VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
#2839237
Hallo

ik rij met een Golf Sportsvan 1.2tsi DSG met 130.000km.
De wagen rijdt fantastisch maar de wagen starten doe ik steeds met een "bang hartje".
Het gebeurt de laatste weken namelijk zo wat 1/4 van de tijd dat de wagen bij het starten een flikkerend motorstoringslampje heeft, auto stottert en ik heb het idee dat deze dan even op 3 cilinders rijdt. Ik leg de wagen meteen weer stil, opnieuw starten en alles gaat weer normaal. Alleen geeft hij dan een storing van het startstop systeem. Andere ritten is er helemaal niets aan de hand.
Maar...
in februari heeft de auto onderhoud gehad bij 117000km
in juni zelfde storingen als nu: 4 bougies laten vervangen
in juli opnieuw zelfde storingen: 4 nieuwe bougies + 4 nieuwe bobines laten vervangen.

Auto gaat volgende week terug binnen voor onderhoud + distributieriem vervangen + versnellingsbakolie spoelen en vervangen. Alsook zal er weer naar de bovenstaande storingen gekeken worden.

Ik wil gerust opnieuw de bougies en bobines laten vervangen als dat nodig is, maar het lijkt me toch niet normaal dat dit zo vaak nodig is?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen/problemen gehad die hiervoor de oplossing weet?
Er is wellicht toch een reden waarom die bougies en bobines maar eventjes meegaan?

In de hoop dat iemand me kan helpen.... :)
#2839244
Moeilijk om daar iets zinnigs ver te zeggen zonder te weten of er foutcodes zijn opgeslagen (moet haast wel, want het motorstoringslampje is aan geweest)... als in juli de bougies en bobines vervangen zijn en het probleem na zo'n korte tijd weer de kop op steekt, moet de garage wat verder kijken dan alleen dingen vervangen...

Mijn advies, zoek iemand bij je in de buurt met VCDS en laat de auto daarmee uitlezen... wat er gevonden wordt aan foutcodes post je hier, wellicht geeft ons dat een aanwijzing!
#2839250
Mari schreef:Moeilijk om daar iets zinnigs ver te zeggen zonder te weten of er foutcodes zijn opgeslagen (moet haast wel, want het motorstoringslampje is aan geweest)... als in juli de bougies en bobines vervangen zijn en het probleem na zo'n korte tijd weer de kop op steekt, moet de garage wat verder kijken dan alleen dingen vervangen...

Mijn advies, zoek iemand bij je in de buurt met VCDS en laat de auto daarmee uitlezen... wat er gevonden wordt aan foutcodes post je hier, wellicht geeft ons dat een aanwijzing!
Zaterdag gaat de wagen binnen, ik zal daarna meer info kunnen geven.
Maar ik hoop inderdaad dat er niet alleen dingen vervangen worden zonder het echte probleem op te sporen.
Waarschijnlijk zal het probleem opgelost zijn door bobines en bougies te vervangen maar de oorzaak waarom deze auto deze onderdelen zodanig snel verslijt moet naar boven komen...
#2839392
auto is intussen weer terug en doet alles weer normaal.
Het moeilijk starten zat hem in de vervuiling van de inlaatkanalen (???), na alles gereinigd te hebben, een wat sportievere rijstijl en 2 flesjes cleaner bij in de tank lijken de problemen vooralsnog verholpen te zijn, gelukkig.
in de toekomst zal er E5 getankt worden.
Heeft iemand nog tips om dit te verhelpen? Er blijkt namelijk te rustig te zijn gereden en icm de dsg worden er eigenlijk nooit veel toeren gemaakt. Desondanks zijn er vaak lange afstanden mee gereden.

mvg
#2839395
Probleem zit hem in het feit dat uitlaatgassen nogmaals de motor in getrokken worden omdat dat beter zou zijn voor het milieu... dat vervuilt het in inlaattraject extra... met regelmaat lange afstanden rijden is goed voor de olie... dan werk je al het eventueel aanwezige vocht er uit...

Veel toeren maken hoeft niet... mocht je je ergeren aan het schakelgedrag van de DSG dan zou je kunnen overwegen dat aan te laten passen.
#2839396
Bedankt voor de extra info...Ik ben geen kenner op technisch gebied.

ik erger me zeker niet aan het schakelgedrag van de DSG. Schakelt erg vroeg op maar past zich goed aan. bv bij erg rustig optrekken schakelt hij supersnel. Maar als je dan toch eens even sneller moet zijn, houdt hij de versnellingen wel wat langer vast wat fijn is voor het vermogen. Op aanraden van de garage enkele keren wat sportiever gereden is de S stand van de DSG (icm met de cleaner in de tank). Deze Sport stand vind ik echter niet aangenaam rijden. Er worden wel heel erg veel toeren gemaakt. Wel gaat hij goed vooruit, maar echter niet noodzakelijk voor mij. Deze stand zal ik niet vaak gebruiken.

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]

Hoi Allemaal, Ik heb een t roc uit 2018 waar waar[…]