VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Goedemorgen,

Sinds 1,5 jaar rij ik een Volkswagen golf 7 uit het jaar 2013. Het betreft een 1.2 TSI met DSG versnellingsbak. Tot op heden eigenlijk geen problemen gehad, maar sinds een week komt er en vreemd geluid onder de motorkap weg. Zodra ik de startknop indruk en de motor start hoor je kort en hard een ''klapperend/trillend' geluid onder de motorkap weg komen. Als hij daarna stationair loopt hoor je het niet. Zodra ik de auto vooruit begin te rijden, dan is het klapperende geluid hard en hevig en gaat door tot ongeveer 15 km per uur. Wanneer ik harder rij is het volledig weg. Ook wanneer ik de auto achteruit rij, hoor je het klapperende geluid onder de motorkap weg komen.

Verder rijdt en schakelt de auto goed en geeft hij ook geen storing aan.

Iemand toevallig een idee wat dit zou kunnen zijn?
Hoi Rob,

Bedankt voor de reactie. Zelf heb ik er geen verstand van, maar wat ik begreep is dat dit geluid niet het geluid is wat een riem zou maken. Mij is verteld dat een riem een meer tikkend geluid maakt. Dit geluid is meer te vergelijken met een losse ketting of een uitlaat die los zit. Daarnaast begreep ik dat je het met een ketting continu zou moeten horen en niet alleen wanneer je in de achteruit of eerste versnelling rijdt.

Zoals gezegd heb ik er weinig verstand van. Kan jij dit beamen of tegenspreken?

Ik hoor graag van je!
sventimmerman12 schreef: 24 mar 2022 08:24 Hoi Rob,

Bedankt voor de reactie. Zelf heb ik er geen verstand van, maar wat ik begreep is dat dit geluid niet het geluid is wat een riem zou maken. Mij is verteld dat een riem een meer tikkend geluid maakt. Dit geluid is meer te vergelijken met een losse ketting of een uitlaat die los zit. Daarnaast begreep ik dat je het met een ketting continu zou moeten horen en niet alleen wanneer je in de achteruit of eerste versnelling rijdt.

Zoals gezegd heb ik er weinig verstand van. Kan jij dit beamen of tegenspreken?

Ik hoor graag van je!
Nee, daar kan ik je niet mee helpen. Als je het niet vertrouwt, dan direct naar de garage of wellicht de ANWB laten luisteren. Maar welke 1.2TSI heb je? Volgens mij heeft alleen de 77kW versie een distributieriem en de anderen een ketting!
Hoi Bandenman,

Bedankt voor jouw reactie!

Ik moest even opzoeken wat een dubbelmassa vliegwiel precies is. In een deel van de 'symptomen' kan ik de problemen aan mijn golf herkennen, zoals:
1) het ratelende en klapperende geluid in de eerste versnelling;
2) problemen verdwijnen bij een gepaste snelheid

Wat ik niet ervaar, maar wat ik zo snel op internet lees:
1) problemen met schakelen;
2) problemen met stationair lopen'

Maar wellicht dat dingen die ik nu nog niet ervaar op kunnen treden als er nog meer slijtage aan de dubbelmassa vliegwiel komt. Dus goed om eens te laten onderzoeken.

Nogmaals bedankt!
sventimmerman12 schreef: 24 mar 2022 08:36 Hoi Bandenman,

Bedankt voor jouw reactie!

Ik moest even opzoeken wat een dubbelmassa vliegwiel precies is. In een deel van de 'symptomen' kan ik de problemen aan mijn golf herkennen, zoals:
1) het ratelende en klapperende geluid in de eerste versnelling;
2) problemen verdwijnen bij een gepaste snelheid

Wat ik niet ervaar, maar wat ik zo snel op internet lees:
1) problemen met schakelen;
2) problemen met stationair lopen'

Maar wellicht dat dingen die ik nu nog niet ervaar op kunnen treden als er nog meer slijtage aan de dubbelmassa vliegwiel komt. Dus goed om eens te laten onderzoeken.

Nogmaals bedankt!
Problemen met schakelen komt niet altijd voor bij een defect vliegwiel, ook het stationair lopen hoeft niet altijd!
Ik denk dat gissen is missen in dit geval. Kan diverse oorzaken zijn zeker bij het niet kunnen horen van het geluid en dan ook lastig een diagnose te stellen. Een garage opzoeken die er onderdoor gaat kijken of anders lijkt me het beste plan om je problemen te gaan localiseren
Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Wil voor eerst de door mij gemonteerde trekhaak in[…]

Geluid onder het rijden