VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2839601
Goedenavond VW forumleden,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen omdat ik nieuw ben op dit forum. Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een VW Golf GTI automaat uit 2019 met 90.000km op de teller. De GTI is geïmporteerd uit Duitsland. Schadeverleden onbekend. Hij rijdt wel perfect, goede toeren, heeft geen krachtsverlies en schakelt vloeiend.

Op motorisch gebied ben ik niet zo onderlegd dus ik zal wel in lekentaal spreken.

Eigenlijk zoek ik wat advies, meedenkers en tips.

De hele onderkant van de GTI zat onder de motorolie tot aan de draagarm rechtsvoor. De lekkage was zodanig dat ik elke 2 weken 1 liter motorolie bij moest vullen. Ben de stoep mooi aan het vervuilen zo..

De olie kwam rechts bij het blok vandaan. Er lag geen olie op het blok. De multiriem en andere draaiende onderdelen verspreide de olie zodanig dat het overal zat. Vandaar dat het eerst lastig was om vast te stellen waar de lekkage zat.

Nu heb ik de GTI afgelopen maandag tot en met vandaag bij een Vakgarage gehad. Zij hebben de auto na laten kijken door een VW specialist die wel vaker zaken voor hun doet. Zij vertelde mij dat de lekkage bij de krukaskeering zat aan de distributiekant. Ook zagen zij dat de krukaspoulie aanliep tegen het kapje(?). Ik heb zelf geen idee of dit mogelijk is. Omdat de poulie bij het draaien van
motor wat heen en weer bewoog dachten ze eerst dat deze niet goed zat. Omdat de poulie door dit aanlopen tegen het kapje wat schade had is deze vervangen. Ook de multiriem en de krukaskeerring zijn vervangen. De multiriem omdat er zoveel olie op zat en je zag al wat slijtage. Vervolgens hebben ze na het vervangen een testrit gemaakt van meerdere km's. En daarna lekte de nieuwe krukaskeerring weer een klein beetje. Ik balen natuurlijk, want daar gaan de centjes..

Nu vertelde ze mij dat de nieuw gemonteerde poulie nog steeds een beetje heen en weer beweegt, dit zou weg moeten komen bij de krukas en niet bij de poulie zelf aldus de beste man van de garage. Door deze bewegingen, komt er ruimte tussen de keerring waar de lekkage vandaan komt. Dus hoe meer km, hoe meer bewegingen, hoe meer ruimte, hoe meer lekkage... De garage adviseerd nu een blokrevisie en dat gaat oplopen in de duizenden euro's. Tot nu toe ben ik al 900 euro kwijt aan de garage door het uurwerk.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Mogelijk andere oorzaken? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er een slag in de krukas zit e.d.

Hoor het graag!
#2839669
Ontzettend vervelend. Een slag in de krukas kan (volgens het net) verschillende oorzaken hebben:

- motor heel snel achter elkaar koud/warm
- verkeerde montage of falen van interne lagers
- motor te vaak/lang over de max toeren gedraaid
- fabrieksfout of niet oem onderdeel (krukas)
- extreme motorhitte (defecte waterpomp of oliepomp bijv)

De enige manier om het echt 100% te weten is door het blok uit elkaar te halen. Dat kan idd een dure grap worden, boven alle kosten die je nu al hebt gemaakt. Je zou kunnen overwegen om een 2ehands of revisieblok te kopen en dan de aanbouwdelen vanuit je eigen blok overschroeven. Maar ik kan uiteraard niet in je knip kijken. Ik durf ook niet te zeggen welke van de 2 goedkoper is. Een ander blok kopen is mss overkill, maar een motor dient 100% gebalanceerd te lopen. Een slag in de krukas kan betekenen dat er meer interne schade is dan wat je in eerste instantie zou denken.
#2839756
JUUL schreef: 28 nov 2022 17:02 Ontzettend vervelend. Een slag in de krukas kan (volgens het net) verschillende oorzaken hebben:

- motor heel snel achter elkaar koud/warm
- verkeerde montage of falen van interne lagers
- motor te vaak/lang over de max toeren gedraaid
- fabrieksfout of niet oem onderdeel (krukas)
- extreme motorhitte (defecte waterpomp of oliepomp bijv)

De enige manier om het echt 100% te weten is door het blok uit elkaar te halen. Dat kan idd een dure grap worden, boven alle kosten die je nu al hebt gemaakt. Je zou kunnen overwegen om een 2ehands of revisieblok te kopen en dan de aanbouwdelen vanuit je eigen blok overschroeven. Maar ik kan uiteraard niet in je knip kijken. Ik durf ook niet te zeggen welke van de 2 goedkoper is. Een ander blok kopen is mss overkill, maar een motor dient 100% gebalanceerd te lopen. Een slag in de krukas kan betekenen dat er meer interne schade is dan wat je in eerste instantie zou denken.
Oke bedankt! Heb je mischien ervaring met
een krukastandwiel of distributie waar de trilling vandaan kan komen naar de krukaspoelie/multiriem?
#2839757
Misschien bij een specialist op het distributie tandwiel via een microklokmeter bekijken wat de daadwerkelijke beweging is?

Het blijf een beetje giswerk anders.
#2840645
Probleem opgelost:
Krukastandwiel was krom, was te zien na demontage. Gelukkig zat de trilling niet verder in de krukas zelf. Door de krukastandwiel ontstond de trilling die ruimte creërde in de krukaskeerring. De multiriempoelie zit daar uiteindelijk op gemonteerd waardoor deze ook trilde.

Kosten: ~ 1500,- euro.

Mij wel een raadsel hoe een krukastandwiel krom raakt :P !
Deurgreep buitenkant

Beste allemaal Kan iemand ons helpen Hoe demontee[…]

Geen idee of dit nog wel een actuele fout is: 0176[…]

Problemen met panoramisch dak

Heb al meer klachten over het panoramische dak g[…]

Kleuren

Oke,nou bedankt voor je tijd en goede info ,denk d[…]

Mail naar Pon met de klachten en een mail naar j[…]

Goedemiddag Heeft iemand een tekening of een uitl[…]

Aankoopadvies Tiguan 2.0 tsi 2010

Bedankt voor je reactie. Enige ervaringen met 1.4 […]

Ik heb dit item eerder gepost, maar krijg geen rea[…]