VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Ik heb een Passat B5 TDI 1.9 Comfortline uit 2000 waarvan de buitentemperatuursensor soms tot regelmatig een verkeerde waarde doorgeeft. Op het display zag ik dan dat er ineens een veel lagere temperatuur werd aangegeven dan dat het daadwerkelijk was. Dit had bijvoorbeeld als gevolg dat de airco ineens bijna stopte met koelen, omdat er werd aangegeven dat het ineens -4 graden was buiten (dit terwijl het 25 graden was). De waarde kon dan zo nog lager worden tot -20 en weer langzaam opkruipen naar +10 graden. Dit is een voorbeeld; het schommelde altijd naar beneden en weer terug naar de daadwerkelijke temperatuur. Hier konden minuten of tientallen minuten tussen zitten.

Nu heb ik door een Bosch garage de sensor laten vervangen door een nieuwe, maar deze sensor geeft steevast altijd een 10 graden lagere temperatuur aan dan dat het buiten is (totaal ander gedrag dus). Het vreemde is dat de garage geprobeerd heeft om te kijken wat er gebeurd als de oude sensor weer wordt aangesloten, maar ook dan blijft er een 10 graden lagere temperatuur aangegeven worden.

De garage gaat nu eens rondbellen om te vragen of iemand weet wat dit zou kunnen zijn, want ze hebben geen idee. Het is dus maar afwachten of hier iets nuttigs uit voortkomt.

Heeft iemand hier eventueel tips voor wat dit zou kunnen zijn? Alvast hartelijk dank!
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Golf 4. Hij gaf hij zelfs -50 aan. Een poos na het vervangen van de sensor heb ik de accu los gehad voor wat werkzaamheden aan de auto. Na het aansluiten van de accu gaf hij ineens wel de juiste temperatuur aan, ik heb er eerlijk gezegd nooit meer last van gehad. Wellicht heeft het nut gehad omdat de ecu zich dan gereset heeft. Wellicht de moeite waard om te proberen, kost niks en na 15min weet je of het gewerkt heeft. Succes!
Dank voor je input, ik zal laten weten wat er uit komt!

Gisteren gebeurde er trouwens met de nieuwe sensor (die nog steeds 10 graden te laag aangeeft) dat de temperatuur ineens 5 á 6 graden lager ging en daarna weer opklom naar zijn basiswaarde >> dus 10 graden te laag tov de daadwerkelijke buitentemperatuur.
Heb je al gekeken wat de sensor zelf voor waarde stuurt naar de ECU? Zou zo maar kunnen zijn dat het probleem niet de sensor is maar de ECU? Dus even in de meetwaardeblokken kijken met VCDS.
@JUUL Ik heb de accu een paar uur losgekoppeld gehad, helaas zonder resultaat. De waarde is nog steeds 10 graden lager dan de daadwerkelijke buitentemperatuur.

@Mari Ik zal het aangeven bij de garage. Hij gaf wel aan dat hij na het plaatsen van de nieuwe sensor waarden had uitgelezen en dat ze toen klopten. Het zal wel, maar mijn displays geven toch nog steeds echt wat anders aan...
Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Wil voor eerst de door mij gemonteerde trekhaak in[…]

Geluid onder het rijden