VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door CebbMaynn
#2837422
Goedemorgen mede VW Tiguan rijders.

Ik heb een probleem met het openen van mijn panorama dak. Bij het laatste stukje van het openen maakt ie wel een erge krakend geluid. En ook bij het volledig openen ervan.

Bij het sluiten maakt ie ook geluid.

Wat kan ik hieraan doen.
En is het zelf te doen of aan te raden om naar de dealer of een garage te gaan.

Gr. Cebrail.
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837433
Vaak wordt er vet gebruikt dat niet in de reguliere handel te krijgen is. Je kan vragen of de dealer het wil reinigeren en opnieuw wil smeren volgens instructie van en met de middelen van de fabrikant van het daksysteem.
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837472
Dat durf ik dan weer niet te zeggen :D
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2837476
Ik heb gehoord dat ze hiervoor wit lithium spuitvet gebruiken.
Dit druppelt en/of smelt niet (i.i.g. niet zo snel als ander vet).

Dit is o.a. te koop bij de Gamma:
WD-40 Lithiumspuitvet wit 250 ml voor € 7,20

Is nog een redelijke prijs om 't eerst zelf te proberen. :wink:
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837490
Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar wij gebruiken dat niet iig.
Gebruikersavatar
door mano
#2837494
Ik heb krytox GPL 205 besteld (via amazone). De 105 is vloeibaarder dus wellicht bestel ik die nog voor de rubbers zelf.
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2837512
daNpy schreef: 13 mar 2022 10:17 Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar wij gebruiken dat niet iig.
Ik heb dit destijds op een Opel forum gelezen.
Naar mijn mening is het belangrijk dat het vet gedurende langere tijd blijft zitten op de plaats waar je het aanbrengt, geen vocht vasthoudt, en tevens zo min mogelijk zand of andere troep vasthoudt.

Eigenschappen Lithiumvet (bron: Eurol lubricants)
Het heeft een uitmuntende oxidatiebestendigheid en slijtagewerende eigenschappen. Tevens is het waterafstotend en biedt goede weerstand tegen corrosie.
Het is door zijn witte kleur prettig om mee te werken en voorkomt vervuiling van het te smeren objekt en van huid en kleding. Specifieke waarden: Wit Lithium EP 2 Verdikkertype Lithium 12-Hydroxy Stearate NLGI-klasse 2 Gekarnde penetratie 25°C mm/10 280 Druppelpunt °C 170 Viscositeit basisolie 40°C cSt 125 Toepassingsbereik °C -30 tot +135 Roestpreventie Emcor (zoet)
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837515
Geur is ook een vereiste. De rest klinkt voor mij een beetje wat alle vetten doen :D
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2837516
Dus je kunt kiezen:
Het zelf proberen op te lossen voor nog geen € 10,- of.....
Het door de dealer laten doen voor een veelvoud van die prijs.

Voor mij geen moeilijke keuze. :wink:
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837517
Dat is waar natuurlijk. Ik zei ook alleen dat wij het niet gebruiken. Dit dak komt niet van ons dus ik kan ook niet achterhalen wat het wel is.
Als het wit is, is het waarschijnlijk carbaflo. Vrij prijzig maar wel goed. Hoef je ook maar héél weinig aan te brengen.
Gebruikersavatar
door CebbMaynn
#2837540
@MarTiguan
Ik heb net VW aan de lijn gehad met de vraag wat het zou kunnen kosten. Schoonmaken van de waterafvoer en dak insmeren €50,-

Maar het kan zeker geen kwaad om het eerst zelf te proberen.
Mocht ik het zelf doen hoe en waar moet ik insmeren en/of aanbrengen?
Gebruikersavatar
door daNpy
#2837541
Schoonmaken kan met stevig papier (zo'n werkplaatsrol, dat scheurt niet snel) en remmenreiniger. Als het goed is heeft de dealer een tooltje dat ook door de guides kan en daarmee alles schoonmaakt, maar je kan ook gewoon zelf nauwkeurig werken en het papier erin "proppen" en dan op en neer bewegen natuurlijk.
Spuit de remmenreiniger op het papier en niet op de schoon te maken oppervlaktes.

De contactvlakken moet je weer insmeren, dat gaat makkelijk met een kwastje. Dus in de guide en het mechaniek wat beweegt om het glaspaneel te heffen.
Je hoeft niet veel vet te gebruiken, hoe meer je gebruikt hoe meer vervuiling dat weer oplevert.
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2837542
CebbMaynn schreef: 17 mar 2022 11:57 @MarTiguan
Ik heb net VW aan de lijn gehad met de vraag wat het zou kunnen kosten. Schoonmaken van de waterafvoer en dak insmeren €50,-

Maar het kan zeker geen kwaad om het eerst zelf te proberen.
Mocht ik het zelf doen hoe en waar moet ik insmeren en/of aanbrengen?
Die prijs valt me nog reuze mee.... als dat tenminste alles inclusief is. (ik kan 't haast niet geloven :grimacing: )
Ik heb zelf dus bewust GEEN pano / schuif / kanteldak genomen in mijn huidige auto, maar ik denk dat je de geleiders waar het dakpaneel over loopt moet reinigen en daarna licht invetten.
Ik zou eerst kijken (met het dak geopend) waar het oude vet zit / de sporen van het dak open/dicht doen lopen, en dat met een doekje droogmaken en vervolgens opnieuw invetten. Een spuitbusje lijkt me hierbij wel handiger dan vet uit een potje.
Het lijkt me niet dat je het dak hiervoor dient te demonteren, want anders zou de VW prijs zeker veel hoger zijn.

Pas op met het reinigen van de waterafvoer als je dat ook wilt doen, want die leidingen kun je nogal vlug kapot steken als je een metalen draad gebruikt.
Beter gebruik je dan een speciale kunststof draad (soort trekveer-achtig iets) of er gewoon van afblijven als ie niet verstopt is... :wink:
Gebruikersavatar
door CebbMaynn
#2837543
Bedankt beide voor de uitleg en de reacties.

Denk als ik hem naar de dealer breng en daar laat reinigen (ivm werk geen tijd) houd ik jullie wel op de hoogte van de eventuele kosten.
MarTiguan vinden dit leuk

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]

... dat gaat de dealer alleen oplossen door je led[…]

Relais voor groot-licht ?

Ben ook wel benieuwd hoe het er nu voorstaat. Kun […]

waarde bepaling

Beetje rondkijken op de websites waar ze auto's te[…]

Heb het op de + en - polen gezet.

Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]