VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door Speedy2016
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Golf 7. Ik merk dat het scherm niet reageert als het koud is. Het systeem drukt uit zichzelf van alles in, wijzigt radio stations, etc.

Een reset door de power knop ingedrukt te houden lost het soms even op, maar enkele minuten later gebeurt het weer. Als de wagen goed warm is komt het minder voor.

Enig idee hoe dit op te lossen is? Ik las dat een update het verhelpt, maar dit zal wel duur zijn?

De navigatiestem heeft het trouwens ook nooit gedaan.

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft.
door Mari
In de Golf 7 zijn verschillende system geleverd, het is dus zaak om uit te zoeken welke in je auto zit. Uiteraard is het ook zinvol om de software-versie ervan te achterhalen en hier te delen...

Dus begin maar eens met de info uit je radio te trekken, een en ander zit verstopt in een van de menu's.
door Speedy2016
Zeker, had ik meteen moeten doen!

Dit heb ik gevonden in het menu:

Onderdeelnummer apparaat: 5G0035846A
Hardware: 040
Software: 0421
Database navigatie: lange reeks, m.i. niet nodig om hier neer te zetten. Paar weken terug wel de kaarten geüpdatet.
door Mari
Je hebt dus een Discover Media infotainmentsysteem... ikzelf heb een zelfde unit alleen met een hardware versie 041 en Softwareversie 0431. Weet niet of er voor jouw unit een nieuwe software-versie is maar gezien de problemen die je hebt zal het eerder aan de hardware dan de software liggen.

De navigatie-system is afzonderlijk van het normale volume in te stellen, zal me niets verbazen als dat volume op 0 is gezet (per ongeluk) en dat je daardoor geen stem hoort. Geef een bestemming op, zodra je op start drukt draai je tevens aan de volumeknop van het systeem... wanneer de stem namelijk actief is kan je het volume van de stem aanpassen!
door Speedy2016
Dank je. Ik heb gisteren een stukje gereden en na twee maal een reset werkte het systeem prima. Nu het is afgekoeld echter weer problemen, ik ga maar VW of een dealer benaderen of ze dit probleem herkennen. Ik lees er veel over, ook bij Audi en Seat dus het zal wel bekend zijn.

Dat met de volume lukt niet, ik heb in het instellingen menu navigatie ook harder gezet en heel soms hoor ik de stem "volume navigatiesysteem" schreeuwen, maar dan nog hoor ik niks tijdens het rijden. Vaak krijg ik de stem ook in het instellingen menu niet te horen.

Heb ook al fabrieksinstellingen teruggezet, hielp helaas ook niet. Jammer dat de navigatiesoftware niet eenvoudig zelf te updaten is, ik kan ook nergens vinden of ik de laatste versie heb, al denk ik van niet.
door Mari
Bij de dealer betaal je de hoofdprijs, die gaan niks repareren maar vervangen. Je zou contact op kunnen nemen met OEMRepair.nl (zie dat de website niet bereikbaar is)
door DrEd
Mib1 mediasystemen hebben deze problemen wel meer. Of laten repareren of kijken naar een volgende generatie Mib systeem.
door Speedy2016
Dank voor de reacties! Wat betreft het scherm ga ik kijken wat ik kan laten doen. Ik las ergens dat er een metalen plaat achter het scherm zit die vochtig kan worden bij kou en dus de oorzaak is van het probleem. In dat geval niet zoveel aan te doen, al zal een update mogelijk helpen omdat ze daar wellicht de gevoeligheid van het scherm verlagen.

Voor de navigatie stem heb ik nog steeds geen oplossing gevonden, heel soms hoor ik de stem als ik in instellingen het volume instel. Van de tien keer dat ik dit doe hoor ik de stem 1 keer. Ik heb nog nooit een instructie gehad tijdens het rijden.

Hebben jullie misschien hier nog ideeën voor? Het tijdens het rijden instellen van het volume lukt niet, dan gaat de radio enkel harder of zachter. En de navigatie is al ingesteld op hoog volume in de instellingen. Op internet vind ik er niet veel over, het komt weleens voor maar een echte oplossing zie ik nergens helaas.
door Speedy2016
Ik had net een uitgebreid antwoord maar helaas onthoudt de site je tekst niet na de aanmeld melding.

In het kort is het opgelost met de stem. Mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen, dit werkte bij mij:

Tijdens rijden op navigatie naar het instellingenscherm gaan van de navigatie en het volume verlagen en dan verhogen. Andere methodes zoals met de volume knop werkt niet.

Voor de zekerheid ook de kaarten opnieuw oo het sd kaartje geplaatst, en deze eerst geformatteerd.
Wichert vinden dit leuk
door Wichert
Bedankt Speedy! Dit is de oplossing. Had hetzelfde probleem: geen navigatiestem.
Jouw oplossing: navigatie instellen, wegrijden en tijdens het rijden In het instellingenmenu van de navigatie het volume aanpassen werkt! Of het ook nog van invloed is dat je afslagen moet hebben, zodat de navigatiestem aan het werk moet weet ik niet.
Kwam er op een gegeven moment ook achter dat je de volumeschuif in het instellingenmenu ook kunt verschuiven met de volumeknop.
Voor de volledigheid dit gaat allemaal over de Discover Media type 1 / MIB1.

Dit zijn voor zowel de garage als de klant vervele[…]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Je kan bij me langs komen eventueel en kan ik hem […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]