VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door Glennovic
Beste forumleden,

Ik heb een Golf 5 2.0 FSI uit 2005 met het volgende probleem:

Recent is mijn kachelweerstand kapot gegaan.
Van de een op de andere dag blaasde er geen lucht meer uit de kachel. Contact opgenomen met mijn vaste garage en volgens hen zou het gaan om de kachelweerstand, deze is inmiddels dus ook vervangen.

Tot mijn verbazing maakte de kachel een tractor achtig lawaai toen ik hem aanzette.
Dit meteen gemeld mij de garage en volgens hen zou dit te maken hebben met de lagers in de motor van de kachel. Voorheen heeft mijn kachel nooit zo'n geluid gemaakt, ook niet toen hij kapot was. Ik heb gekeken of er misschien viezigheid in de interieurfilter zit, maar hier heb ik niets kunnen vinden.

Ik heb niet heel veel kennis van auto's maar probeer wel altijd zelf, samen met mijn schoonvader die hier wel veel verstand van heeft naar te kijken en zelf op te lossen indien mogelijk.

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Groete Glenn
door JUUL
Hi Glenn,

Ik heb het vermoeden dat er iets tegen de bladen van de aanjagermotor schuurt. Wellicht is er een tak of iets van vuil ertussen gevallen. Je zou de motor kunnen demonteren en controleren op vuil. Als je de motor toch in de hand hebt geef het even een draai en luister naar bijgeluiden. In het geval van dat laatste gewoon de motor vervangen, zo duur zijn ze niet. Succes!
door JUUL
Zelf bestel ik vaak via Autodoc. Als je het via kenteken bestelt, kan er weinig fout gaan. Mocht je toch heel zeker willen zijn dat je het goede onderdeel bestelt haal je eerst de oude eruit en vergelijk je hem met het online exemplaar. Maar ik zou eerst kijken of er niets in de weg zit voordat je iets bestelt wat je achteraf niet nodig hebt :tu:
door Glennovic
Zojuist de aanjager eruit gehaald, even nagekeken op vuil en het tikkende geluid.
Ik moet zeggen dat als ik deze ga vergelijken met andere aanjagers die gedemonteerd worden, vind ik hem er nog nieuw uitzien. Als ik hem een draai geef hoor ik ook niets geks, op het moment dat ik hem weer aansluit en aanzet krijg ik wel weer een tikkend geluid te horen. Ook kwam er wat water uitgelopen.

Afbeelding Afbeelding
door JUUL
Heb je hem gedemonteerd aangezet of eerst teruggebouwd? Al in het motorhuis gekeken voor vuil of iets wat in de weg zou staan? Als hij niet versleten eruit ziet en hij geen bijgeluiden maakt zal het toch ergens anders aan kunnen liggen.

Dat er water uit druppelt verbaast me niets, deze krijgt zijn frisse lucht vanuit het paravan en het komt wel eens voor dat er een paar druppels naar binnen lekken. Wel zou ik een keer onder het paravan kijken voor regenwater ophoping. De afvoeren zitten aan de binnenkant richting de voorschermen, deze willen wel eens verstopt raken waardoor het water nergens heen kan....nja....naar binnen dus :wacky:
door Glennovic
JUUL schreef:Heb je hem gedemonteerd aangezet of eerst teruggebouwd? Al in het motorhuis gekeken voor vuil of iets wat in de weg zou staan? Als hij niet versleten eruit ziet en hij geen bijgeluiden maakt zal het toch ergens anders aan kunnen liggen.

Dat er water uit druppelt verbaast me niets, deze krijgt zijn frisse lucht vanuit het paravan en het komt wel eens voor dat er een paar druppels naar binnen lekken. Wel zou ik een keer onder het paravan kijken voor regenwater ophoping. De afvoeren zitten aan de binnenkant richting de voorschermen, deze willen wel eens verstopt raken waardoor het water nergens heen kan....nja....naar binnen dus :wacky:
Ik heb hem zoals op de foto opnieuw aangesloten met de stekker en vervolgens laten draaien, hierbij hoor ik dus het lawaai. Het valt me op dat het roterende onderdeel redelijk stroef is. Zojuist met perslucht nog eens 'schoon' geblazen en met wat WD40 ingespoten. Aan de binnekant waar de aanjager gedemonteerd wordt is ook amper vuil te bekennen. Volgens de garage zou de lager van de motor versleten zijn omdat de weerstand zijn stroom niet kwijt kon. Een beetje raar want de weerstand is per direct vervangen en voor die tijd heb ik dit lawaai nog niet eerder gehad.

Afbeelding Afbeelding
door daNpy
Kleine tip, WD40 is geen smeermiddel (ook al claimen ze van wel). Het is kruipolie, en duwt vet ( bijv. in lagers) weg.

Je kan er prima mee ontvetten maar ik zou er niets mee smeren waar je niet meteen weer bij kan ;)
door Glennovic
daNpy schreef:Kleine tip, WD40 is geen smeermiddel (ook al claimen ze van wel). Het is kruipolie, en duwt vet ( bijv. in lagers) weg.

Je kan er prima mee ontvetten maar ik zou er niets mee smeren waar je niet meteen weer bij kan ;)
Bedankt voor je tip! Voor zover ik wist is WD40 inderdaad smeermiddel. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken in de plaats van?
door daNpy
In principe hoef je lagers die stofdicht zijn niet te smeren. Als ze herrie maken kun je net zo goed het lager vervangen, want
- je kan er meestal toch geen vet in doen
- olie drukt het resterende vet weg en zal niet de smering geven die nodig is
- kruipolie doet bovenstaand proces nog sneller

Dus ja, smeerolie en goed geluk of een nieuw lagertje :P
Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]