvoudiger los.
Als dit het geval is, is hij dan goed te demonteren? Kom je makkelijk bij de moeren of moet je naast de kunststof onderplaten nog meer verwijderen?
Coderen Golf 8 MQB-evo

Breda is wel een heel eind uit de buurt van Hellen[…]

Dit zijn voor zowel de garage als de klant vervele[…]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]