VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2839131
Goedendag,

Na het enthousiaste plaatsen van een nieuwe distributiekettingset op de golf 6 met motorcode CAVD.
* krukas op TDC gezet met klokje en vervolgens geblokkeerd met krukasblokkeerbout.
* nokkenassen met speciaal gereedschap vastgezet.
* nieuwe kettingset gemonteerd incl. nieuwe nokkenasversteller en spanner, geleiders etc.
Vervolgens alles terug gemonteerd en de auto proberen te starten.
Echter nu komt het.
De auto loopt gewoon regelmatig, echter maakt hij dieselgeluid. Heb ik nu klepbeschadigingen of kan het nog iets anders zijn ?
Met het controleren voor het dichtmaken heb ik niets gek gehoord of gemerkt. Alles liep soepel.
Graag hoor ik of en een enthousiaste sleutellaar mij kan helpen.
#2839157
Hoi! Dat is al erg fijn om te horen. Veel dank!

We gaan ergens deze week weer verder met de auto.

Iets wat ik ben vergeten te vermelden en wellicht ook wel belangrijk kan zijn:
Het speciaal gereedschap (nokkenasvergrendeling) past er wel in, maar toch niet helemaal lekker. Je moest toch nog aandrukken om hem er in te krijgen. Hij gleed er niet vanzelf in.

Zou je denken dat dat kleine beetje speling het probleem zou kunnen zijn?

En wat zouden de beste eventuele vervolgstappen zijn?

Alvast bedankt voor je reactie!
#2839159
Een kleine afwijking is niet echt erg, je kunt met vcds de timing controleren (is niet 100% nauwkeurig maar geeft je wel een indicatie), maar als er ergens een kleine afwijking zit is mijn ervaring dat het verschil wel eens groter is dan verwacht.
Als 2e zou je goed kunnen luisteren waar het geratel vandaan komt, ik gebruik hier een stethoscoop voor.

Is het geluid met koude motor (koude start) anders dan bij warme motor?
#2839247
Hallo,

Na een aantal dagen tijd gehad om er weer in te duiken! :)

Even een kleine edit op het eerste bericht: ik ben namelijk vergeten te vermelden hoe de ketting op spanning is gezet. De ketting is namelijk op spanning gekomen na het loshalen van de Borgpen uit de kettingspanner. De bouten van zowel de nokkenas versteller als van het tandwiel waren wel bevestigd maar zaten losjes. Hierdoor kwam de ketting op spanning en konden we beide tandwielen laten meedraaien en de ketting zo op spanning zetten.

>Kan het zijn dat na het vastzetten van de nokkenas versteller en het nokkenas tandwiel (op de juiste aanhaalmomenten) dat er een kleine speling op de ketting komt te zitten, wat zou verklaren waardoor het speciaal gereedschap voor in de nokkenas niet lekker past? (Zie linkje naar foto’s onderstaand).

Afbeelding
Bijlagen:
CD91B20E-E4AC-4E35-A06F-67BD06273285.jpeg
CD91B20E-E4AC-4E35-A06F-67BD06273285.jpeg (430.57 KiB) 995 keer bekeken
5FAE6AA2-6E10-43C2-BDB3-55E48275BF45.jpeg
5FAE6AA2-6E10-43C2-BDB3-55E48275BF45.jpeg (2.67 MiB) 995 keer bekeken
79EBDD03-6FE5-4CA2-8E38-7BF88E42CD3C.jpeg
79EBDD03-6FE5-4CA2-8E38-7BF88E42CD3C.jpeg (3.29 MiB) 995 keer bekeken
B99E65B7-651F-4F2F-99FE-3A03CDC76E37.jpeg
B99E65B7-651F-4F2F-99FE-3A03CDC76E37.jpeg (1.26 MiB) 995 keer bekeken
AB4CE00D-9D06-4D97-9E2D-E0E446B682E4.jpeg
AB4CE00D-9D06-4D97-9E2D-E0E446B682E4.jpeg (3.45 MiB) 995 keer bekeken
#2839389
Goedenavond!

De auto is weer uit elkaar, helaas zonder succes (tot nu toe).
Zie bevindingen (foto’s).

Ik ga het nogmaals proberen lukt het niet, zal ik iemand moeten laten komen. Dan ben ik bang dat het mij niet alleen zal lukken.
Ik weet ook oprecht niet wat ik fout doe, wellicht dat jij nog iets weet of de gouden tip hebt?
Bijlagen:
46DBE6E5-E365-457B-A438-A51CA5A77E9F.jpeg
46DBE6E5-E365-457B-A438-A51CA5A77E9F.jpeg (3.43 MiB) 926 keer bekeken
DDB7E278-45D9-4F8F-AFBC-F2C32F34147D.jpeg
DDB7E278-45D9-4F8F-AFBC-F2C32F34147D.jpeg (3.19 MiB) 926 keer bekeken
5121FD83-8623-4F2C-B588-6494D1148DD1.jpeg
5121FD83-8623-4F2C-B588-6494D1148DD1.jpeg (4.65 MiB) 926 keer bekeken
#2839401
Ik heb de 1.4 tsi distributiewissel 2 keer gedaan, beide met succes.
Heb ook een Renault 0.9 TCE distributiewissel gedaan. Deze had ik afgeleverd met een soortgelijke ratel. Een en ander bleek niet goed te zijn, maar 3 weken later was de ratel weg. Wat bleek: ik had de borgpen wel uit de spanner gehaald, maar het is de bedoeling dat je die geleider maximaal indrukt, zodat de spanner zijn maximale slag maakt en behoudt. Door de oliedruk is het dus goedgekomen.
Als je het distributiedeksel eraf haalt, haal dan ook de spanner los. Zo kun je zien of er daadwerkelijk olie in het kanaal van de spanner zit. De spanner werkt dus ook op oliedruk.
#2839409
VisionMaster schreef: 11 okt 2022 13:04 Goedendag,

Na het enthousiaste plaatsen van een nieuwe distributiekettingset op de golf 6 met motorcode CAVD.
* krukas op TDC gezet met klokje en vervolgens geblokkeerd met krukasblokkeerbout.
* nokkenassen met speciaal gereedschap vastgezet.
* nieuwe kettingset gemonteerd incl. nieuwe nokkenasversteller en spanner, geleiders etc.
Vervolgens alles terug gemonteerd en de auto proberen te starten.
Echter nu komt het.
De auto loopt gewoon regelmatig, echter maakt hij dieselgeluid. Heb ik nu klepbeschadigingen of kan het nog iets anders zijn ?
Met het controleren voor het dichtmaken heb ik niets gek gehoord of gemerkt. Alles liep soepel.
Graag hoor ik of en een enthousiaste sleutellaar mij kan helpen.
Waar kom je vandaan?
#2839421
bandenman schreef: 04 nov 2022 22:54
VisionMaster schreef: 11 okt 2022 13:04 Goedendag,

Na het enthousiaste plaatsen van een nieuwe distributiekettingset op de golf 6 met motorcode CAVD.
* krukas op TDC gezet met klokje en vervolgens geblokkeerd met krukasblokkeerbout.
* nokkenassen met speciaal gereedschap vastgezet.
* nieuwe kettingset gemonteerd incl. nieuwe nokkenasversteller en spanner, geleiders etc.
Vervolgens alles terug gemonteerd en de auto proberen te starten.
Echter nu komt het.
De auto loopt gewoon regelmatig, echter maakt hij dieselgeluid. Heb ik nu klepbeschadigingen of kan het nog iets anders zijn ?
Met het controleren voor het dichtmaken heb ik niets gek gehoord of gemerkt. Alles liep soepel.
Graag hoor ik of en een enthousiaste sleutellaar mij kan helpen.
Waar kom je vandaan?

Wij wonen in Tilburg. Woon je toevallig ergens in de buurt?
#2839432
Hallo allemaal,

Ondertussen weer een nieuwe vraag na een klein avondje sleutelen.

Na alles exact op tijd te hebben gezet en na het verwijderen van de nokkenas blokkeerset. Ging het setje er al niet meer terug in. Dan zou ik denken dat het tijdens het vastdraaien van de tandwielen en versteller niet goed is gegaan.

Het is toch de bedoeling dat je het in de volgende volgorde doet: Nokkenasversteller en daarna het nokkenastandwiel?
Golf 5 1.4 FSI Distributieriem gebroken

Foutje

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekvee[…]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Wil voor eerst de door mij gemonteerde trekhaak in[…]

Geluid onder het rijden

Sorry, maar ik kan het natuurlijk niet anders ver[…]

Windgeruis linker a stijlen

Als je aan een eerder geplaatst bericht wat wilt t[…]